Met ruim 2.750 vrijwilligers die zich inzetten voor onze mountainbikeroutes is er een hoop kennis en ervaring over hoe je routes aanlegt, onderhoudt en verbetert. Zonde om die kennis niet met elkaar te delen, vindt Troy Corsen. Hij zet zich bij de NTFU in voor jouw belangen als mountain- en gravelbiker. Hij organiseerde daarom een landelijke Traildag in Ede, waar meer dan 30 trailcrews uit het hele land aan deelnamen.
Werken in een hele grote tuin
Routes maken, zorgen voor een goede flow en technische elementen bouwen zoals rockgardens, drops en switchbacks is gewoon heel mooi werk. Zie het als werken in de tuin, een hele grote tuin. Belangrijk dat dat allemaal veilig gebeurt, want dagelijks maken er honderden mountainbikers gebruik van die ‘grote tuin’.
Trailcrews doen zelf gelukkig al veel om schade te voorkomen, bijvoorbeeld aan personen of aan de natuur. Denk aan de juiste borden ophangen, inspectierondjes rijden, regelmatig onderhoud plegen en duidelijke afspraken maken met de terreineigenaar. Toch kan er altijd iets gebeuren, zoals een val of schade. Jurist Robert Gielissen, auteur van het boek ‘Aansprakelijkheid op mountainbikeroutes’, legde daarom alles uit over aansprakelijkheid. Hij besprak vragen als: wanneer ben je verantwoordelijk, wat kun en moet je als trailcrew doen om niet aansprakelijk gesteld te worden en wat doe je als je toch aansprakelijk gesteld wordt?
Voorkomen is beter dan genezen. Maar als een trailcrew toch aansprakelijk gesteld word, zorgt de NTFU dat vrijwilligers gedekt zijn tegen kosten die op hen verhaald worden. Daarvoor heeft de bond een speciale verzekering afgesloten voor alle trailcrews die bij de NTFU zijn aangesloten.
Onderhoud: goed voor elkaar
Trailcrews kunnen veel doen om voor jou een toffe mountainbikeroute te bouwen. Denk aan een route die past bij de omgeving en het type mountainbiker, zoals een rookie of een expert op de fiets. Maar ook een veilige route bouwen en de tracks regelmatig controleren op overhangend groen, slijtage en schade en zorgen dat dat snel en goed gerepareerd wordt.
Bij de NTFU kunnen de trailcrews terecht voor onderhoudsrichtlijnen, inspectieformulieren en een speciaal logboek. Zo weten vrijwilligers hoe ze bochten en bermen moeten repareren en kuilen en spoorvorming herstellen. In C-Tip – een digitaal systeem speciaal voor trailcrews aanbiedt – leggen vrijwilligers al dit onderhoud vast en kunnen ze monitoren wanneer het onderhoud is uitgevoerd.
De toekomst van e-mountainbiken
Of je in ‘team e-mountainbiken’ zit of je vindt het helemaal niks: het e-mountainbiken is in opkomst en dat lijkt ook niet te veranderen. Jeroen van Eck – hij is Nederlands kampioen e-MTB en deelnemer aan World Cup’s e-MTB – sprak op de Traildag via video met de trailcrew hoe ze hiermee om kunnen gaan. Het onderwerp zorgde voor heel wat gespreksstof. Er is nog ontzettend veel te leren en te ontdekken over dit onderwerp en de NTFU gaat dit – samen met trailcrews en experts uit de mountainbikewereld – zich hier verder in verdiepen.
Hoe bouw je een kuipbocht?
Genoeg van al dat zitten en luisteren! ’s Middags was het tijd voor actie. Gewapend met schop en McLeod (een flink stuk gereedschap dat een schoffel en een grove hark in één is) gingen de trailcrews de mountainbikeroute van Ede op. Want hoe bouw je zo veilig mogelijk een technische uitdaging als een kuipbocht? Niemand minder dan Patrick Jansen en Eric Kuijt – beide professioneel routebouwer en in te zetten voor professioneel onderhoud via
The Trail Company – lieten zien waar je op moet letten.
Veel vrijwilligers stonden ook te trappelen voor een rondje mountainbiken. Zeker als de route van Ede er zo prachtig bij lag (alle credits voor de trailcrew van MTB Zuid Veluwe). Onderweg keken ze naar bebording op complexe oversteekplaatsen en deelden ze goede ideeën met elkaar uit.
De ruim 60 deelnemers gaven de Traildag een dikke 9 als rapportcijfer en met genoeg nieuwe onderwerpen en vragen betekent dat maar één ding: tot volgend jaar!