• Materiaal
  • Gewijzigd op 9 september 2021

Test: Lapierre Prorace SAT

Frankrijk. Als fanatieke fietser denk je dan direct aan enorme bergmassieven met hoge bergtoppen. Maar niet meteen aan een mountainbikemerk. Misschien verandert dat na het lezen van deze test van de Prorace SAT CF 7.9, een mountainbike van Lapierre.
Test: Lapierre Prorace SAT

Vite, vite, vite. Die drie woorden mogen met grote, witte letters op de onderbuis van de Prorace SAT CF 7.9 worden gekalkt. Al na de eerste meters in het terrein is duidelijk dat deze Franse mountainbike niet is gebouwd om er mee op je dooie akkertje naar de ‘boulangerie’ te rijden voor een ‘baguette’ en een paar croissants. Hard als een TGV moet het gaan, dan rijdt de Lapierre als op rails.

Tik, tik, tik. De noppen van de voorband werken als een schoepenrad en werpen met grote snelheid steentjes tegen de onderbuis. Het pad is droog, de cadans ligt hoog. Langzaam maar zeker verzuren de beenspieren, maar de Lapierre spoort aan om nog een tandje bij te zetten.

"Passeer dat groepje mountainbikers, allez!"

Met slechts een paar korte drukken op de shifter schakelt de aandrijving naar een zwaardere versnelling. Versnellen gaat helaas trager dan verwacht. Het lijkt alsof niet alle pedaalkracht in voorwaartse energie wordt omgezet. Op het ‘moment sûpreme’, net voordat de trail een scherpe draai naar rechts maakt, schiet de Lapierre de voorste biker uit het peloton voorbij. 

Grote draaicirkel

De voorband biedt een surplus aan grip. Strak stuurt de Prorace door de krappe bocht, waarbij het brede stuur fungeert als hefboom. Op één oor, want door de lange bovenbuis in combinatie met het onderuitgezakte balhoofd is de draaicirkel groot. Ook wanneer het pad steil naar beneden loopt houdt de bike zijn lijn. Daarbij helpen de twee stevige vorkpoten, met elkaar verbonden door een steekas, die het voorwiel in het spoor houden en zorgen dat de voorband in contact blijft met het terrein. Vorkpoten die je vanaf het stuur kunt blokkeren. 

De bediening van die lockout werkt soepel, zo soepel dat je soms onbedoeld de voorvering op slot zet. Dat is wel irritant, zeker wanneer je net over een worteltapijt rijdt. In de verte kruist de trail een fietspad, deels over het pad liggende boomstammen vormen een barricade en dwingen zodoende aanstormende bikers om af te remmen. De beide schijfremmen zijn goed te doseren en zonder blokkerende wielen komt de Lapierre tot stilstand. Even op adem te komen, s´il vous plait.

Een fiets voor elk terrein?

Je suis Lapierre. Tijdens deze eerste ontmoeting maakt de Franse producent van mountainbikes naam. Pardon, producent van VTT's, ‘vélo pour tout terrain’, zoals men in Frankrijk een bergfiets noemt. Dat voor elk terrein klopt alleen niet helemaal.

De Prorace SAT CF 7.9 is een cross country hardtail pur sang, gebouwd voor het moderne wedstrijdparcours. Vanwege de lange bovenbuis is de zitpositie gestrekt. Door de luie hoek van het balhoofd rijdt de fiets zo stabiel op hoge snelheid en tijdens lastige afdalingen.

De combinatie van een korte stuurpen met een breed stuur is helemaal bon ton en geeft deze VTT zijn goede stuureigenschappen. Eigenzinnig is de verbinding tussen bovenbuis en zitbuis, genaamd SAT shock, waarbij een elastomeer de klappen dempt en zodoende je lichaam moet sparen.

"Typisch Frans, die aandacht voor comfort"

Bij deze Lapierre gaat dat comfort wel ten koste van de stijfheid van het frame en dat verklaart waarschijnlijk de trage demarrage. Daarnaast vangt het elastomeer geen grote klappen op, een echte achtervering is het niet.

Design en bandenkeuze

Eveneens typisch Frans is het design. Het frame heeft een prachtige lijn en is fraai afgewerkt, de kabels lopen netjes door de framebuizen en de gebruikte kleuren ogen chique. Douze points krijgt Lapierre voor de keuze van de voorvork. Het is een Float 32 van het Amerikaanse merk Fox, die door zijn grote luchtkamer soepel aanspreekt en waarbij je de rebound met kleine stapjes kunt instellen.

Ook op de banden is niet bezuinigd. Om het voorwiel ligt een 2,25 inch brede Maxxis Ardent, de achterband is een Maxxis Ikon met een breedte van 2,2 inch. De Ardent combineert een lage rolweerstand met grip en bereikt niet snel zijn limiet op de Nederlandse bospaden.

De versnellingsbak

Bij het zien van de one by aandrijving heb je waarschijnlijk een déjà vu. Het is een versnellingsbak die bestaat uit een enkel voorblad in combinatie met een cassette van twaalf versnellingen, oplopend van 11 tot 50 tandjes. Eagle heet die cassette en komt net als de achterderailleur, ketting, crankstel en shifter uit de budgetgroepen van producent SRAM: SX, NX en GX.

In vergelijking met de duurdere groepen is de instapper van SRAM zwaarder. Dat heeft echter geen invloed op de werking, het schakelen verloopt snel en trefzeker. Een geleider voorkomt dat de ketting van het voorblad stuitert wanneer je met de Prorace door een rockgarden dendert. 

Geinig extraatje

Een saillant detail: de hendel van de snelspanner van het achterwiel kun je ook gebruiken als flessenopener. Best handig, maar bij een Franse fiets zou je toch eerder een kurkentrekker verwachten. Na afloop van je rit wordt het dus geen glas Bordeaux, maar een koude Kronenbourg. Met een stokbroodje brie. Naast hoge bergtoppen heeft Frankrijk de fanatieke fietser dan ook veel meer te bieden.

Plussen

+ Rijeigenschappen
+ Design en afwerking
+ Keuze van de onderdelen

Minnen

-  Frame is niet al te stijf
-  Vergrendeling van lockout bij de voorvork

PRIJS € 2.499,-

Voor meer info zie Lapierrebikes.com

Fotocredits: Merlijn Spenkelink

Maarten 't Hoen
Door Maarten 't Hoen

Mateloos geboeid door de techniek van racefiets en mountainbike. Een echte materiaalfreak.

Dit vind je misschien ook interessant