• Materiaal
  • Gewijzigd op 7 september 2022

Test: Cannondale Moterra Neo carbon 2

Fietssport collega Troy Corsen is gek van mountainbiken. Dus toen Troy werd gevraagd of hij de Cannondale Moterra Neo in het Duitse Zwarte Woud op zijn elektrische staart wilde trappen, hoefde-ie niet lang na te denken. Dit is zijn eerste indruk.
Test: Cannondale Moterra Neo carbon 2
Test: Cannondale Moterra Neo carbon 2

'Willkommen in Baiersbronn' staat op een handgeschilderd houten bord langs de weg wanneer we voor het press camp van Cannondale in het Zwarte Woud zijn aangekomen. De laatste kilometers van de rit was door de autoruit al te zien dat dit gebied alles in zich heeft om de vernieuwde Cannondale Moterra Neo Carbon 2 eens flink aan de tand te voelen.

Na een uitgebreide bikefitting van de Cannondale en een goede espresso stap ik opgewonden op de pedalen, klaar om alles wat op mij afkomt gedurende de rit van ongeveer 35 kilometer aan te gaan. In goed gezelschap van een gids starten we aan een klim van 200 hoogtemeters.

De 240W sterke Bosch performance Line CX motor, met een piekvermogen rond de 600W, helpt hier behoorlijk. Op mijn display zie ik hoeveel vermogen ik zelf lever en ik probeer mijn hartslag rond de 140 slagen per minuut te houden. In de Tour+ stand kom ik hier gemakkelijk omhoog, mijn eigen vermogen spaart hier de accu en zo probeer ik de actieradius wat te vergroten. Tijdens de klim is het soms wijs om even te versnellen; dan zingt de 85 Nm koppel zacht op de achtergrond en duwt hij lekker mee.

Jetzt radeln wir runter

Eenmaal boven aangekomen, stort de gids zich op een smal pad tussen de varens en mompelt nog iets over een scherpe bocht en drop aan het eind. Ik volg zonder aarzeling en word al snel verrast door een grof geblokte trail. De remmen van Shimano met 4 zuigers op een mooie grote schijf (203mm) helpen om mijn snelheid nog wat te temperen. De 150mm veerweg voor en achter zorgt moeiteloos voor het opvangen van de eerste onwennige klappen. Al snel vind ik het vertrouwen en de ontspanning op de Moterra Neo.

“Deze fiets wil naar beneden en het is aan mij de taak om erop te blijven zitten”

Tijdens de tweede afdaling valt mij op dat ik losser begin te raken. Aan het plaatsen van de grote accu is veel zorg besteed: deze zit gedraaid en laag in het frame. Hierdoor ligt het gewicht, dus het zwaartepunt, goed op de wielassen, wat weer ten goede komt aan de rijeigenschappen. Het gewicht van de fiets zelf en de grove noppenbanden zorgen voor zelfvertrouwen en extreem goede grip.

Deze fiets wil naar beneden en het is aan mij de taak om erop te blijven zitten. In een scherpe bocht stuiter ik recht op een boom af, maar ik vertrouw op mijn techniek. Ook hier helpt de fiets mij om op hoge snelheid de bocht al driftend op twee wielen door te gaan. Als gered door een engeltje op mijn schouder kom ik met een glimlach op mijn gezicht aan in het dal.

Trappend door de vallei overdenk ik de eerste ervaringen. De fiets is lekker stabiel en vindt zijn plek op de trails gemakkelijk. Het is echt een relaxte ervaring om op de Moterra de dikke trails van Baiersbronn te verkennen. Scherpe bochten zijn wat lastiger door de langere wielbasis en daarmee is de bike minder wendbaar – even bijzetten van je achtwiel in een switchback wil niet.

Afdalen is echt genieten: hier helpt het lage zwaartepunt om druk op de noppen te houden en de 150mm veerweg vangt alle klappen goed op. Door het gewicht is het wat moeilijker om op lage snelheid je voorwiel van de grond te krijgen. Om een lekker sprongetje te maken, heb je een hogere snelheid nodig. Wanneer je eens lekker popt op een boomwortel gaat de Moterra goed mee en vliegt deze uitgebalanceerd door de lucht.

De looks

Het logo van Cannondale staat er chique bij op de e-MTB en pronkt klein maar fijn op de bovenbuis. Erg smaakvol gedaan. Hierdoor ziet de bike er uit als een wolf in schaapskleren. De Moterra is ook in de kleur Highlighter te verkrijgen, bijna kanariegeel voor degene die wat meer op wil vallen. 

Ook het stuur ziet er clean uit. Het Kiox 300 display met de bedieningsknoppen aan de linkerzijde op het stuur oogt netjes. Het display kan van het stuur, de bedieningsknoppen zijn dan nog wel te gebruiken. Eventueel is je mobiele telefoon te koppelen met de fiets om gewenste data op te halen. De bedieningsknoppen geven met een gemakkelijke kleurenindicator zowel de vermogensstand aan als de resterende accuduur.

Zoals bij de meeste fabrikanten zoekt ook Cannondale naar een mooie afwerking van de kabels: deze zijn in het balhoofd weggewerkt. Een voordeel hiervan is, behalve een cleane look, dat  dat de lak op het frame niet beschadigt raakt. Een nadeel is weer dat het lastiger wordt om zelf kabels bij slijtage te vervangen. Op het stuur zitten SLX-remhendels die voor een mooi resultaat zorgen; aan de rechterkant bestaan de rem en shifter uit een geheel: dit oogt mooi en rustig op het stuur.

Onder spanning

Cannondale heeft voor de 750W accu van Bosch een nieuwe afdekklep ontwikkeld. De klep biedt gemakkelijk toegang tot de accu en beschermt door de seal goed tegen viezigheid en vocht. Zo fietste ik tijdens de test probleemloos door een aardig riviertje. De klep voor de toegangspoort naar de accu is fraai weggewerkt en robuust uitgevoerd. Ook deze houdt vuil en viezigheid buiten de deur.

Terug op de trails...

Terug op de trails van Baiersbronn laat de Moterra zien ook bergop een wolf te zijn. De intuïtieve eMTB rijmodus geeft alle power die nodig is om de moeilijkste rotssecties op te vlammen. De turbomodus brengt vaak wat te veel van het goede waardoor het moeilijker wordt om het voorwiel onder bedwang te houden en tegelijkertijd tractieverlies bij het achterwiel te voorkomen. Bij de eenvoudigere trails geeft de rijmodus tour+ meer dan genoeg vermogen om goed boven te komen. De XT-derailleur en een SLX-cassette met 12 versnellingen zorgen voor het juiste bereik, ook bij de extreem steile passages.

De 29 inch wielen met Maxxis banden bieden klimmend de broodnodige grip. Wij reden op de tubeless variant; de banden worden vanuit de fabriek tubeless ready geleverd.

Auf wiedersehen

Aan het eind van de rit bedank ik de gids en wissel telefoonnummers uit zodat we bij een volgend bezoek aan het Zwarte Woud samen op pad kunnen gaan. Dit is echt een gebied om met vrienden te ontdekken, maximaal op de trails los te gaan en aan het eind van de dag met een voldaan gevoel op een mooi mountainbike avontuur te proosten.

Conclusie

De Moterra Neo is een verbeterde versie van een goed product. Het zijn vooral subtiele aanpassingen die deze fiets beter maken dan zijn voorganger. Het totaalplaatje zorgt voor een prachtige, goed afgewerkte en degelijke e-MTB met fijne rijeigenschappen. Bij de aanschaf van deze bike kies je voor een zorgeloos pakket; de terreinbeul is makkelijk in te stellen en bestaat uit goede en betaalbare onderdelen. 

Een groot voordeel van deze Cannondale is dat de geometrie is aangepast op de framemaat waardoor de 750W accu ook in de een klein maatje (S) past, dit in tegenstelling tot e-MTB’s van veel andere fabrikanten.

Is deze e-MTB een alleskunner? Nee, dat niet. De Moterra is minder geschikt voor de mountainbiker die op zoek is naar een  lichte en wendbare bike die zich thuis voelt op technische trails met switchbacks en jumps.

Plus

+ Actieradius

+ Vermogen

+ Intuïtieve trapondersteuning

+ Rijgedrag

+ Clean look

Min

- Wendbaarheid

Specs

  • Aandrijving: Shimano SLX, 12-speed, Shimano XT achter derailleur
  • Remmen: Shimano MT520 4-zuigers hydraulische schijfremmen, zowel voor als achter 203mm RT64 rotor
  • Velgen: WTB ST i30 TCS, 32h, tubeless ready
  • Vork: RockShox Lyrik Select, 150mm
  • Demper: RockShox Deluxe Select+
  • Motor: Bosch Performance Line CX 250W, 600W piekvermogen, 85 Nm koppel
  • Accu: Bosch PowerTube 750 Wh
  • Gewicht: 25,2 kg in maat L
  • Prijs: 7,499 euro

 

Meer info: www.cannondale.com

 

Fotocredit: Christoph Laue en Troy Corsen

Tekst: Troy Corsen

 

Redactie Fietssport
Door Redactie Fietssport

Redactie Fietssport

Dit vind je misschien ook interessant