• Overig
  • Gewijzigd op 19 januari 2023

Interview Piet van der Velde, baanbrekende ontwerper bij Ere Research

Piet van der Velde heeft zijn sporen in de fietsindustrie verdiend. Jarenlang werkte hij als ontwerper voor fietsmerken. Vijf jaar geleden besloot Piet voor zichzelf te beginnen. Nu brengt hij met Ere Research baanbrekende producten op de markt.
Interview Piet van der Velde, baanbrekende ontwerper bij Ere Research
Interview Piet van der Velde, baanbrekende ontwerper bij Ere Research
Als je bij de plaatselijke fietsenwinkel iets koopt, is de kans groot dat dit uit het brein is ontsproten van Piet van der Velde uit Ommen. Jarenlang werkte hij als ontwerper voor topmerken als Koga Miyata, Pinarello, Rapha, Specialized, Colnago, Selle Italia en Shimano. Vijf jaar terug besloot hij voor zichzelf te beginnen, want ja, de kaders hè? ‘Als je je eigen smaak wilt toevoegen, zeggen managers: nee, nee, nee!’ Een gesprek met een baanbrekende ontwerper.

Ere Reseach Design Studio

Op een afgelegen industrieterrein in Ommen staat op een grijze unit de naam Ere Research Design Studio. De eigenaar van het pand doet enthousiast open. “Piet van der Velde”, zegt hij tijdens een ferme handdruk. “Hollandser kan het niet.” De trap op, daar is de showroom.

Althans, zo lijkt het, want er zijn prachtige fietsen uitgestald. “Ja, ik moet wel de feeling van wielrennen om me heen hebben.” Piet van der Velde noemt de ruimte een productontwikkelingsunit voor leveranciers en andere geïnteresseerden. “Zoals jullie.”

Baanbrekende ideeën

En ja, we zijn zeker geïnteresseerd. Want wie is toch die man met die baanbrekende ideeën? Die tegen-de-stroom-in-zwemmer? Hij lacht. “Ik heb twintig jaar lang producten ontworpen en ontwikkeld voor grote merken. Ik ben altijd ingehuurd om een nieuwe productlijn te ontwerpen of bestaande te vernieuwen. Of ze zaten met een probleem waar een oplossing voor moest komen.”

Een veelgevraagd artiest dus. Mét een wielerverleden. “Ik reed in de klasse die ze nu Pro Continental noemen. Helaas moest ik al op m’n 23ste stoppen, hartproblemen. Omdat ik aan het fietsen verbonden wilde blijven, ben ik in de productontwikkeling gedoken. Koga, onze ploegsponsor zei: ‘Waarom kom je niet bij ons werken?’ Van het één kwam het ander. Vijf jaar terug besloot ik: nu ga ik het voor mezelf proberen.”

"Ik volg toch liever mijn eigen pad"

Dit roept om een verklaring. Als je bij zulke grote merken werkt, waarom zou je dan uitvliegen? “Als je wordt uitgenodigd om een project voor iemand te doen, krijg je een briefing mee: dit is wat we zoeken. Daar kun je dan een beetje van je eigen smaak in kwijt, maar wel binnen de aangegeven kaders. Ga je daar overheen, dan zegt de manager: ‘nee, nee, en nog eens nee’. En dat is ook goed, want ze zijn al jaren succesvol op de markt, maar ik volg toch liever mijn eigen pad.”

Revolutionaire fietsproducten

Samen met zijn zakenpartner begon hij thuis zijn eigen zaak. “Ik heb professionals ingehuurd om mijn marketing, verkoop en voorraad te beheren, zodat ik zelf kan focussen op productontwikkeling.” Nu heeft hij een heus bedrijfspand, met twee etages en kan hij zijn ideeën in de praktijk brengen.

Wat zijn z’n grootste succesnummers? “Ik ben ooit het zadelmerk Prologo begonnen, waarbij ik dacht: wat als we een zadel kunnen maken met verschillende dekjes? Niemand heeft meteen het juiste zadel. Ik ontwikkelde met het merk Velo het eerste zadel waar je dekjes af kunt halen en dikkere, smallere of hardere dekjes op kunt bevestigen met drukknopjes. Dat was een revolutie; het heeft de kijk op zadels echt veranderd. Veel merken zijn toen gaan werken met verschillende opties voor één en hetzelfde model.”

"Hij heeft ook nog samengewerkt met een Formule1-team"

Een ander innovatief hoogstandje is de nieuwe fietsband met Carbon X erin. “Die hebben we de afgelopen drie jaar ontwikkeld met de TU Delft. De TU heeft samen met het bedrijf Carbon X een nieuwe samenstelling gemaakt, op nano-niveau. Normaal zit er carbon black in maar nu dus X, wat sterker is en veel goede eigenschappen heeft. De elasticiteit is verbeterd, de rolweerstand is lager, de anti-lek is verhoogd en het zorgt voor meer grip.”

En dan heeft hij ook nog samengewerkt met een Formule1-team. “Met Jordan, het huidige Aston Martin. Ik heb samen met hun engineers twintig jaar terug een tijdritstuur- en voorvork ontwikkeld, waarbij de airflow veel beter gemanaged wordt. Daar mochten we ook gewoon hun windtunnel voor inzetten. Ook een revolutie.”

Lance Armstrong

Het ontwerp was zo revolutionair, dat Lance Armstrong van de fiets getrokken werd. “Hij mocht er niet mee starten in de tijdrit tijdens de Tour de France. De UCI liet het niet toe, het frame was zo te snel. We hebben het getest bij US Postal en Lance wilde hem meteen hebben. Eén van de regels die daaruit is voorgekomen is dat het commercieel beschikbaar moet zijn in de markt en dat was het nog niet. Later wel en toen won Leontien van Moorsel er drie keer goud mee op de Spelen van Athene.”

"Lance mocht niet starten op mijn fiets tijdens de Tour de France"

Piet van der Velde staat bekend als een innovatieve man met een eigenwijs karakter. Op de vraag of de grote merken veel onzin op de markt brengen, zegt hij onomwonden ja. “Bij de profs klapt soms zomaar een voorwiel uit elkaar. Even later bij een ploegmaat ook. Hoe kan dat? Te veel renners worden weggestuurd op materialen die niet deugdelijk zijn. Ik denk dat de ontwikkeling en snelheid van zaken doen in de fietsindustrie te hoog ligt. Ze willen wel zorgvuldig produceren, maar krijgen daar vaak de tijd niet voor.”



Zelf pakt hij die tijd wel. Als het moet, zoals met de TU-band, jaren. En daar profiteert de markt ook weer van. Nee, de merken om hem heen zien hem niet als een luis in de pels, denkt Van der Velde. Hoe dan wel? “Ik hoop als een ontwerper met lef, die goed is in nieuwe dingen uitproberen. Vaak breng ik een nieuw product op de markt en twaalf maanden later doet merk X dat ook.”

Octrooien? Dat kan, je kunt alles vastleggen en zeggen ‘dat is van mij en daar mag niemand aankomen’ maar dat recht is zo sterk als dat jij het wil verdedigen. Het kost namelijk nogal wat geld. Maar als een innovatie van mij heel hoog is, dan bescherm ik wel. Ik heb een verstelbaar zadel gemaakt, waarbij je de spanning in het zadel kunt veranderen via een handig hendeltje. Als merken dat kopiëren, dan is het echt jatten.”

Cadeau gekregen van Ernest Colnago

We krijgen een rondleiding. Langs computers met tekenprogramma’s, een 2D-printer, een 3D-printer, een liquid-printer en een UV-kast. “Door al deze techniek kan ik een product voor 95 procent zelf maken”, zegt de Ommenaar, die als expat eerder in Amerika, Zwitserland en Italië woonde. Op bijna alle producten, tenzij gemaakt in opdracht van een ander merk, prijkt de naam Ere Research. “Alle Latijnse werkwoorden eindigen op ere: vincere, sedere, pedere, libere… dat vond ik wel een mooi gegeven.”

Dan gaan we naar beneden, daar is de werkplaats. Alles spic en span. “Ja, in rommel kan ik niet werken. Hier maak ik alle prototypes, doe ik de testen, alles. Ik maak mijn eigen testinstallaties om zadels te meten, spaken te ijken, banden te maken en heb een spuitcabine om velgen te spuiten. En ik heb een grote bloempot vol met water om tubeless banden te testen.”

"Ja, in rommel kan ik niet werken. Hier maak ik alle prototypes, doe ik de testen, alles"

Aan de muur drie vintage fietsen: een prachtige Colnago (“Cadeau gekregen van Ernesto Colnago”) en een Gazelle die ooit als reservefiets diende voor de Dextro-ploeg van Mieke Havik. En een Concorde. Hij aait de laatstgenoemde. Mijmerend: “Zo jammer dat Nederland niet meer meedoet als racefietsmerk op mondiaal profniveau.”

Bij de deur vertelt hij toch nog even een anekdote. “Alberto Contador had gevraagd of ik een nieuw zadel voor hem kon maken. Uiteindelijk heb ik er een ontworpen die hij heel fijn vond. Maar toen puntje bij paaltje kwam mocht hij niet op dat model rijden van ploegleider Bjarne Riis. Commerciële belangen, daar loop ik ook tegenaan. Ach, al die belevenissen… Ik zou er een boek over kunnen schrijven.”

Tekst: Thomas Braun
Beeld: Michiel Maas




Redactie Fietssport
Door Redactie Fietssport

Redactie Fietssport

Dit vind je misschien ook interessant