• Materiaal
  • Gewijzigd op 21 september 2016

Schijfremmen op je racefiets

De innovaties op het gebied van fietstechniek blijven doorgaan. Een van die innovaties zijn schijfremmen op de racefiets. Is het een nuttige vernieuwing of blijkt het een slimme marketingtruc?
Schijfremmen op je racefiets

Overige aspecten

Wil je het velgremsysteem op je huidige racefiets vervangen door een schijfremsysteem? Wij adviseren om dat niet te doen. Bij het gebruik van schijfremmen zijn de krachten die op het raceframe en op de wielen worden uitgeoefend namelijk groter en anders. Dat betekent dat een aangepast frameontwerp nodig is met wielen die geschikt zijn voor schijfremmen. De spaken en de naaf worden bij velgremmen relatief licht belast tijdens het remmen. Bij schijfremmen komt de remkracht op de spaken en de naaf, waardoor deze zwaarder belast worden. Dit betekent dat er meer spaken nodig zijn en dat ze gekruist moeten worden geplaatst, zodat ze de krachten op kunnen vangen. Het betekent ook dat de blokkering van de wielen in het frame veel kritischer is. Zo kunnen er bijvoorbeeld geen lichtgewicht snelspanners worden gebruikt en moet het frame voorzien zijn van montagenokken voor de schijfremmen. Al met al is een racefiets met schijfremmen hierdoor minimaal 300 gram zwaarder dan met velgremmen. Dat heeft een negatieve invloed op de acceleratie en op klimmen.

Tot slot is het nog zo dat bij schijfremmen de remblokken na het remmen als het ware nog een beetje plakken aan de schijven. Dat geeft een licht schurend geluid, dat je ook hoort wanneer je heel krachtig remt. De ervaring leert dat het vervangen van quick release assen door steekassen dit geluid geheel wegneemt.

Kortom: voor zowel velg- als schijfremmen zijn voor- en nadelen te noemen. De keus is aan jou welke factoren voor jou het zwaarst wegen.

 

/img

Overige aspecten

Wil je het velgremsysteem op je huidige racefiets vervangen door een schijfremsysteem? Wij adviseren om dat niet te doen. Bij het gebruik van schijfremmen zijn de krachten die op het raceframe en op de wielen worden uitgeoefend namelijk groter en anders. Dat betekent dat een aangepast frameontwerp nodig is met wielen die geschikt zijn voor schijfremmen. De spaken en de naaf worden bij velgremmen relatief licht belast tijdens het remmen. Bij schijfremmen komt de remkracht op de spaken en de naaf, waardoor deze zwaarder belast worden. Dit betekent dat er meer spaken nodig zijn en dat ze gekruist moeten worden geplaatst, zodat ze de krachten op kunnen vangen. Het betekent ook dat de blokkering van de wielen in het frame veel kritischer is. Zo kunnen er bijvoorbeeld geen lichtgewicht snelspanners worden gebruikt en moet het frame voorzien zijn van montagenokken voor de schijfremmen. Al met al is een racefiets met schijfremmen hierdoor minimaal 300 gram zwaarder dan met velgremmen. Dat heeft een negatieve invloed op de acceleratie en op klimmen.

Tot slot is het nog zo dat bij schijfremmen de remblokken na het remmen als het ware nog een beetje plakken aan de schijven. Dat geeft een licht schurend geluid, dat je ook hoort wanneer je heel krachtig remt. De ervaring leert dat het vervangen van quick release assen door steekassen dit geluid geheel wegneemt.

Kortom: voor zowel velg- als schijfremmen zijn voor- en nadelen te noemen. De keus is aan jou welke factoren voor jou het zwaarst wegen.

 

/img
Johan van Oosten
Door Johan van Oosten

Dit vind je misschien ook interessant