• Materiaal
  • Gewijzigd op 1 maart 2018

Test: Merida Reacto 400

In de prijsklasse tot 1.599 euro zijn vele trends vertegenwoordigd, maar aero modellen moet je met een lantaarntje zoeken. De Merida Reacto 400 is een uitzondering.
Test: Merida Reacto 400

Vorig jaar reed de redactie met het topmodel van de Reacto serie, waar Nibali’s Bahrein ploeg mee rond racet. We zijn benieuwd of het DNA hiervan is terug te vinden in de voordeliger aluminium versie.

Dit materiaal heeft wel enige beperking qua vormvrijheid. Zo zijn de aansluitingen van de framebuizen op vooral het bracket minder vloeiend. Wel leuke en mooie details, zoals het wing stuur en de fraaie carbon zadelpen, die door een in het frame geïntegreerde klem op zijn plek wordt gehouden.

Brede buizen

De Reacto komt qua geluid en gevoel wel degelijk over als een aero racer. De 30 mm hoge alu velgen uit eigen keuken helpen een handje, al leidt die extra hoogte wel tot meer gewicht. Dat wordt wat gecompenseerd door de vrij lichte Maxxis buitenbanden en CST binnenbandjes, zodat de acceleratie toch niet te stroperig aanvoelt. Ook het totaalgewicht van 9,32 kg voor maat 54 is aan de hoge kant, maar dat was te verwachten met die brede alu aero buizen.

Minder bite

Voor feilloos schakelwerk is Shimano 105 materiaal met Jagwire kabels verantwoordelijk. De combinatie met het FSA crankstel doet daar niets aan af. Ook de KMC-ketting gooit in dat opzicht geen roet in het eten, maar loopt wel minder mooi dan het origineel. De remmen halen niet helemaal het hoge 105-niveau. De Tektro/Merida klauwen hebben minder bite, vragen wat meer handkracht, maar vertragen wel krachtig.

"Het frame is stijf en hard, zodat je voor afrolcomfort bent aangewezen op de 25 mm bandjes"

De geometrie van het frame sluit aan bij de aero ambities. Dat is logisch, want je fietspositie heeft nu eenmaal de grootste impact op de luchtweerstand. De zit is behoorlijk diep en gestrekt. Een korter dan gangbare stuurpen en compacte stuurbocht matigen het effect wel een beetje. Het frame is stijf en hard, zodat je voor afrolcomfort bent aangewezen op de 25 mm bandjes. Hier geen s-flex zadelpen, die bij de carbonversie van de Reacto de scherpe kantjes van slecht wegdek helpt te filteren.

Maar los van die details: wat is het een blitskikker met zijn platte aero buizen en gifgroene accenten! Zelfs stilstaand druipt de snelheid er vanaf. Ben of voel je je jong, boeit comfort je maar matig en ga je graag hard, dan schreeuwt deze fiets om door jou bereden te worden!

Info: Merida

Eduard Knape
Door Eduard Knape

Wielerjunk met passie voor fietsmateriaal en het schrijven daarover.

Dit vind je misschien ook interessant