Test: Van Rysel RCR racefiets van Decathlon
Puike prijsvechter.
Matthijs Gerrits en Erik Bronsvoort zijn medeoprichters en eigenaren van de Utrechtse start-up Circular Cycling. Het bedrijfje bouwt nieuwe racefietsen van gebruikte onderdelen. “Hopelijk bestaan we over een paar jaar niet meer”, licht Bronsvoort zijn opmerkelijke initiatief toe. “Ik hoop dat de industrie dan zo ver is dat verduurzaming een belangrijk thema is. Wij willen voor de fietsindustrie een inspiratie zijn.”
Bronsvoort en Gerrits kennen elkaar al lang. “Twintig jaar geleden begonnen we met mountainbiken. Dat was de tijd dat een fiets nog onder je kont vandaan sleet. In die periode hebben wij leren sleutelen. Duurzaamheid was destijds nog helemaal geen thema.“
"Maar in ons werk komt dat steeds meer naar voren: de circulaire economie, de eindigheid van grondstoffen. Bovendien zijn we nog steeds via ons werk aan de fietswereld en duurzaamheid gelieerd en van daaruit werd het idee voor Circular Cycling geboren. “
“We hadden het vaak over de fietswereld en wat voor een lineaire industrie het eigenlijk is. Een fiets is tegenwoordig een modeartikel. Want bij normaal gebruik gaat een racefiets echt niet meer zomaar stuk. Een frame houdt het prima jarenlang uit. En ook de geometrie van de frames is niet veranderd."
"We worden als consument steeds weer gek gemaakt met nieuwe modellen en nieuwe onderdelen"
"Prima onderdelen worden dan gewoon afgedankt, alleen omdat men het nieuwste van het nieuwste wil. Van die onderdelen maken wij nieuwe fietsen.”
Bronsvoort en Gerrits goten het idee twee jaar geleden in een concrete vorm en gaven het de naam Circular Cycling mee. “Het past precies bij wat we willen en hoe onze levens eruit zien. We zijn geen grote producent of leverancier, we zijn twee jonge gasten die enthousiast aan een idee werken om de fietswereld te veranderen. Want die is er nog steeds op gebaseerd om zoveel mogelijk nieuwe fietsen te verkopen.
"Duurzaamheid zit nog niet in de vezels van de huidige industrie"
"En ook niet bij de consument trouwens. Want die twee houden elkaar in stand. Ook daar is een mentaliteitsverandering nodig. Wij willen mensen laten zien dat het ook anders kan.”
Een tweedehands fiets kopen via Marktplaats kan natuurlijk. “Maar dat kan veel onzekerheid opleveren. Is het wel de juiste fiets voor jou? Functioneert alles wel goed? Is hij zo oud als de verkoper zegt dat hij is? Betaal je niet veel teveel?"
"Dat soort onzekerheid hoef je bij Circular Cycling niet te hebben. Via ons netwerk van particulieren, inzamelclubs, winkels en distributeurs krijgen wij onze spullen binnen. Soms zijn de onderdelen hartstikke nieuw. Ze liggen ergens in een magazijn of hebben in een etalage gehangen, maar zijn verder nooit gebruikt.”
De fietsen van Circular Cycling zijn een mix van gebruikte en nieuwe onderdelen, zegt Bronsvoort. “We halen alles wat we binnenkrijgen helemaal uit elkaar we controleren het allemaal zelf. Voordat we iets monteren, weten we zeker dat het goeie spullen zijn. We hebben zelf tijdens onze studie in een fietsenwinkel gewerkt en sleutelen al zo lang aan onze eigen fietsen dat wij prima in staat zijn om een goede controle uit te voeren. Bij ons koop je een nieuwe fiets, gemaakt van zoveel mogelijk gebruikte onderdelen."
"Sommige dingen zetten we er altijd nieuw op, zoals het stuur omdat de stuurpen vaak te hard is aangedraaid en het stuur daardoor beschadigd is, de buitenbanden en de rem- en schakelkabels. Als het nodig is, zetten we er een nieuwe ketting en cassette op."
"Normaal zitten we op een verhouding van 80 procent gebruikte onderdelen en 20 procent nieuwe"
"Van alle onderdelen die wij binnenkrijgen, gebruiken we ongeveer een kwart niet. Vintage onderdelen brengen we naar een fietsenhandel, kapotte spullen proberen we via een kunstenaar een tweede leven te geven, bijvoorbeeld in de vorm van een flessenopener, lamp of kapstok.
"Als iets echt niet meer bruikbaar is, zorgen we dat het wordt afgevoerd naar een recyclestation. Alles wat we binnen krijgen, wordt dus hergebruikt of verwerkt.”
De fietsen worden via de webshop voor een aantrekkelijke prijs te koop aangeboden onder het merk UpCycle. Iedere fiets van Circular Cycling krijgt een uniek ‘bike passport’. “Dat is een sticker die je kunt scannen en dan kun je precies zien welke onderdelen gemonteerd zijn, in wat voor staat en met welke passing. Daarmee kun je dus bijvoorbeeld laten zien welke bracket-as je hebt als je die wilt laten repareren.”
"We hopen daarmee te bereiken dat consumenten beter en langer onderhoud plegen aan hun fiets, voordat ze weer een nieuwe kopen. Dat is ook een manco aan de huidige fietsindustrie: die verkopen het liefst nieuwe fietsen en zijn totaal niet ingericht op onderhoud.”
Inmiddels zijn er tientallen UpCycle fietsen verkocht, zegt Bronsvoort. “Maar we zijn dit initiatief niet begonnen om de grootste fietsenwinkel van Nederland te worden. Ik hoop zelfs dat we over een paar jaar niet meer bestaan. De eerste tekenen daarvoor zijn er: we worden veel vanuit de industrie benaderd. Mensen in de sector willen wel iets met duurzaamheid doen, maar weten niet goed hoe. Wij kunnen ze daarmee helpen.”
Dit artikel verscheen in de eerste editie van 2019. Ook Fietssport Magazine in de bus? Sluit dan een Fietssport-Plus-account af. Je ontvangt dan elk kwartaal het grootste fietsblad van Nederland, boordevol productnieuws, trainings- en reistips.
Ik wil FietssportPlusRedactie Fietssport
Puike prijsvechter.
"Het is fijn als je je niet over je materiaal hoeft te bekommeren"
Snelle crosscountry sloffen!
Een unieke, capabele én premium fietscomputer
CUBE introduceert fietsen modeljaar 2025 met meer keuze en meer innovatie.
We leggen het je in vijf stappen uit!
Onze ervaring met deze stalen dropbar trail mountainbike.
verbeterde prestaties en fris design
We make you faster!
Bike Adventure Fair 2025, dé nieuwste Mountainbike- en Gravelbeurs van Nederland