• Materiaal
  • Gewijzigd op 1 maart 2018

Test: B'Twin Ultra 920AF

Dat Decathlon onder het merk B'Twin racefietsen verkoopt is bij velen wel bekend. Maar wat deze racers te bieden hebben, dat is toch wat minder bekend. We testen de B'Twin Ultra 920AF.

De vormgeving van het frame van de Ultra 920AF is het eerste dat me opvalt. Het aluminium frame, dat is samengesteld uit Evo Vario buizen, oogt stoer en straalt kracht uit. En als je naar de details kijkt, dan zie je dat het heel netjes gelast is. Decathlon geeft levenslang garantie op het frame.

Complete fiets

De voorvork is van carbon met een aluminium balhoofdbuis. Het stuur, de stuurpen en de zadelpen zijn van B’Twin. Op de zadelpen zit een Fizik Arione zadel. De Mavic Cosmic Elite wielen zijn voorzien van Mavic Yksion Elite 25mm banden. Een 11-speed Shimano Ultegra groep, met een compact crankstel en ‘direct mount’ remmen, maakt deze racefiets compleet. De achterrem is gemonteerd onder het bracket. Het frame biedt voldoende ruimte voor 28mm banden. De kabels worden netjes door het frame geleid.

Lekker koersvast

Bij de eerste korte ritten ervaar ik dat de zitpositie lekker ontspannen is. Bij langere ritten blijkt dat een voordeel. Ook het ergonomisch vormgegeven stuur ligt prettig in de hand. De fiets is lekker koersvast en laat zich toch prettig door de bochten sturen. De Ultra 920AF is geen sprintwonder, de acceleratie is niet super, maar ruim voldoende.

Klimmen met deze racefiets gaat relatief goed, rekening houdend met het gewicht van de fiets, 8,3kg. De bracketstijfheid blijkt voldoende. Ook in afdalingen toont de Ultra 920AF zich stabiel, koersvast en laat zich heel rustig en nauwkeurig door de bochten sturen.

"Wat mij bij de lange ritten verraste, was het comfort"

Opvallend in de afdalingen is de goede remwerking van de ‘direct mount’ remmen, zelfs in natte omstandigheden. Echt gecharmeerd van de achterrem onder het bracket ben ik niet, omdat hij op die plaats snelvuil wordt en niet gemakkelijk schoon te maken is.

Het ‘ontspannen’ van de achterrem gaat wat onhandig met een hendeltje in de kabel onder het stuur. Wat mij bij de lange ritten verraste, was het comfort. Dat was beter dan ik van een aluminium racer had verwacht. En met de heel goed schakelende Shimano Ultegra groep met compact crankstel 50/34 en cassette 11-28 is de Ultra 920AF geschikt voor elk terrein, dat wil zeggen voor vlak, heuvelachtig en bergachtig.

In relatie tot zijn prijs biedt deze B’Twin Ultra 920AF heel veel. Ik ken geen merk dat voor die prijs een racefiets aanbiedt met een complete Ultegra groep en een Fizik Arione zadel.

Info: B'Twin

 

Johan van Oosten
Door Johan van Oosten

Dit vind je misschien ook interessant