• Ons werk
  • Gewijzigd op 3 december 2024

NTFU laat het imago van mountainbiken onderzoeken

De NTFU wil weten wat andere mensen van onze mountainbikesport vinden. Het imago, de manier waarop de buitenwereld over mountainbiken denkt, is belangrijk. Het beïnvloedt de houding van andere bosgebruikers, onze toegang tot de natuur en toertochten.
NTFU laat het imago van mountainbiken onderzoeken
NTFU laat het imago van mountainbiken onderzoeken
De aanleiding voor het imago-onderzoek is dat de NTFU zich zorgen maakt over de toekomst van het mountainbiken. Routes liggen onder vuur, mountainbikers staan negatief in de krant, voor organisaties wordt het moeilijker een tocht te organiseren en trailcrews zetten alle hens aan dek om hun routes te behouden. 

Een positief imago helpt dan om de toekomst van het mountainbiken zeker te stellen. De NTFU wil daarom graag weten hoe Nederland naar mountainbikers kijkt. Is het imago écht zo slecht als we allemaal denken of valt het wel mee? En hoe komt het dat mensen zo over mountainbikers denkt? Komt dat door de krant, door eigen ervaringen in het bos of is het alleen van horen zeggen?

Doel van het onderzoek

Het doel van dit onderzoek is het in beeld brengen van het imago en de reputatie van de mountainbikesport. Omdat dit het eerste imago-onderzoek is, is het ook een nulmeting. Oftewel: de meetlat waarlangs de NTFU de effecten van toekomstige verbeteringen met communicatie en sportaanbod kunnen meten. De NTFU gaat dus vaker zo’n imago-onderzoek laten uitvoeren.

Opzet onderzoek

In opdracht van de NTFU, heeft Motivaction 1.000 niet-mountainbikers (Nederlanders van 18 jaar en ouder die ofwel een andere sport doen of niet sporten) bevraagd via een online enquête. Deelnemers werd bijvoorbeeld gevraagd welke positieve en negatieve associaties ze hadden bij het woord mountainbiken, wat ze horen, lezen of zien over mountainbikers en of dat bijvoorbeeld via familie en vrienden of de (sociale) media is en of ze zelf vaak of juist nooit in een natuurgebied komen en wat ze eigenlijk weten over onze sport.

Wat gebeurt er met de resultaten

Door de resultaten, maar vooral de inzichten, weet de NTFU beter aan welke knoppen ze kunnen draaien om het mountainbiken een positief imago te geven. NTFU kan de inzichten bijvoorbeeld gebruiken in het contact met de pers en om voorlichting te geven over elkaars sport- en natuurbeleving, bijvoorbeeld bij wandelaars en ruiters. 

Mountainbikers, clubs, trailcrews en tochtorganisatoren worden op de hoogte gebracht van de resultaten van het onderzoek via nieuwsberichten en de nieuwsbrief en tijdens de Unieraad in juni 2025.

Vragen

Heb je vragen over dit onderzoek of wil je graag op de hoogte gehouden worden over de resultaten? Neem dan contact op met Ellen Stoffels (communicatie en voorlichting): estoffels@ntfu.nl.

Meer onderzoeken

De NTFU laat regelmatig onderzoek naar de ontwikkelingen in de Nederlandse wielersport. Zo weet de bond goed wat wielrenners, mountainbikers en gravelbikers beweegt. Bekijk de onderzoekspagina van de NTFU voor andere lopende en afgeronde onderzoeken naar de wielersport.

Over Motivaction

Motivaction voert het onderzoek uit en is een Nederlands onderzoeksbureau met veel expertise in kwalitatief en kwantitatief imago-onderzoek. Motivaction is ISO 27001- en 20252-gecertificeerd. Meer informatie via Motivaction.nl.
Ellen Stoffels
Door Ellen Stoffels

Rijdt net zo graag haar vaste rondje om het Gooimeer als een toertocht, zit er in de winter warmpjes bij in haar Zwift-cave.

Dit vind je misschien ook interessant