• Materiaal
  • Gewijzigd op 17 januari 2023

Test: verwarmde handschoenen en overschoenen van Ekoï

Recordtemperaturen met de jaarwisseling en skiliften die over groene Alpenweides heen trekken. Je kunt je bijna niet meer voorstellen dat het hartje winter is. Maar Koning Winter komt terug, en dan wil je niet dat je vingers en tenen eraf vriezen.
Test: verwarmde handschoenen en overschoenen van Ekoï
Test: verwarmde handschoenen en overschoenen van Ekoï
Ik ben een enorme koukleum en zie enorm op tegen ochtendritten wanneer ik de ijspegels aan het dak zie hangen. Het fietsen door winterse landschappen levert weliswaar prachtige plaatjes op, maar ook verkleumde teentjes en vingers. Ik heb al veel geprobeerd – dure winterschoenen, kleden in laagjes en warmtepads – maar na een uur buiten fietsen begon toch alles pijn te doen. Ik was dan ook wat blij toen ik de verwarmde handschoenen en overschoenen uit de Heat Concept serie van Ekoï mocht testen. Zouden mijn winterritten vanaf nu aangenamer worden?

Hoe werkt Heat Concept?

Na lange ritten in de kou worden zelfs de best gevoerde winterschoenen en -handschoenen koud. Daar heeft de Franse internetgigant een technische oplossing op bedacht: een lithiumbatterij die je in een apart opbergvak schuift verwarmt een netwerk van flinterdunne draadjes die vanaf de pols tot aan alle vingertopjes loopt. Datzelfde geldt voor de overschoenen. Tijdens het fietsen kun je de thermostaat eenvoudig aanpassen. Je hebt namelijk drie verwarmingsstanden: groen dat tot 30°C verwarmt, oranje tot 35°C en rood tot wel 40°C. Daarmee kun je volgens Ekoï buitentemperaturen tot wel -20°C te lijf gaan.

Die claim is wat lastig testen zonder af te reizen naar Lapland of de Noordpool, maar het zou dus ruim voldoende moeten zijn voor onze (kwakkel)winters. De producten zijn daarnaast waterdicht, al adviseert Ekoï bij hevige regenval de verwarming uit te schakelen. 

Hoe zitten ze?

Nadat we de batterijen helemaal hebben opgeladen – wat je kunt zien aan de streepjes op het display (zie foto) – zijn we klaar voor onze eerste rit. Op advies van Ekoï verwarmen we de handschoenen 3 minuten voordat we deze aantrekken. De handschoenen zitten als gegoten en je kunt de opening goed dichttrekken met een koortje zodat de kou buiten blijft. We kunnen ons wel voorstellen dat mensen met grote handen moeite hebben om in de handschoenen te komen. Ik heb geen grote handen en maat L zit al tamelijk krap. Bovendien drukt de vierkante batterij op je polsen wanneer je deze veel beweegt. Dat merk ik vooral bij het aan- en uittrekken. Tijdens het fietsen bespeur ik nauwelijks iets van de platte batterij.

Ik was daardoor ook bang voor de maatvoering van de overschoenen. Voor mij is het aantrekken van overschoenen telkens weer een gevecht. Omdat ze nauw moeten aansluiten, zitten ze vaak krap waardoor het een enorme worsteling is om ze aan te trekken. Mening overschoen is daardoor al in tweeën getrokken. Tot mijn verbazing gaat het aantrekken van de Ekoï overschoen relatief eenvoudig. Hoewel de klittenband - waarmee je je hiel afsluit van de kou - aan de krappe kant is, zijn mijn voet en onderbeen mooi afgeschermd van de elementen.

Blijven mijn voeten en handen warm?

Als ik mijn handschoenen en overschoenen aan heb, maak ik me op voor een wegrit van 75 km. Het is inmiddels droog, maar de wegen zijn kletsnat en de temperatuur schommelt rond het vriespunt. De gevoelstemperatuur moet echter een stuk lager liggen vanwege de snijdende wind uit het oosten. Ideale omstandigheden voor een test.

Zoals Ekoï adviseert begin ik met zowel de overschoenen als handschoenen in de groene zone. Na twintig minuten voel ik dat deze stand niet langer genoeg is en schakel ik over naar oranje. Dat gaat een lange tijd goed, totdat ik het bosrijke omgeving verlaat en de laatste 20 kilometer met wind tegen door de polder terug naar huis moet. Ik zet zowel de overschoenen als handschoenen op standje turbo voor het laatste stuk. Het aantal streepjes op de display wordt daarmee rap minder. De handschoenen houden het vol totdat ik weer thuis ben, maar de schoenen zijn zo’n 5 km voor het einde van de rit leeg. Dat is overigens geen groot probleem. De 4 mm dikke neopreen overschoenen houden de warmte nog een tijdje binnen.

Hoe lang kun je fietsen voordat de batterij op is?

Door gebruik te maken van wisselende standen houden de batterijen van mijn overschoenen het zo’n 2½ uur vol. De handschoenen hadden het waarschijnlijk nog een kwartiertje langer vol gehouden. Die waardes komen aardig overeen met de claim van Ekoï. Op de eigen site staat dat zowel de overschoenen als de handschoenen in de groene stand tot 4 uur meegaan, in de oranjestand tot 2½ uur en de rode stand maximaal 1½ uur. Nadat de batterij helemaal leeg is, laad je deze via de meegeleverde kabels in 2 tot 4 uur weer helemaal op.


 

Conclusie: helpt het?

Ja, je ritten worden door Heat Concept een stuk comfortabeler waardoor je ook in de winter langer dan een uur de deur uit kan. De temperatuur waarop een winterse fietsrit nog leuk is, verschilt per persoon. Ik gebruik de verwarmde hand- en overschoenen al bij temperaturen onder de vijf graden, terwijl fietsvrienden onderweg dan doodleuk hun handschoentjes uittrekken omdat ‘het toch wel warm wordt’. Ben jij een koukleum en wil je in de winter ook buiten blijven fietsen? Dan is Heat Concept van Ekoï een aanrader.
Harry Brands
Door Harry Brands

Dit vind je misschien ook interessant