Dit zijn de 5x favoriete MTB-routes van 2024 van André Deunhouwer
Het einde van het jaar is in zicht. Tijd voor lijstjes dus. We vroegen André Deunhouwer van MTB-Challenge naar zijn 5 favoriete mountainbikeroutes van 2024. Er zitten een paar verrassende pareltjes tussen, zoals die van Nieuwegein of Milheeze.
In de uitdaging om alle mountainbike routes van Nederland te rijden, kom ik veel verschillende soorten trails tegen. En omdat ons land niet bekend staat om zijn bergen en bijbehorende hoogteverschillen, moeten we roeien met de riemen die we hebben. En daar zijn de routebouwers en trailcrews behoorlijk goed in geworden. Dit jaar reed ik weer veel nieuwe of vernieuwde routes en in dit lijstje neem ik je mee naar de vijf die ik in 2024 het beste vond!
5. Geestmerambacht (8,5 km)
Geestmerambacht is een recreatiegebied in Noord-Holland tussen de plaatsen Bergen en Broek op Langedijk in. Hier ligt een route van ruim 8,5 kilometer. De afgelopen tijd is er veel aandacht besteed aan de trail. Zo heeft de trailcrew hem aantrekkelijker gemaakt door veel features toe te voegen. Veel van deze obstakels zijn optioneel, zodat het parcours zowel voor beginners als ervaren bikers te doen is.
De meest imposante bouwwerken zijn een grote houten wallride en een viaduct met een flinke kombocht en tunnel. De wallride, met de naam Parabolica, bestaat uit duizend meter vlonderplank en zo’n 3.500 schroeven. Eén van de hoogtepunten van de route.
Hoewel het terrein overwegend vlak is, mis je dat nergens; je aandacht wordt overal afgeleid door kleine sprongetjes, vlot bochtenwerk en creatieve segmentbordjes. Helaas is MTB-route Geestmerambacht (Scharwoude) in de ‘natte’ maanden vaak slecht begaanbaar. Is dit het geval, mijd de route dan zoveel mogelijk – vanuit trailrespect. Update: door de slechte conditie van de route is-ie tot maart 2025 gesloten.
Langs de A2, aan de Nedereindse plas, ligt de mountainbikeroute van Nieuwegein. En ja, ik weet het, het is een voormalig vuilnisbelt, het ligt aan de snelweg en hij is heel erg kort. Genoeg redenen om hem geen plek te gunnen in een top vijf.
Toch is het erg gaaf om te zien wat er is aangelegd, gezien de mogelijkheden die er zijn. Zo kun je verschillende rondes maken, van verschillende niveaus. Je moet de heuvel een paar keer op en af, wat zorgt dat je relatief best wat hoogtemeters maakt.
Vooral de vernieuwde singletracks zijn erg mooi en liggen er heel goed bij: ze zijn voorzien van mooie kombochten, rollers die je kunt dubbelen en een paar mooie tafelsprongen. En wie goed kijkt, ziet dat er ook nog een paar uitdagendere lijnen liggen aan de kant van de snelweg.
"Vooral de vernieuwde singletracks zijn erg mooi en liggen er heel goed bij"
De trailcrew heeft heel veel werk verricht om hier echt iets moois neer te leggen, zeker voor een route midden in de randstad! Ga hier een keer een ochtendje spelen, ik beloof dat je er geen spijt van gaat krijgen!
Deze old school mountainbikeroute heb ik dit jaar herontdekt. Met meer dan 25 kilometer en ruim zeshonderd hoogtemeters is dit een mooie tocht door het Zuid-Limburgse landschap. De klimmen zijn relatief lang voor Nederlandse begrippen, waardoor je daarna ook lang van een afdaling kunt genieten.
De route voert voornamelijk over brede paden, landwegen en gravel, veelal heel overzichtelijk, zodat je lekker vaart kunt maken. Mijn persoonlijke hoogtepunt is de afdaling naar Camerig, waar je door een smalle geul, omringd door een tunnel van bosjes, naar beneden raast. Onderweg kom je door verschillende pittoreske dorpjes, waar je even een bakkie kunt doen met een lekker stuk Limburgse vlaai.
Voor de geoefende rijder is het ook mogelijk om de route te combineren met de nabijgelegen tracks van Gulpen, Sint-Geertruid en Mechelen. Deze hebben allemaal een vergelijkbaar karakter, maar Vijlen steekt daar wat mij betreft wel met kop en schouders bovenuit.
Mocht je het verhaal achter de route van Milheeze niet kennen, hier een zeer beknopte samenvatting: Jongen van zeventien jaar oud verveelt zich in coronatijd en bouwt op het land van zijn opa een mountainbikeparcours. Nu, bijna vier jaar later, ligt er een officiële route van ruim drie kilometer lang, kan je kiezen tussen lussen van verschillende moeilijkheidsgraden.
"Een route zoals deze ga je nergens anders vinden in Nederland"
Voor de aanleg heeft de Brabantse bouwer inspiratie gehaald uit de mountainbikereizen die hij met zijn familie maakt. Omdat er vrijwel geen hoogteverschil is op het terrein heeft hij slim gebruikgemaakt van houten bruggen in combinatie met diep uitgegraven kuilen, waardoor je toch een paar meter kunt afdalen om daarna een tafelsprong te maken.
De aangelegde rollers zijn zo uitgemeten dat je er perfect op kunt pumpen zonder bij te trappen en de singletracks zijn lekker speels en nodigen uit om er keihard overheen te vlammen. Je kunt er ook werken aan je jump skills, want vanaf een starttoren kun je meerdere lijnen kiezen om aan je airmiles te komen.
Deze plek is, alleen al vanwege het mooie verhaal, écht de moeite om een keer te bezoeken, want een route zoals deze ga je nergens anders vinden in Nederland.
En op 1 staat Schoorl, hoe kan het ook anders? Dit jaar is Schoorl 2.0 officieel geopend. Na jaren van procederen mocht het lintje eindelijk doorgeknipt worden. Er liggen nu drie routes (midden, zuid en noord), waarvan de meest zuidelijke een deel van de oude route is.
Gelukkig zijn een aantal mooie segmenten bewaard gebleven, waarvan ‘de Nok’ misschien wel de bekendste is. Dit is een lange, pittige klim naar een van de ‘letterlijke en figuurlijke’ hoogtepunten van de route. De afdaling is snel en ruig en vraagt opperste concentratie.
"De andere twee routes (midden en noord) zijn prachtig aangelegd en vragen veel van je conditie"
De andere twee routes (midden en noord) zijn prachtig aangelegd en vragen veel van je conditie, want de klimmetjes zijn kort en pittig en doordat er niet overal flow in het parcours zit, wordt er veel gevraagd van je vaardigheden.
Dit maakt de routes niet geschikt voor iedereen en er is daarom ook gekozen om de noord- en middenroute te classificeren als rood, wat aangeeft dat dit een moeilijke route is. Je vindt hier lastige stukken die je niet over kunt slaan. De zuidroute is als blauw geclassificeerd, eenvoudiger van aard dus.
Schoorl staat voor mij dit jaar op de eerste plek. Deels omdat ik weet hoeveel bloed, zweet en tranen er gevloeid hebben om dit te realiseren, maar vooral ook omdat het stuk voor stuk unieke routes zijn die door een prachtig duinlandschap slingeren.
Schoorl is fysiek uitdagend, er zijn mooie natuurlijke obstakels en je waant je er ver van de bewoonde wereld. En vanwege de zandondergrond is deze route vooral goed te rijden in de herfst- en wintermaanden. Ben je er nog nooit geweest, zet hem dan zeker op je ridelsit! Trouwens ook als je er al wel geweest bent…
Maak gebruik van je account en alle andere voordelen van Fietssport.
Cookies
Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Jouw privacy is belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren.
Functioneel
We gebruiken functionele cookies om jouw gebruikersnaam en wachtwoord op te slaan, je voorkeuren of filterinstellingen te onthouden. Zo vergroten we de gebruiksvriendelijkheid en zorgen we dat de website goed werkt.
Analytisch
We meten bezoek aan onze website met analytische cookies. Dat doen we om de website en aanbod te verbeteren. We houden onder meer bij welke pagina's hoe vaak bezocht worden, uit welke regio websitebezoekers komen en of de website op mobiel of desktop bekeken wordt.
Marketing
Deze cookies volgen je surfgedrag waardoor je tijdens het surfen op andere websites, gepersonaliseerde aanbiedingen of advertenties kan ontvangen.
Social media
Om social media video's of posts te bekijken, gebruiken we cookies van social media.