Column Bram Tankink: de fiets als meditatiemachine
"Je moet iets haten om het lief te hebben"
Eten wil de ezel de hele dag. Tenslotte is hij graseter. Maar dat willen wij natuurlijk niet. Wie krijgt dan zijn zin? En hoe dan wel?
We ontdekken dat hij prima bergop kan. Als het zwaarder wordt, begint hij meer te hijgen. Dan stopt hij. Alsof de motor afslaat. Na twee ademteugen slaat-ie weer aan en gaat hij verder. Lekker zijn ding laten doen dus. Bergaf gaat hij soms te hard lopen met alle bagage hotsend op zijn rug. Ik moet hem dan een beetje intomen. Hoe doe je dat met zoveel kilo’s?
"Als we een beek oversteken, zoekt hij beter zijn eigen weg dan wij zouden kunnen bedenken"
Op het vlakke komt hij soms in een flow. Dat kun je zien aan zijn ietwat waggelende gang. Ik pas mijn bewegingen aan. Het touw losjes om mijn nek, mijn handen in de broekzakken. Zijn hoofd zit op een centimeter of vijf van mijn heup. Zijn lange oren tikken mij regelmatig aan. Zoals je in een groep fietsers, als je met zijn tweeën naast elkaar rijdt, losjes contact kan hebben met schouders en ellebogen. Van twee word je samenwerkend één.
Op het WK in Yorkshire, was Annemiek van Vleuten op weg naar een magistrale solo van meer dan 100 km. Anna van der Breggen zat in de achtervolgende groep. Zij werkte niet mee. De anderen snapten dat. Van der Breggen en Van Vleuten, normaal concurrenten, waren die dag ploeggenoten. Toen Dygert ontsnapte uit de achtervolgende groep werkte Van der Breggen wel mee om Dygert terug te halen.
Op een heuvel demarreerde Van der Breggen om de andere achtervolgers te lossen. Borghini moest eraf, Spratt bleef bij. Van der Breggen en Spratt werkten nu samen om Borghini op achterstand te houden, Dygert terug te halen en te lossen. Vervolgens loste Van der Breggen Spratt. In een uur tijd wisselde de omgang met elkaar tig keer.
De rijdsters zijn concullega’s; soms collega’s, dan weer concurrenten. En bijna altijd is het logisch. Een wielrenner/-ster is in de koers betrouwbaar onbetrouwbaar. Hoe creëer je samenwerking als je soms ook in competitie met elkaar bent?
Foto: Cor Vos
Theo Heuzen is amateurwielrenner/-schaatser, organisatieadviseur en medeauteur van SlimmerFietsen. Meer weten over competitie en samenwerking?
Meer infoAmateurwielrenner, -schaatser en organisatieadviseur. Medeauteur van Slimmer Fietsen, een website met tips over veilig rijden in een groep.
"Je moet iets haten om het lief te hebben"
Hoe vaak maak jij je fiets schoon?
Hoofdredacteur Bram de Vrind fietste een 'rustig' rondje met Tom Dumoulin.
'Veurzitter’ voor het leven.
Vraag ook vrienden, familie, fietsmaatjes en clubgenoten om mee te doen.
Deze verrassende en interessante verhalen lees je in Fietssport magazine nr 3.
Boswachter Rein Zwaan legt uit waarom je dieren 's nachts niet moet storen.
Het natuurgebied is in ieder geval t/m 1 september afgesloten.
Kom je ook op zondag 11 augustus naar Rotterdam?
Doe je voordeel met onze tips.