• Advertorial
  • Gewijzigd op 7 oktober 2024

Hoe Bioracer fietskleding optimaliseert

Bijna de helft van de Belgische medailles op de voorbije Olympische Spelen is behaald op de wieleronderdelen. Bioracer zag zijn uitvoerige productontwikkelings- en testwerk in het Protolab zo rijkelijk beloond worden.
Hoe Bioracer fietskleding optimaliseert
Hoe Bioracer fietskleding optimaliseert
Of Evenepoels legendarische dubbel in de tijdrit en wegrace Bioracers grootste succes ooit is? Jelmer Jacobs, performancemanager speedwear, blijft bescheiden in het antwoord. De eerdere olympische baanmedailles met Kristina Vogel en het MTB-goud van Bart Brentjens in Atlanta zijn volgens hem óók prachtig. En dat geldt net zo goed voor de allereerste wereldtitel; die met Paul Herygers in het veld van Koksijde, na het veelbesproken klopje op de schouders van Richard Groenendaal. 

"Maar Parijs gaan we natuurlijk nooit vergeten. Alles valt op z’n plek als je als Belgisch bedrijf met een Belg de wegrace en tijdrit wint"

“Maar Parijs gaan we natuurlijk nooit vergeten. Alles valt op z’n plek als je als Belgisch bedrijf met een Belg de wegrace en tijdrit wint. Wat het verhaal afmaakt: met Remco Evenepoel werken we al sinds zijn eerste dag als junior samen. We hebben hem met onze diensten en producten vooruit proberen te helpen en staan nu samen op het toppunt van de piramide. En het is niet alleen Evenepoel; ook Wout van Aert, Lotte Kopecky en Fabio Van den Bossche zijn succesvol geweest.”

Faster

De succeskleding is afkomstig uit het Protolab van Bioracer. De R&D-unit waar iedere product- en testspecialist dezelfde missie predikt: we make you faster. “Dat moet je echt heel breed zien. Voor Evenepoel willen we het snelste tijdritpak maken. En dan gaat het niet alleen om aerodynamica, maar ook om andere zaken die invloed hebben op de prestatie, denk aan ondersteuning, houding en thermoregulatie.

"We make you faster gaat net zo goed over een comfortabeler zeem, waardoor een beginner vaker kan fietsen"

We make you faster heeft ook een heel andere kant: net zo goed willen we een comfortabeler zeem, waardoor de beginnende fietser drie in plaats van twee keer per week kan fietsen. En betere regenkledij waardoor iemand z’n woon-werkrit als training kan gebruiken.”

Olympische cyclus

Bij Bioracer ontwikkelt men volgens een vast ritme: in olympische cycli van vier jaar. Uiteraard zijn er tussentijdse innovaties, bijvoorbeeld in aanloop naar belangrijke wereldkampioenschappen, maar vooral op de Zomerspelen moet de wielerkleding op-en-top zijn. De gedachte is daarbij dat alle doorgeteste innovaties beschikbaar zijn of komen voor de massa. “Neem de kleding van Evenepoel: mensen konden al voor de Spelen exact dezelfde broek en hetzelfde shirt kopen”, verduidelijkt Jacobs.

Stretchtester

De basis van het R&D-werk vindt plaats in het Protolab op het hoofdkantoor. Daar staan machines die de kwaliteit en eigenschappen van stoffen en modellen in kaart brengen. Zo is er een stretchtester waarmee de rek en stugheid van stoffen worden gemeten. Dat is belangrijk voor de latere maatvoering.

“Zo komen we erachter dat we een truitje bijvoorbeeld tien procent groter moeten maken om dit bij een renner te laten fitten.” Ook is er een simulator die de fietsbeweging nabootst en laat zien hoe een nieuw zeem zich na vele fietskilometers en tussentijdse wasbeurten gedraagt. In de campagne The Most Tested onderstreept Bioracer hoeveel toewijding er in het doorontwikkelen van kleding zit. “We zijn reeds 30 jaar bezig met het testen van kleding om deze zo optimaal mogelijk te krijgen om renners sneller te maken.”

Persoonsgebonden

Op profniveau volgt Bioracer een strak testprotocol. De kledingfabrikant trekt zélf met renners naar de windtunnel om tests uit te voeren, en niet andersom. Bioracer wil niet afhankelijk zijn van data die ploegen of individuele renners aanleveren. Ter illustratie: in de Bike Valley-windtunnel, op anderhalve kilometer van het hoofdkantoor in Beringen, heeft Bioracer de laatste jaren vijftig uur per jaar getest, primair voor de Belgische selectie.

"Om renners niet te veel te claimen, zijn er in het geval van Kopecky, Van Aert en Evenepoel 3D-poppen gemaakt"

Om renners niet te veel te claimen, zijn er in het geval van Kopecky, Van Aert en Evenepoel 3D-poppen gemaakt. “Onder meer de Belgische baanrenners zijn allen individueel in de windtunnel getest. En nadien zijn ze met de beste combinatie van pakken op de piste verdergegaan om te kijken: welke kledingcombinaties zijn in de praktijk de snelste per renner? We roepen nooit: ‘Dit is het snelste pak ter wereld, hier win je zoveel watt mee’. Er zijn wel pakken die voor iedereen snel zijn, maar er bestaat niet één snelste pak voor iedereen. Dat is persoonsgebonden.”

Goud of geen goud

De toegepaste innovaties, met name de stofkeuze en koelingtechniek, zijn een schot in de roos gebleken. Het huidige tijdritpak leverde Evenepoel op de Spelen een theoretisch voordeel op van vijftien seconden in vergelijking met de outfit die hij vorig jaar nog op het wereldkampioenschap tijdrijden droeg. “Dat was het verschil tussen goud en zilver. Bij Wout van Aert was het een kwestie van brons of geen brons”, zegt Jacobs. 

Nieuwe concepten

Inmiddels heeft Bioracer zijn vizier alweer op de volgende olympische cyclus gelegd. “In deze eerste fase richting Los Angeles denken we aan andere concepten en nieuwe, verbeterde technieken. En je hebt met allerlei ontwikkelingen te maken. Neem de nieuwe, uiterst aerodynamische houdingen en de verschillende breedtes van voorvorken. Dat kan impact hebben op de kleding die je draagt. Los Angeles is ook een potentieel warme plaats in zomertijd. Koeling voor, tijdens en na de wedstrijd is dan extra belangrijk. Er ligt een mooie basis van koelingtechnieken, mede door Tokio, maar er komt jaarlijks iets nieuws bij.”

Airbag

Vooruitstrevend is dat Bioracer sterk inzet op de veiligheidskant van wielerkleding. De fabrikant maakt al broeken met de slijtvaste Dyneema-vezel, maar wil een stap verder gaan.

"Bioracer werkt aan airbag-achtige technologie in kleding"

Bioracer werkt aan airbag-achtige technologie in kleding. “We doen onderzoek, samen met partners. Een belangrijk aspect is het herbruikbare karakter. Als je valt in een wegwedstrijd moet het systeem weer terug kunnen naar zijn oorspronkelijke vorm”, zegt Jacobs. “Voor profs is valbescherming een uitkomst – het voorkomt blessures en uitval – maar ook de ‘gewone’ fietser gaat hier op den duur van profiteren.” 

In samenwerking met Bioracer

Tekst: Rik Booltink
Beel: Bioracer

 
Redactie Fietssport
Door Redactie Fietssport

Redactie Fietssport

Dit vind je misschien ook interessant