Test: Van Rysel RCR racefiets van Decathlon
Puike prijsvechter.
Wil je het velgremsysteem op je huidige racefiets vervangen door een schijfremsysteem? Wij adviseren om dat niet te doen. Bij het gebruik van schijfremmen zijn de krachten die op het raceframe en op de wielen worden uitgeoefend namelijk groter en anders. Dat betekent dat een aangepast frameontwerp nodig is met wielen die geschikt zijn voor schijfremmen. De spaken en de naaf worden bij velgremmen relatief licht belast tijdens het remmen. Bij schijfremmen komt de remkracht op de spaken en de naaf, waardoor deze zwaarder belast worden. Dit betekent dat er meer spaken nodig zijn en dat ze gekruist moeten worden geplaatst, zodat ze de krachten op kunnen vangen. Het betekent ook dat de blokkering van de wielen in het frame veel kritischer is. Zo kunnen er bijvoorbeeld geen lichtgewicht snelspanners worden gebruikt en moet het frame voorzien zijn van montagenokken voor de schijfremmen. Al met al is een racefiets met schijfremmen hierdoor minimaal 300 gram zwaarder dan met velgremmen. Dat heeft een negatieve invloed op de acceleratie en op klimmen.
Tot slot is het nog zo dat bij schijfremmen de remblokken na het remmen als het ware nog een beetje plakken aan de schijven. Dat geeft een licht schurend geluid, dat je ook hoort wanneer je heel krachtig remt. De ervaring leert dat het vervangen van quick release assen door steekassen dit geluid geheel wegneemt.
Kortom: voor zowel velg- als schijfremmen zijn voor- en nadelen te noemen. De keus is aan jou welke factoren voor jou het zwaarst wegen.
/img
Wil je het velgremsysteem op je huidige racefiets vervangen door een schijfremsysteem? Wij adviseren om dat niet te doen. Bij het gebruik van schijfremmen zijn de krachten die op het raceframe en op de wielen worden uitgeoefend namelijk groter en anders. Dat betekent dat een aangepast frameontwerp nodig is met wielen die geschikt zijn voor schijfremmen. De spaken en de naaf worden bij velgremmen relatief licht belast tijdens het remmen. Bij schijfremmen komt de remkracht op de spaken en de naaf, waardoor deze zwaarder belast worden. Dit betekent dat er meer spaken nodig zijn en dat ze gekruist moeten worden geplaatst, zodat ze de krachten op kunnen vangen. Het betekent ook dat de blokkering van de wielen in het frame veel kritischer is. Zo kunnen er bijvoorbeeld geen lichtgewicht snelspanners worden gebruikt en moet het frame voorzien zijn van montagenokken voor de schijfremmen. Al met al is een racefiets met schijfremmen hierdoor minimaal 300 gram zwaarder dan met velgremmen. Dat heeft een negatieve invloed op de acceleratie en op klimmen.
Tot slot is het nog zo dat bij schijfremmen de remblokken na het remmen als het ware nog een beetje plakken aan de schijven. Dat geeft een licht schurend geluid, dat je ook hoort wanneer je heel krachtig remt. De ervaring leert dat het vervangen van quick release assen door steekassen dit geluid geheel wegneemt.
Kortom: voor zowel velg- als schijfremmen zijn voor- en nadelen te noemen. De keus is aan jou welke factoren voor jou het zwaarst wegen.
/img
Puike prijsvechter.
"Het is fijn als je je niet over je materiaal hoeft te bekommeren"
Snelle crosscountry sloffen!
Een unieke, capabele én premium fietscomputer
We leggen het je in vijf stappen uit!
CUBE introduceert fietsen modeljaar 2025 met meer keuze en meer innovatie.
Onze ervaring met deze stalen dropbar trail mountainbike.
We make you faster!
verbeterde prestaties en fris design
Bike Adventure Fair 2025, dé nieuwste Mountainbike- en Gravelbeurs van Nederland