• Materiaal
  • Gewijzigd op 22 augustus 2016

De stand der techniek

Welke technische veranderingen hebben mountainbikes de afgelopen twintig jaar ondergaan? En wat zijn wij bikers er eigenlijk wijzer van geworden? Bart Brentjens, olympisch kampioen mountainbike, maakt de balans op.
De stand der techniek

Frame en voorvork

De American Eagle en de Superior hebben volgens Bart Brentjens elk hun eigen karakter. Het aluminium frame van de Amerikaanse Arend voelt hard en stug aan; het carbon Superiorframe biedt meer comfort. Brentjens is van mening dat naast het framemateriaal ook de moderne geometrie van de Superior hieraan bijdraagt. Brentjens: ”Op de Superior zit je veel minder gestrekt en dat is zeker een voordeel. Naarmate je ouder wordt, merk je dat het steeds moeilijker is om diep op een mountainbike te zitten.”

Er zijn meer ergonomische verschillen tussen de fietsen. Het stuur van de Superior is ruim tien centimeter breder dan dat van de Eagle. Een breder stuur zorgt voor een betere controle over de fiets.

Dat de constructeurs de afgelopen jaren niet hebben stilgezeten, wordt duidelijk als Bart Brentjens de verende voorvorken van de beide fietsen naast elkaar zet. In Atlanta scheurde hij door het terrein met een voor die tijd hypermoderne verende vork van het Nederlandse merk Rond, een luchtgeveerd exemplaar met 40 mm veerweg en hydraulische demping. Die demping is niet om over naar huis te schrijven en een lock-out ontbreekt. “Er zat wel een verende vork in je fiets, maar eigenlijk wilde je voorkomen dat het ding veerde”, lacht Bart. “Dus pompte ik de Rondvork zo hard mogelijk op om inveren tijdens een klim te voorkomen. De vork ving daardoor alleen maar de grote klappen op, meer had je er eigenlijk niet aan.” De in zijn Superior gemonteerde verende voorvork van de Duitse producent Magura is in niets te vergelijken met de vork van Rond. De Magura heeft niet alleen een veerweg van 80 mm, maar ook een veel betere dempingskarakteristiek en is bovendien uitgerust met een lock-out.

In Atlanta scheurde Bart door het terrein met een voor die tijd hypermoderne verende vork van het Nederlandse merk Rond, een luchtgeveerd exemplaar met 40 mm veerweg en hydraulische demping.

Velgremmen of remschijven?

Niet alleen op het gebied van vering, maar ook bij de ontwikkeling van remsystemen zijn in de ogen van Bart Brentjens grote stappen voorwaarts gezet. De American Eagle komt tot stilstand door middel van hydraulische HS33 velgremmen van fabrikant Magura. Uit diezelfde stal komen de eveneens hydraulische MT8 schijfremmen waarmee de Superior is uitgerust. “Hydraulische schijfremmen zijn betrouwbaar, krachtig en tegelijkertijd goed doseerbaar. Daarnaast heb je bij dit type rem geen last van een velg die te heet wordt. Tijdens de Hollandse wintermaanden slijten de remblokken van een schijfrem echter wel erg hard.” Voor dat soort barre omstandigheden is een hydraulische velgrem eigenlijk ideaal.

/img""

Aandrijflijn

Brentjens zweert bij de moderne aandrijflijn op zijn Superior. Hij rijdt met een XX1 versnellingsbak van het Amerikaanse merk SRAM. Een bak met slechts één voorblad en een cassette met maar liefst elf verzetten. “Het is een gouden systeem. Je hebt geen last meer van een ketting die van het voorblad valt of van chainsuck. Met de kennis van nu had ik in 1996 resoluut de voorderailleur van mijn American Eagle gesloopt.”    

Dit artikel verscheen eerder in Fietssport Magazine.

Auteur: Maarten ‘t Hoen

De stand der techniek

Frame en voorvork

De American Eagle en de Superior hebben volgens Bart Brentjens elk hun eigen karakter. Het aluminium frame van de Amerikaanse Arend voelt hard en stug aan; het carbon Superiorframe biedt meer comfort. Brentjens is van mening dat naast het framemateriaal ook de moderne geometrie van de Superior hieraan bijdraagt. Brentjens: ”Op de Superior zit je veel minder gestrekt en dat is zeker een voordeel. Naarmate je ouder wordt, merk je dat het steeds moeilijker is om diep op een mountainbike te zitten.”

Er zijn meer ergonomische verschillen tussen de fietsen. Het stuur van de Superior is ruim tien centimeter breder dan dat van de Eagle. Een breder stuur zorgt voor een betere controle over de fiets.

Dat de constructeurs de afgelopen jaren niet hebben stilgezeten, wordt duidelijk als Bart Brentjens de verende voorvorken van de beide fietsen naast elkaar zet. In Atlanta scheurde hij door het terrein met een voor die tijd hypermoderne verende vork van het Nederlandse merk Rond, een luchtgeveerd exemplaar met 40 mm veerweg en hydraulische demping. Die demping is niet om over naar huis te schrijven en een lock-out ontbreekt. “Er zat wel een verende vork in je fiets, maar eigenlijk wilde je voorkomen dat het ding veerde”, lacht Bart. “Dus pompte ik de Rondvork zo hard mogelijk op om inveren tijdens een klim te voorkomen. De vork ving daardoor alleen maar de grote klappen op, meer had je er eigenlijk niet aan.” De in zijn Superior gemonteerde verende voorvork van de Duitse producent Magura is in niets te vergelijken met de vork van Rond. De Magura heeft niet alleen een veerweg van 80 mm, maar ook een veel betere dempingskarakteristiek en is bovendien uitgerust met een lock-out.

In Atlanta scheurde Bart door het terrein met een voor die tijd hypermoderne verende vork van het Nederlandse merk Rond, een luchtgeveerd exemplaar met 40 mm veerweg en hydraulische demping.

Velgremmen of remschijven?

Niet alleen op het gebied van vering, maar ook bij de ontwikkeling van remsystemen zijn in de ogen van Bart Brentjens grote stappen voorwaarts gezet. De American Eagle komt tot stilstand door middel van hydraulische HS33 velgremmen van fabrikant Magura. Uit diezelfde stal komen de eveneens hydraulische MT8 schijfremmen waarmee de Superior is uitgerust. “Hydraulische schijfremmen zijn betrouwbaar, krachtig en tegelijkertijd goed doseerbaar. Daarnaast heb je bij dit type rem geen last van een velg die te heet wordt. Tijdens de Hollandse wintermaanden slijten de remblokken van een schijfrem echter wel erg hard.” Voor dat soort barre omstandigheden is een hydraulische velgrem eigenlijk ideaal.

/img""

Aandrijflijn

Brentjens zweert bij de moderne aandrijflijn op zijn Superior. Hij rijdt met een XX1 versnellingsbak van het Amerikaanse merk SRAM. Een bak met slechts één voorblad en een cassette met maar liefst elf verzetten. “Het is een gouden systeem. Je hebt geen last meer van een ketting die van het voorblad valt of van chainsuck. Met de kennis van nu had ik in 1996 resoluut de voorderailleur van mijn American Eagle gesloopt.”    

Dit artikel verscheen eerder in Fietssport Magazine.

Auteur: Maarten ‘t Hoen

Redactie Fietssport
Door Redactie Fietssport

Redactie Fietssport

Dit vind je misschien ook interessant