Ketting vervangen in 6 stappen

Een versleten ketting schakelt niet alleen slecht, maar kan ook voor versnelde slijtage van de tandwielen zorgen. Door de ketting tijdig te vervangen kunnen cassette en kettingbladen 2 tot 3 kettingen ‘overleven'.

Heb je geconstateerd dat je ketting versleten is? Dan is direct vervangen de beste oplossing.

In dit artikel leg ik uit hoe je controleert of je ketting aan vervanging toe is.

Verschillende kettingsluitingen

De meeste mountainbikes worden standaard uitgerust met een sluitschakel, waarmee de ketting in een oogwenk kan worden gedemonteerd. Deze bestaat uit twee schalmplaatjes met elk een aangehechte pen. De pennen vallen in een sleuf en zetten zich vanzelf vast, zodra de ketting wordt aangespannen. KMC en SRAM zijn de voornaamste kettingfabrikanten die deze sluitschakels toepassen. Shimano werkt daarentegen met een zogenaamde breekpen die in de ketting geponst kan worden. In dit artikel kijken we echter alleen naar het vervangen van een ketting met een sluitschakel.

Een Shimano breekpen (links) en SRAM sluitschakels (rechts)

Vervang je ketting in 6 stappen

Hol niet meteen naar je fietsenmaker wanneer je ketting versleten is. Een ketting vervangen kun je prima zelf met deze 6 stappen.

1. Haal de spanning van de ketting

Om het werk aan de ketting te vergemakkelijken, hebben veel derailleurs tegenwoordig een blokkeermogelijkheid waarmee je de spanning van de ketting kunt halen. Heeft jouw derailleur deze functie niet, leg de ketting dan naast de kettingbladen zodat deze niet meer op spanning staat.

2. Demonteer de sluitschakel

De sluitschakel kan met een normale tang worden gedemonteerd, maar een speciale link-tang is het een fluitje van een cent. Je drukt hiermee de twee pennen van deze schakel naar elkaar toe, waardoor de schalmplaatjes los te nemen zijn.

3. Verwijder de oude ketting 

Verwijder de ketting van de fiets en leg hem op tafel, naast de nieuwe ketting. Aangenomen dat de oude ketting nooit is ingekort, kun je de juiste lengte gemakkelijk afmeten. Markeer het punt waar je de ketting inkort eventueel met een stift.

4. Kort de nieuwe ketting in

Gebruik een kettingpons om de nieuwe ketting in te korten. Je drukt simpelweg de gemarkeerde pen uit de schakel; dit kost wel wat kracht. Let erop dat de ketting aan beide zijden met een binnenschakel moet eindigen.

5. Leg de nieuwe ketting op je tandwielen

Leg de ketting over de cassette en een van de kettingbladen, en dirigeer hem door de kooi van de achterderailleur. Als je geen derailleur hebt met blokkeerstand, dan kan een haakje van pas komen om de sluitschakel vast te haken.

6. Sluit de ketting

Nu kan de nieuwe sluitschakel tussen de uiteinden worden vastgeklikt waarmee de ketting weer gesloten wordt. Heb je een link-tang, dan kun je de sluitschakel hiermee weer vasttrekken, anders volstaat even kracht zetten met de pedalen.

Wij gebruikten voor dit artikel de Birzman Missinglink-tang (€ 7,95), Damselfly-kettingpons (€ 21,95) en de Chain Checker (€ 7,95).