09:00 - 10:00 uur.
GPS: Download na de inschrijving het GPX-bestand van de route en laad deze vervolgens in je navigatietoestel. Zo sta je goed voorbereid aan de start.
Rustig, je hebt alle ruimte om van de route en de verzorging te genieten.
Maasboulevard 101
plan route
Normaal tarief € 32,00, PLUS-accounts betalen € 29,00
De online inschrijving is geopend tot en met 22 juni 2025.
Normaal tarief € 32,00, PLUS-accounts betalen € 29,00
9.097 hm
Daginschrijving mogelijk
Word lid van Fietssport en profiteer
Probeer nuAls PLUS-lid krijg je tot wel 25% korting op JOIN, dé beste trainingsapp van Nederland. Sluit een 6 maanden abonnement af voor 42,49 of een jaarabonnement voor slechts 67,49.
Meer info
(English below / Deutsch unten)
Vanuit Maastricht rijden we zuidwaarts en gaan met een grote boog om Luik heen. De eerste klimmetjes en afdalingen hebben we erop zitten als we weer bij de Maas aankomen die we vervolgens in zuidelijke richting blijven volgen. Na passage van Namur en Dinant verlaten we België en volgen in Noord Frankrijk het Maasdal waar we achtereenvolgens Charleville-Mézières, Sedan, Verdun en Saint Mihiel tegenkomen. In de laatste plaats verlaten we het Maasdal en steken door naar Nancy door een gebied waar je glooiende heuvels tegenkomt, vergelijkbaar met die in Parijs-Brest-Parijs. Na Nancy volgen we het Marne-Rijn kanaal tot bij Gondrexange waarna we het Saarkanaal volgen. Na nog even de Saar gevolg te
Lees meer >>
hebben komen we aan in de Duitse plaats Saarbrücken.
Na Saarbrücken en Mehring volgt het Moezeldal waar naast mooie uitzichten ook veel horeca is. Hierna Koblenz en vlak daarna zit er nog een aardig klimmetje het Rijndal uit. Dan nog één controle in Niederdrees, nabij Rheinbach. Bij de controle is gelegenheid om een slaapmoment in te lassen. Hierna is het nog 100km uitrijden naar Maastricht.
Verlichting en reflectievest (´s nachts verplicht in Frankrijk) zijn noodzakelijk. Bij dit brevet wordt verder geen ondersteuning geboden.
Bereidt de tocht goed voor: Tussen Nancy en Saarbrücken zit een stuk waar de mogelijkheid tot bevoorrading zéér beperkt is.
——– ENGLISH ——–
From Maastricht we’re starting out with a southbound loop around Liège. We’ve had our first few hills and descents when we hit the Maas valley, which we follow upstream. After passing Namur and Dinant we leave Belgium and follow the valley through Northern France, passing Charleville-Mézières, Sedan, Verdun and Saint Mihiel. In Saint Mihiel we finally leave the Maas valley and cross over to Nancy, through an area with rolling hills, not unsimilar to PBP. From Nancy we follow the Marne-Rhine canal untilL Gondrexange. After Gondrexange we follow the Saar canal and even the Saar river for a short while until we enter Germany in Saarbrücken.
Over a big ridge we cross to the Moselvalley, following it from Mehring to Koblenz. The Mosel Valley is very scenic and well developed. After Koblenz we leave the Rhine Valley via nasty climb to the last control in Niederdrees, near Rheinbach. There’s even a chance of a small kip at this control. The last stretch is a mere 100km to the finish in Maastricht.
Good lights and a reflection jacket (legal requirement in France is necessary. Please note that the Randonneurs Netherlands rules require you to have non flashing lights.
Between Nancy and Gondrexange there are very little resupply options, so stock up in Nancy and have enough space in your bags.
——– DEUTSCH ——–
Wir verlassen Maastricht in südlicher Richtung und fahren mit einem Bogen um Lüttich herum. Nach die ersten Steigungen fahren wir herunter zum Maastal, das wir weiter südwärts folgen. Nah der Durchfahrt von Namur und Dinant verlassen wir Belgien, folgen aber das Maastal weiter durch Frankreich und die Orte Charleville-Mézières, Sedan, Verdun und Saint Mihiel. Erst in Saint Mihiel verlassen wir das Maastal und durchqueren ein hügliges Gebiet, vergleichbar mit PBP, nach Nancy. Ab Nancy folgen wir das Marne-Rhein Kanal bis Gondrexange und das Saarkanal. Nach eine kurze Passage durchs Saartal erreichen wir Saarbrücken.
Ab Saarbrücken gibt’s einige kräftige Steigungen bis zum Moseltal. Das malerische Moseltal folgen wir bis Koblenz. Im Tal gibt’s sehr viele Verpflegungsmöglichkeiten. Kurz nach Koblenz geht’s dann hoch aus dem Rheintal hinaus, zur berühmten Kontrolle Niederdrees. Nach Niederdrees sind es nur noch 100km bis zum Ziel in Maastricht.
Eine gute Beleuchtung und eine Warnweste (gemäß Französische StVZO) sind notwendig. Während das Brevet gibt’s außer Niederdrees keine organisierte Verpflegung. Zwischen Nancy und Gondrexange gibt’s wenig Verpflegungsstellen, also in Nancy noch mal gut einkaufen.
[De inschrijving gaat ongeveer een maand voor de datum van het brevet open]
[GPS tracks worden circa een week voor het brevet hier beschikbaar gesteld]
Er zijn geen reviews voor deze toertocht.