Column Bram Tankink: de fiets als meditatiemachine
"Je moet iets haten om het lief te hebben"
Je merkt het vast zelf ook: het is drukker op het fietspad. En je komt steeds meer verschillende fietsers tegen. Denk aan mensen op een elektrische fiets, hybride fiets, speed pedelec en bak- of vrachtfiets. Dat is positief, maar het zorgt ook voor overlast en onveilige situaties. Veel fietspaden zijn niet meer berekend op de drukte en snelheidsverschillen. De overheid kan daar wat aan doen. Om ze daar op te wijzen, werken verschillende fietsorganisaties samen. Samen vertegenwoordigen ze 'de stem' van de recreatieve fietser én staan ze sterker om iets voor elkaar te krijgen.
Zo heeft Fietsplatform met de NTFU, ANWB en Fietsersbond tien verbeterpunten naar alle Provincies gestuurd. In de brief vragen de landelijke fietsorganisaties aan de Provincie om de tien verbeterpunten op te nemen in het verkiezingsprogramma voor de Provinciale Staten-verkiezingen in 2023 en daarna in het collegeakkoord.
De organisaties willen dat je als fietser meer de ruimte krijgt. Denk aan bredere wegen, minder paaltjes, behoud van veerpontjes en goede routes voor wielrenners, mountainbikers en gravelbikers.
Boven aan de tien verbeterpunten staat dat Provincies ervoor moeten zorgen dat het aanbod van fietspaden en wegen beter wordt. “Fietspaden, daar zijn er veel van in ons fietsland, variërend van vrijliggende paden door de natuur tot paden naast drukke N-wegen. Belangrijk is dat die fietspaden goed uitgevoerd zijn en aansluitend op het gebruik. Waar nodig moeten paden verbreed worden of een betere verharding krijgen. Dat is altijd maatwerk; brede lappen asfalt of beton zijn niet altijd de oplossing”, aldus Eric Nijland, directeur bij Fietsplatform.
Ook is er werk aan de winkel om het fietsen leuk en veilig te houden. Dat kan als Provincies fietsers beter over het fietspad verdelen. Volgens Arjan de Vries, directeur bij de NTFU, kunnen de Provincies helpen door andere mogelijkheden op de drukste plekken en momenten aan te bieden. Op fietskaarten en routeplanners kunnen ze aangeven welke routes bij je passen, afhankelijk van je soort fiets en snelheid bijvoorbeeld. Als de Provincie met verschillende groepen fietsers in gesprek gaat, kunnen de fietsers zelfs helpen met de routesuggesties.
In de top-10 worden de Provincies ook gevraagd goed te kijken hoe ze natuurgebieden en landelijk gebied beter bereikbaar voor fietsers kunnen maken. Op veel plekken kunnen er extra schakels gemaakt worden, vooral langs het water. Niet alleen omdat je zo meer van de natuur kunt genieten, maar zo wordt het ook minder druk op populaire paden.
Behalve óp de weg, willen de landelijke organisaties ook dat het lángs de weg beter wordt. Denk aan waterpunten, bankjes, openbare toiletten en oplaadpunten. Niet alleen dat je dit soort handige punten regelmatig langs je route vindt, maar ook dat ze goed onderhouden worden en dat je ze makkelijk kunt vinden.
Door samen te werken, willen de landelijke fietsorganisaties ervoor zorgen dat je nu én later veilig en met plezier kunt blijven fietsen. De volledige top-10 met verbeterpunten voor recreatief fietsen op weg naar de Provinciale Statenverkiezingen kun je hier downloaden.
Redactie Fietssport
"Je moet iets haten om het lief te hebben"
Hoofdredacteur Bram de Vrind fietste een 'rustig' rondje met Tom Dumoulin.
Hoe vaak maak jij je fiets schoon?
'Veurzitter’ voor het leven.
Vraag ook vrienden, familie, fietsmaatjes en clubgenoten om mee te doen.
Deze verrassende en interessante verhalen lees je in Fietssport magazine nr 3.
Boswachter Rein Zwaan legt uit waarom je dieren 's nachts niet moet storen.
Het natuurgebied is in ieder geval t/m 1 september afgesloten.
Kom je ook op zondag 11 augustus naar Rotterdam?
Doe je voordeel met onze tips.