• Routes + Reizen
  • Gewijzigd op 25 september 2024

MTB-route Montfort: singletrack paradijsje in Limburg

Met een grijns leggen we onze mountainbike nog iets platter in de zoveelste perfect geboetseerde kombocht van MTB-route Montfort. We zijn totaal verrast dat in het ogenschijnlijk vlakke Midden-Limburg zo’n singletrackparadijsje verscholen ligt.
MTB-route Montfort: singletrack paradijsje in Limburg
MTB-route Montfort: singletrack paradijsje in Limburg
Als inwoner van het heuvelachtige Zuid-Limburg is Montfort niet de meest voor de hand liggende bestemming om te mountainbiken. Het landschap is er vlak, en dus lijkt de uitdaging er op het eerste gezicht ver te zoeken. Toch wekten lovende kritieken over deze route onze interesse en besloten we de proef op de som te nemen. Na driekwartier rijden parkeren we de auto in de buurt van zwembad ‘Het Sweeltje’. Dit is overigens nog niet de officiële startplaats, die volgt binnenkort als ook het startbord geplaatst is.

We beginnen onze rit met de laatste lus van de route door het bos bij Het Sweeltje. De blauwe pijlen leiden ons de weg. Het gas gaat er meteen op; rakelings scheren we langs de bomen, op zoek naar de juiste lijn en de limiet van onze banden. Al snel dienen zich de eerste hoogtemeters aan. Het zijn niet de heuvels die we gewend zijn maar venijnig genoeg om jezelf voorbij te rijden. We temporiseren wat en proberen de flow van de trail maximaal te benutten, gratis hoogtemeters! De routebouwers hebben hier duidelijk kennis van zaken en daar ook het nodige werk voor verzet.

Respect voor de natuur

Het begon allemaal op initiatief van het Limburgs Landschap, eigenaar van de bossen en landerijen in en om Montfort. Net als op andere plekken in het land stond ook hier de natuur onder druk door de toenemende recreatiedruk. Om de balans tussen natuurbehoud en recreatie te waarborgen, is gekozen voor regulatie. De aanleg van een mountainbikeroute is doeltreffende maatregel.

"Zo kan iedereen optimaal genieten van de natuur zonder elkaar in de weg te zitten. Win-win dus"

De route is zodanig ontworpen dat deze uitdagend en relatief veilig is, terwijl tegelijkertijd de meest kwetsbare delen van de natuur worden ontzien. Bovendien zorgt de scheiding van routes ervoor dat verschillende recreanten, zoals wandelaars en mountainbikers, minder last van elkaar hebben. Zo kan iedereen optimaal genieten van de natuur zonder elkaar in de weg te zitten. Win-win dus.



Een route ontwikkelt zich natuurlijk niet vanzelf. In samenwerking met een actieve groep lokale mountainbikers en de Gemeente Roerdalen is de expertise van routebouwer Patrick Jansen ingeschakeld om het tracé vorm te geven. De Gemeente Roerdalen voorzag het broodnodige startkapitaal, en Rehall diende zich aan als routesponsor. De organisatie nam steeds serieuzere vormen aan en dus werd, na goed voorbeeld in Zuid-Limburg (MOZL), de stichting Mountainbike Ontwikkeling Midden-Limburg (MOML) opgericht.

Waar in het zuiden vooral sprake is van beheer en onderhoud van bestaande routes, ligt het accent in Midden-Limburg vooral op de ontwikkeling van nieuwe routes en onderhoud. En dit alles in nauwe samenwerking met betrokken instanties zoals gemeenten en natuurbeheerders. Nu de voorwaarden op orde waren, was het tijd om van plan naar uitvoering over te gaan.

Zonder vrijwilligers geen route

Het bouwen en onderhouden van een route is een flinke klus. In Montfort begon dat met snoeiwerk door de vrijwilligers, met in hun kielzog een kleine graafmachine. Na het grove werk kon het shapen van de trails beginnen. De veelheid aan kombochten is bewonderenswaardig, die leg je namelijk niet zomaar even. Ze zijn ook opvallend goed aangelegd, waardoor de route alleen maar meer flow krijgt. Bij het terugrijden voor het fotomoment merkt fietsmaatje Jeff Luyten zelfs op dat hij kan voelen dat de kombocht maar voor één rijrichting is aangelegd.

"De vrijwilligers zijn geëquipeerd met de nodige tools waar je een hoveniersbedrijf mee zou kunnen beginnen"

Nu de route eenmaal ligt, vereist dit ook het nodige onderhoud. Zo zijn er de onvermijdelijke remsporen en de daarmee gepaard gaande hobbels. En dan hebben we het nog niet over de uitzonderlijke hoeveelheid regen dit jaar, waardoor het onkruid floreert als nooit tevoren en erosie op de loer ligt. MOML heeft haar vrijwilligers dan ook geëquipeerd met de nodige tools waar je een hoveniersbedrijf mee zou kunnen beginnen. In tegenstelling tot de routes bij ons in de buurt is de route hier verre van overgroeid. En ook ontelbare afwateringsgeulen springen in het oog. Dat deze effectief zijn, kunnen we beamen, want ondanks dat het de dag voordien met bakken uit de hemel kwam, is daar nu niets van te merken.

De route ligt er razendsnel bij, waardoor het af en toe wel oppassen geblazen is voor de geulen als je een bocht net iets te kort aansnijdt. Wij zien het maar als een extra uitdaging. Het moge duidelijk zijn dat, ondanks dat de route ‘maar’ achttien kilometer lang is, je als organisatie meer dan je handen vol hebt om de route in topconditie te houden. Tot dusver slagen ze hier wonderwel in, wat ook het streven is van MOML. We spraken hierover met de voorzitter, Remco van Balkum.

Positieve afdronk

De route in Montfort fungeert als toonbeeld voor Midden-Limburg, waar maar weinig officiële mountainbikeroutes zijn. De focus van MOML ligt nu op Montfort waar de laatste puntjes op de i worden gezet. Zo volgt nog een officiële startlocatie en startbord met praktische informatie over de route.

"De eerste zaadjes om de sport in de regio verder te ontwikkelen zijn geplant"

Onlangs organiseerde MOML  een velddag, waarbij gemeentes en diverse andere partijen kennismaakten met de route en vooral met het proces achter de totstandkoming ervan. De dag diende als een voorbeeld van hoe zo’n project kan worden aangepakt en bood inspiratie aan andere gemeentes met het oog op de toekomst. Een dag met een positieve afdronk, aldus van Balkum: "De eerste zaadjes om de sport in de regio verder te ontwikkelen zijn geplant." De regio kent veel potentieel maar een route ontwikkelen is nu eenmaal een proces van de lange adem.

De toekomst

Dat MOML op verschillende fronten aan de toekomst bouwt, blijkt ook uit de doelstelling om het mountainbiken actief te stimuleren bij de jeugd. Zo zijn er activiteiten op de route en werkt men aan een oefenparcours om kinderen laagdrempelig kennis te laten maken met de sport. Een initiatief dat wij alleen maar kunnen toejuichen; de sport is immers gebaat bij verbreding. Wij komen in ieder geval nog een keer terug met onze eigen kinderen.

Spelen

De route heeft een hoog speelgehalte. Van bocht naar bocht sprinten we, als jochies die de achterkant laten uitbreken, en een kans op een jump laten we ook niet onbenut. Een dergelijke rijstijl laat zich voelen in de benen. De verbindingsstroken zijn dan ook een welkome afwisseling om weer even op adem te komen. Voordat we de finale induiken, krijgen we een splitsing voorgeschoteld: de blauwe of technische rode lijn. Die uitdaging laten we natuurlijk niet aan ons voorbijgaan. Met een aantal krappe bochten gaan we op en af, dwars door een diepe kuil. Momentum behouden is hier de sleutel. Een leuk intermezzo dat nog maar eens bewijst dat de bouwers er wonderwel in zijn geslaagd om met maar weinig natuurlijk reliëf een uitdagende route te creëren.

Na achttien kilometer zijn we weer terug bij de auto. Of toch niet? We hebben de smaak te pakken en rijden de lus rond Het Sweeltje nogmaals. Tot onze verbazing herkennen we maar weinig; het duurt wel even voordat je hier de bochten van buiten kent. Deze route gaat niet vervelen, er is altijd ruimte om jezelf te verbeteren, en dat maakt het voor ieder niveau aantrekkelijk om te rijden, of je nu een beginner bent of je wilt klaarstomen voor een cross-countrywedstrijd. Wij zijn overtuigd en komen hier snel weer terug.

Meer informatie

De route is 18,6 kilometer lang en telt 285 hoogmeters.

Pluspunten:

· Veel flow door uitstekend aanlegde trails
· Hele jaar door goed berijdbaar
· Geschikt en uitdagend voor ieder niveau

Minpunten:

· Relatief korte route
· Ben je op zoek naar langere beklimmingen en afdalingen dan is deze route minder geschikt

Download de route

Tekst en beeld: Nas-Raddine Touhami



 
Redactie Fietssport
Door Redactie Fietssport

Redactie Fietssport

Dit vind je misschien ook interessant