• Materiaal
  • Gewijzigd op 10 januari 2023

Test: Giant Propel Advanced SL

Hoewel we graag betaalbare bolides testen, krijgen we soms ook de kans om een droomfiets te proberen. Zoals de gloednieuwe Propel Advanced SL met Dura Ace Di2. We waren erg benieuwd hoe deze fiets voelt onder de kont van een gewone sterveling.
Test: Giant Propel Advanced SL
Test: Giant Propel Advanced SL
Hangend in de beugels zoef ik over een verlaten landweg door de warme najaarslucht. Bomen flitsen in rap tempo in mijn ooghoeken voorbij. Wat fietst deze bolide makkelijk!

Tien jaar geleden reed ik voor het laatst op een Giant Propel - die van mezelf. Dat was uiteraard een hele andere bak. Snel was hij zeker met zijn platte framebuizen, weggewerkte velgremmen en druppelvormige zadelpen. Maar de fiets had ook een paar minpunten die kenmerkend waren voor aeroracers. Zo was mijn oude Propel niet de lichtste fiets die je kon kopen, ging sturen niet bepaald vanzelf én moest je rug na een lange rit toch even bijkomen. Wat tien jaar aan innovatie wel niet doet met een fiets. Want de Propel Advanced SL die Giant dit jaar lanceerde, is in alles compleet anders.

Pijlsnel

Uiteraard is de nieuwe Propel – dat letterlijk voortbewegen betekent – weer sneller dan zijn voorganger. Ondanks dat de Advanced SL er misschien niet uitziet als een klassieke aeroracer, bespaart de fiets bij veertig kilometer per uur 6,21 watt op zijn voorganger. Dat lijkt niet veel, maar in het profwielrennen met zijn marginale verschillen is dit mooi meegenomen.

Een steuntje in de rug dus voor Dylan Groenewegen en Michael Matthews die dit jaar tijdens de Tour beiden een etappezege op de Propel pakten. De watt-winst komt onder meer door de ellipsvormige framebuizen die als beste uit de dynamische windtunneltests kwamen, de vernieuwde cockpit en vijftig millimeter hoge carbon wielen van CADEX. Maar ook aan de details is gedacht. Zo heeft de Propel SL twee verschillende bidonhouders die de lucht zo snel mogelijk langs het frame geleiden. 

Comfortabel 

Het paradepaardje van Giant is niet alleen snel, maar voelt ook bijzonder rap. Elk beetje kracht dat je benen verlaat, wordt omgezet in pure snelheid. Volgens Giant is het frame 9,2 procent stijver en is de trapstijfheid met 7,5 procent toegenomen ten opzichte van het vorige model. Voor het comfort is het echter fijn dat een frame op de juiste plekken ook wat meegeeft, zodat je niet na twee uur fietsen het gevoel hebt dat er een kudde koeien over je rug is gedenderd. Dat heeft Giant goed voor elkaar gekregen. In vergelijking met andere moderne aeroracers die ik in de loop der jaren aan de tand voelde, is deze Propel uiterst comfortabel. Vergevend genoeg voor een lange dag in het zadel. 

Licht

Misschien wel het grootste pluspunt van de vernieuwde Propel SL is de afslankkuur die de fiets heeft gekregen. Het topmodel weegt in maat M slechts 6,9 kilo. Dat is bijna een volle kilo lichter dan enkele aerobikes van concurrenten. Mede dankzij de slanke achterkant en het gebruik van robots voor uiterste precisie, weegt het frame slechts 845 gram.

"Misschien wel het grootste pluspunt van de vernieuwde Propel SL is de afslankkuur die de fiets heeft gekregen"

Ook de overige componenten zijn allesbehalve zwaar. Wat te denken van de uiterste precies en bijna geruisloos schakelende Shimano Dura Ace Di2-groep en de 1.349 gram wegende CADEX-wielset. Deze vederlichte aeroracer voelt zich dan ook niet alleen thuis in de polder of op ellenlange dijken. Zonder moeite neem je de Propel mee naar Zuid-Limburg of zelfs de Alpen. Dankzij de Propel zette ik zelfs een aantal nieuwe PR’s neer op mijn thuisbeklimmingen. 

Onhandige zadelpen

Valt er dan niets te klagen? Natuurlijk wel. De geïntegreerde zadelpen die doorgetrokken wordt vanuit het frame vond ik allesbehalve praktisch. De zadelhoogte kun je daardoor slechts enkele centimeters verstellen. Bij de koop moet je de zadelpen dan ook – na een nauwkeurige fietsmeting – op maat zagen. Wil je de fiets ooit nog eens doorverkopen, dan moet je iemand vinden die nagenoeg dezelfde beenlengte heeft.

Betaalbare opties

Met de Giant Propel Advanced SL heb je heel veel fiets, maar daar hangt dan ook een flink prijskaartje aan: 12.499 euro! Gelukkig zijn er ook enkele beter betaalbare opties. Naast de SL zijn er nog vier modellen die lichter, stijver en meer aero zijn dan hun voorganger. De vier modellen hebben een zwaarder carbon frame en andere onderdelen dan de SL. Bovendien vind je de geïntegreerde zadelpen alleen terug op het paradepaardje. De nieuwe Giant Propel is er vanaf 2.999 euro. Daarvoor krijg je een complete carbonfiets met Shimano 105 en Giants’ eigen wielen.

Geluidsbarrière

Alles overziend is de vernieuwde Giant Propel SL een wereldfiets. De fiets ziet er met zijn afgeslankte buizen misschien een beetje tam uit, maar de Propel is pijlsnel. Bovendien is deze Giant met amper zeven kilo één van de lichtste aerobikes op de markt. Tel daar het betrouwbare stuurgedrag en het toegenomen comfort bij op en je hebt een hele allround fiets. Helaas is daar het prijskaartje ook naar. Gelukkig druppelen de eigenschappen van het paradepaardje ook door naar de voordeliger modellen, waardoor ook de gewone man of vrouw door de geluidsbarrière kan suizen. 
 

Plus

  • Pijlsnel
  • Compromisloze afmontage
  • Licht

Min

  • Onbetaalbaar
  • Onpraktische zadelpen 

Info

Zoef voor meer informatie over Giants aeroracers naar www.giant-bicycles.com.
Bart van de Vossenberg
Door Bart van de Vossenberg

Fietsende sportgek. Mountainbiken, wielrennen, triathlon en trailrunning. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zorgt dat je op Fietssport.nl de leukste artikelen, mooiste tochten en meest uitdagende routes vindt.

Dit vind je misschien ook interessant