Wat is dikke lucht? En heb je er als fietser écht last van?
Plus zes tips om de snelheid er in te houden.
Het Tom Dumoulin Bike Park werd vorig week door de Limburgse Giro-winnaar zelf officieel geopend. Als tiener begon hij zijn carrière bij WCL Bergklimmers uit Sittard-Geleen. Deze Zuid-Limburgse wielerclub trainde tot nu toe zonder veilige wieleromgeving, maar nu hebben ze hun eigen Tom Dumoulin Bike Park.
Het wielercircuit is na de eerdere opening van het wielercircuit in Venlo de tweede, unieke afgesloten wedstrijd- en trainingaccommodatie in fietswalhalla Limburg. En wat voor één! Het 3,2 km lange parcours met divers wegdek, technische bochten en hoogteverschillen is het meest innovatieve wielercircuit van Nederland. Het hoogteverschil varieert van vals plat tot een helling van maximaal 22,5%. Van in totaal vijftig mogelijke parcoursen zijn er zes tegelijkertijd te gebruiken. Verschillende doelgroepen kunnen samen trainen zonder elkaar in de weg te rijden. Van recreatieve snelheidsduivels tot startende kinderen, senioren en profs.
Het terrein leent zich namelijk ook voor officiële UCI-wedstrijden. Speciaal voor dit doel is er een acht meter brede finishstraat en tijdregistratiesoftware in het parcours verwerkt. Vorige week was het Tom Dumoulin Bike Park start- en finishplaats van de ploegenwedstrijd Hammer Series.
Voor recreanten is het wielercircuit vooral interessant, omdat het is opgebouwd als Limburg in het klein. Zo is het stukje ‘Noord-Limburg’ overwegend open; fiets je in Midden-Limburg langs waterplassen en slingerende bomenrijen en biedt ‘Zuid-Limburg’ ietsje meer uitdaging met hoogteverschillen. Daarnaast is er ook een mountainbikeparcours.
Het Tom Dumoulin Bike Park staat niet op zichzelf, maar maakt onderdeel uit van Sportzone Limburg, een multifunctioneel sportpark, tegenover het Fortuna Sittard Stadion. Sportzone heeft de ambitie om uit te groeien tot wereldklasse test- en trainingscentrum voor alle onderdelen van de wielersport. Vooral om jeugd en beginners op een veilige manier te leren fietsen, besloten gemeente en provincie tot aanleg van een afgesloten wieleromgeving.
Milan van Wersch, manager van de Stichting Limburg Cycling, licht toe: “Door de populariteit van wielrennen gebeuren steeds vaker ongelukken op de weg. Onder de jeugd is de drempel om te gaan fietsen daardoor hoog. Het is ook nogal wat om kinderen zonder ervaring meteen met een racefiets de openbare weg op te sturen. Dan kiezen ouders sneller voor voetbal of hockey. Met het Tom Dumoulin Bike Park hopen we deze drempel weg te nemen. Kinderen kunnen nu eerst techniektraining krijgen op een afgesloten parcours. Pas als ze behendig genoeg zijn op de racefiets gaan ze (ook) de weg op.”
Naar verwachting zullen in eerste instantie vooral leden van WCL Bergklimmers over het Bike Park gaan koersen, verwacht Van Wersch. “Maar recreanten buiten clubverband zijn net zo welkom. Zo kan ik me voorstellen dat dit terrein ideaal is voor Start2Bike clinics. En wat dacht je van de donkere wintermaanden? Niemand hoeft straks meer tot het weekend te wachten om buiten te gaan fietsen. Op doordeweekse winterse avonden kun je hier ’s avonds lekker rondjes rijden op het verlichte parcours.”
Vanaf 12 juni is het splinternieuwe bike park gratis toegankelijk voor iedereen met een fietshart.
Meer infoRedactie Fietssport
Plus zes tips om de snelheid er in te houden.
Wij geven je 5 praktische tips om de Hollandse wind te trotseren.
Jij laat je toch niet tegenhouden door een buitje?
Van beginnende fietser naar berggeit.
Je wordt beter op de fiets, bent klaar voor je eerste avontuur én meer!
Train niet te lang!
Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder.
In training voor de Jean Nelissen Classic.
Draai 4 weken lang gratis proef.
Nooit meer alleen bandje wisselen of solo tegen de wind in stoempen.