De geschiedenis van Surly
Eind jaren ’90 ontstond er een scene rondom het rijden van singlespeed bikes, deels als stil protest tegen de steeds technischer en duurder wordende mountainbikes. Het concept van een goedkope, simpele en vaak lichte fiets sprak veel mensen aan; daarnaast was het een uitstekende trainingsfiets. Immers: of je trapt…of je loopt.
De meeste van deze singlespeed bikes waren vaak aangepaste mountainbikes. Hoewel het simpel klinkt om van een fiets met versnellingen een singlespeed bike te maken, kom je daar ook weer eigen problemen tegen. Het grootste daarvan is hoe je de ketting op spanning kunt brengen op een fiets die daar in eerste instantie niet voor is gebouwd. Medewerkers van Quality Bicycle Product (QPB), een fiets-accessoire-distributeur nabij het Amerikaanse Minneapolis, maakten in hun vrije tijd prototypes voor hun eigen singlespeed fietsen. Toen Wakeman Massie bij het bedrijf kwam, overtuigde hij het bestuur deze items op de markt te brengen en voilà, Surly was geboren.
Vandaag de dag is het Surly nog steeds onderdeel van QBP die naast produceren ook veel grote merken distribueert. QBP zelf heeft meer dan 600 man in dienst, 19 daarvan zijn fulltime Surly medewerkers. Hoewel de overige medewerkers geen deel uitmaken van Surly maken ze wel gebruik van hun kennis en expertise en netwerk. Mocht je het al vermoeden, Salsa Bikes is later door QBP overgenomen waardoor de merken vaak hand in hand gaan, ondanks dat de merken compleet verschillend zijn.
Wat volgde is een natuurlijke groei van het bedrijf, van kleine hulpstukken tot grotere accessoires en uiteindelijk naar het allereerst frame de Rat Race, later omgedoopt tot de 1x1. Hierop volgden meer fietsonderdelen. Vervolgens zagen de racefiets Cross-Check, de trailbike Karate Monkey en een mountainbike genaamd de Krampus het levenslicht. De Surly Pugsley fatbike welke in 2005 werd gelanceerd heeft volgens velen de populariteit van fatbikes gelanceerd. De Surly fatbike banden werden na 2010 de standaard voor fatbike banden en waren zelfs terug te vinden op de fatbikes van de competitie.
De Karata Monkey, de trailverslindende stalen mountainbike van Surly.
De details zijn vaak prachtig bij Surly, zoals op deze Krampus
Vanaf de start van het bedrijf is Surly altijd oprecht begaan geweest met de wereld en de mensen die daaop wonen, zowel de medewerker die de stalen fietsen lassen als de eindgebruikers, die graag wat mooie natuur overhouden om doorheen te fietsen. Zo gebruiken ze voornamelijk staal voor hun producten aangezien het ruim voorradig is, duurzaam, te repareren en te recyclen is. Uiteraard zijn ook al hun verpakkingen zo groen mogelijk en ze hebben zelfs een onderdeel, de Singleator Scrap Tool die gemaakt is van restmateriaal.
Testing, testing
Een aantal van de modellen van Surly zijn dit najaar te testen op het SaSuKo testevent, dit zijn Midnight Special, de Ogre en de Grappler. De exacte data zijn later dit jaar terug te vinden op
cosmicsports.com.
Midnight Special
De Midnight Special is een racefiets met een comfortabele zit die het ook gladdere gravelstroken zeer goed doet. De geometrie slokt samen met de 650b plusbanden alle oneffenheden op de weg op, wat zorgt voor een ongestoorde tocht. Uiteraard is de fiets voor zien van moderne standaarden zoals flatmount schijfremmen en 12 millimeter steekas voor en achter.
De Midnight Special is veel meer dan een endurance racefiets, hij vreet ook met gemak gravel.
Ogre
De Ogre is een alleskunner waarmee je dagelijks woonwerk-verkeer ritten kunt maken als een zondagse tour naar het strand. Ongeacht het weer trouwens, de Ogre maakt het niet uit of je over de met zand bezaaide kuststrook fietst, over bevroren fietspaden of over een singletrack. Die fiets is voorzien van montageogen voor spatborden en rekjes, waar je maar wilt.
De Orgre, een ongekende alleskunner: van woon-werk tot singletrack.
Grappler
De Grappler moet je gezien hebben, deze exotische bike combineert een mountainbike met een gravelbike. Het frame is multi-inzetbaar als singlespeeds of als met versnellingen, valt als 29-er of als 27,5-er te rijden en met de dropper kun je ook op de stevigere trails uit de voeten. Ook op de Grappler vind je genoeg montageogen om je op welk avontuur te vergezellen.