• Ons werk
  • Gewijzigd op 16 februari 2024

Trailcrew Sibculo stapt over op elektrisch gereedschap van Bosch Professional

De trailcrew van mountainbikeroute Sibculo doet voortaan beroep op elektrisch bosgereedschap van Bosch Professional. Zo verduurzamen de vrijwilligers het onderhoud aan hun route.
Trailcrew Sibculo stapt over op elektrisch gereedschap van Bosch Professional
Trailcrew Sibculo stapt over op elektrisch gereedschap van Bosch Professional
Mountainbikeroute Sibculo ligt bij natuurgebied Engbertsdijksvenen, een uniek en beschermd natuurgebied in Twente waar je nog zeldzaam hoogveen vindt. Coördinator van de route, Wim Runhart, houdt in zijn vrije tijd de 27 kilometer lange trail op orde, samen met 44 vrijwilligers. Dankzij hulp van Bosch Professional kan hij nu met elektrisch gereedschap het groen op de trail in bedwang houden.

Respect voor de natuur

“De Engbertsdijksvenen is een Natura 2000-gebied, waar bedreigde plant- en diersoorten beschermd worden”, legt Wim uit. De trail grenst aan dit gebied en wordt door Runhart en zijn vrijwilligers daarom met steeds meer oog voor de natuur onderhouden. “Daar zijn we de laatste vier jaar steeds serieuzer in geworden, maar het respect voor de natuur was er al vanaf dag één.”

Vijftien jaar geleden al maakte Wim het plan om een paadje voor zichzelf aan te leggen om te kunnen mountainbiken. “Ik was het zo zat om altijd maar de fietsen op de drager te zetten, in de auto te stappen om vervolgens een stuk te rijden om bij een trail aan te komen. Ik wilde gewoon gelijk vanuit huis op mijn mountainbike kunnen springen en fietsen.”

Geen benzinedampen meer

Wim kwam in contact met Han van den Heuvel van Routebureau Twente, die hem een helpende hand uitstak bij de aanleg van route Sibculo. Deze overheidsinstelling creëert routes in Twente voor onder meer wandelaars, ruiters en mountainbikers (waaronder ook de trailcrew). “Zij zorgen onder meer voor de verzekering en subsidieaanvragen, maar verwachten wel dat we voor een veilige en uitdagende route zorgen en dat met oog voor de natuur doen”, zegt Wim.
 
We stoten geen benzinedampen meer uit, dragen bij aan de stikstofreductie én maken veel minder lawaai

De manier waarop hij het onderhoud op en rond de mountainbikeroute aanpakt, speelt daarin dus een belangrijke rol. “Bramenstruiken, berenklauw en brandnetels weghalen, bermen maaien, heggen en struiken snoeien, bochten en springbulten onderhouden… Als dat duurzaam kan met elektrisch gereedschap, des te beter! Zo stoten we geen benzinedampen meer uit, dragen we bij aan de stikstofreductie op de locatie van het bikepark en indirect voor het naastgelegen natuurgebied én maken we veel minder lawaai in het bos.”

Professioneel gereedschap van Bosch

Omdat werken in het bos echt anders is dan in de tuin, wilde de trailcrew het liefst overstappen op professioneel elektrisch tuingereedschap. Penningmeester Arjan van Middendorp wees Wim daarom op het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund. Een fonds dat trailcrews kunnen aanvragen om mountainbikeroutes aan te leggen, te onderhouden of te verbeteren.

En Bosch eBike Systems vond de aanvraag zo uniek dat zij Wim in contact brachten met Bosch Professional, dé tak van het Duitse merk die beschikt over een arsenaal aan professioneel elektrisch tuingereedschap. Bosch Professional stelde een kettingzaag, robotgrasmaaier, bosmaaiers, heggenschaar, schroefboormachine, decoupeerzaag, haakse slijper en cirkelzaak inclusief het pakket accu’s en laders, tot hun beschikking. “Die robotgrasmaaier riep nog wel wat vraagtekens op. Want wat moet je ermee op een mountainbikeroute, zou je denken. Maar er ligt een groot grasveld bij het bikepark. Met de elektrische trimmer houden we nu alleen nog de kanten kort en de robotmaaier doet de rest. Ideaal!,” aldus Wim.

Oud hout hergebruiken

Het werk van de trailcrew is meer dan alleen het groen in toom houden. “Daar waar oude bomen zijn omgewaaid en weggehaald, maken we ruimte voor nieuwe aanplant of geven we de al jonge scheuten de ruimte om te groeien. Zo hebben we al kleine stukjes heide kunnen uitbreiden door ons maai- en snoeiwerk. Dat gaat langzaam, maar gestaag. Door de aanleg van paden komt er meer licht op plekken langs de track. Daar komen weer dieren op af en nieuwe planten kunnen er groeien en bloeien.”

Wim kijkt ook naar wat er allemaal hergebruikt kan worden. “Omgewaaide bomen die nog goed zijn, verzagen we in tilbare lengtes en die laten we in planken zagen bij de plaatselijke zagerij. Zo plaatsen we al een paar jaar Douglas houten planken met een dikte van vijf centimeter op de vlonders.”

Als er bomen moeten worden verwijderd, heeft hij drie vaste vrijwilligers die dat kunnen. “Zij hebben een zaagdiploma en dragen altijd veiligheidskleding.” In de toekomst wil Wim het liefst dat de omgewaaide bomen met een paard uit het bos gehaald worden. “Daar moeten we nog een vrijwilliger voor zoeken, maar dat zou geen probleem moeten zijn in deze plattelandsstreek.”


Mountainbikekampioen Jeroen van Eck (midden) reikt het elektrisch gereedschap van Bosch Professional uit aan de trailcrew Sibculo

Vrijwilligersteam met een groen hart 

We hebben het nu over Wim, maar zonder zijn 44 vrijwilligers kan de klus niet geklaard worden. “De vrijwilligers doen allemaal hun best om iets terug te doen voor de natuur en de toekomst van het mountainbiken. Het bestuur bedenkt de plannen en zet de lijnen uit tijdens bijeenkomsten met de vrijwilligers. Daar hoort ook duurzaam onderhoud bij. Zo vullen we nu oude tracks op met een goed leemhoudend zand zodat ze weer vlakker liggen.”
Wim is apetrots op zijn vrijwilligers die hem belangeloos met raad en daad bijstaan. “Ik kan me als coördinator geen betere ploeg voorstellen. Ik ben en blijf super trots en dankbaar voor hun tomeloze inzet. In al die vijftien jaar dat we nu bezig zijn is er nog maar eentje gestopt en de enige reden daarvan waren de regels in verband met corona.”

Tot rust komen

Wim denkt wel te weten wat de beweegreden van zijn vrijwilligers zijn om te helpen. “Een prachtige route maken in je eigen achtertuin, waar je zo vanaf je huis naartoe kunt, dat is toch prachtig? Door op en aan de route werken komen we tot rust na een drukke werkweek. En het werken aan de route blijft steeds in ontwikkeling, zoals nu met het elektrisch gereedschap dat we van Bosch Professional hebben gekregen. Zo blijven we alles verbeteren, mens én natuur.”

Tekst: Karin van Leeuwen
Redactie Fietssport
Door Redactie Fietssport

Redactie Fietssport

Dit vind je misschien ook interessant