Deze vijfde generatie van de Defy-serie omvat een breed scala aan modellen met verschillende prijspunten, waardoor wielrenners van alle niveaus de kans krijgen om verder en sneller te rijden met meer efficiëntie, comfort en controle. De nieuwe reeks omvat drie series: Defy Advanced SL, Defy Advanced Pro en Defy Advanced. Uitgebreide tests tonen aan dat alle drie de nieuwe series verbeteringen bieden op het gebied van gewicht en efficiëntie ten opzichte van het vorige topmodel van de Defy Advanced Pro-serie.
Functionele eenvoud
Eén van de kenmerken van Defy is het streven naar verbetering van de prestaties zonder de ontwerpen te ingewikkeld te maken. Gebaseerd op feedback uit de markt gedurende de jaren - samen met input van topprofessionals die Defy-fietsen hebben bereden bij wedstrijden zoals Paris-Roubaix - heeft het ontwikkelingsteam ervoor gekozen om niet te vertrouwen op schokdempers, bussen of andere toevoegingen die worden gebruikt in veel hedendaagse endurance racefietsen.
"De nieuwe Defy bouwt voort op de innovaties die deze fiets in de loop der jaren heeft gevestigd en bewezen"
Hoewel die schokabsorberende technologieën soms bepaalde prestatiekenmerken kunnen bereiken, gaat dit ten koste van het gewicht, de duurzaamheid en het onderhoudsgemak - allemaal factoren die van belang zijn voor echte wielrenners. Om die reden bouwt de nieuwe Defy voort op de innovaties die deze fiets in de loop der jaren heeft gevestigd en bewezen. Deze omvatten een nieuwe D-Fuse zadelpen, die wegtrillingen opvangt zonder gewicht toe te voegen en een nieuwe Contact D-Fuse stuurpen die dezelfde ontwerpprincipes en voordelen toepast op het voorste deel van de fiets.
Het frame voor de vlaggenschipserie van de nieuwe reeks, de Defy Advanced SL, weegt slechts 785 g (maat medium), wat een volledige 293 g (19,9 procent) lichter is dan het vorige topmodel van de vorige generatie. Tests tonen aan dat het nieuwe frame ook 28 procent meer trapefficiëntie biedt. Aan de voorkant weegt de vork die wordt gebruikt in de nieuwe Defy Advanced SL-serie 350 g, wat 15 procent lichter is dan de vorige generatie. En de nieuwe Contact SLR D-Fuse stuurpen is nu 8 procent lichter.
Ontworpen flexibiliteit
Elk Defy-frame wordt met de hand vervaardigd in de eigen carbonfaciliteit van Giant om zo cruciale prestatiekenmerken te bereiken, zoals verticale flexibiliteit. Achteraan de fiets absorbeert de verlaagde staande achtervork wegtrillingen en schokken. Aan de voorkant is de opnieuw ontworpen vork, afhankelijk van de serie, gemaakt met Giants Advanced SL of Advanced carbon, die schokken wegfiltert die omhoog komen via het voorwiel.
Naast de frames hebben alle nieuwe Defy-modellen geïntegreerde componenten met de nadruk op flexibiliteit.
"Elk Defy-frame wordt met de hand vervaardigd in de eigen carbonfaciliteit van Giant"
De eerste is de D-Fuse carbon zadelpen, een ontwerp dat tien jaar geleden is ontwikkeld door Giant en nu veel wordt gebruikt door andere merken. De D-vormige carbon pen absorbeert schokken en voegt een kleine hoeveelheid flex (tot 7 mm) toe, wat de energie van hobbels en trillingen dempt. Tests tonen aan dat het nieuwe Defy Advanced SL-frame en de zadelpen samen 42 procent meer flexibiliteit produceren dan de vorige generatie Defy Advanced Pro-serie.
Deze technologie wordt ook toegepast aan de voorkant van de fiets met nieuwe Contact SLR/SL D-Fuse stuurpennen. De sturen gebruiken vergelijkbare D-vormige carbon buizen aan de bovenzijde wat zorgt voor meer neerwaartse flexibiliteit en tegelijkertijd de opwaartse stijfheid vergroot. Dit betekent dat je schokabsorberende eigenschappen krijgt en ook een betere efficiëntie voor inspanningen buiten het zadel, zoals sprinten of klimmen. De nieuwe Contact SLR D-Fuse stuurpen, die wordt geleverd bij Defy Advanced SL en geselecteerde Defy Advanced-modellen, levert 40 procent meer flexibiliteit in vergelijking met de vorige generatie.
Totale controle
Van technische afdalingen tot ruwe en hobbelige wegen, de nieuwe Defy is ontworpen voor vertrouwen en controle in elke situatie. Naast zijn geometrie voor endurance wielrenners zorgt een oversized en taps toelopende balhoofdbuis voor extra stijfheid aan de voorkant voor scherp sturen en bochtenwerk.
Het cockpitgedeelte omvat een Contact SLR D-Fuse of Contact SL D-Fuse carbon stuur (afhankelijk van de serie) dat naast schokabsorberende flexibiliteit ook een unieke ergonomische vorm biedt met een kort bereik. De dropbars zijn gevormd met een flare van 8 graden voor stabiel sturen tijdens afdalen, bochten maken of vechten tegen sterke zijwind.
Nieuwe stuurpennen - de Contact SLR AeroLight, Contact SL AeroLight of Contact AeroLight - zijn gemaakt van licht carbon en hebben een aero-vorm. Ze beschikken over interne kabelgeleiding voor een strakke uitstraling en verdere verbeteringen in aero-prestaties. Elk Defy-model wordt geleverd met wielen en banden die ideaal zijn voor endurance wielrennen. Van de brede, hookless carbon velgen van de Defy Advanced SL en Defy Advanced Pro series tot de 32 mm tubeless banden die bij elk Defy-model worden geleverd, werken de wielen en banden als een systeem om efficiëntie, grip en algehele controle te bieden.
"Een oversized en taps toelopende balhoofdbuis zorgt voor extra stijfheid aan de voorkant en voor scherp sturen en bochtenwerk"
Geïntegreerde hydraulische schijfremmen bieden betrouwbare remkracht bij droog of nat weer, op alle soorten wegdek. Steekassen voor en achter, samen met flat-mount remklauwen, zorgen voor extra stijfheid, precisie en remkracht voor zelfverzekerd afdalen.
Renners hebben ook de mogelijkheid om bredere banden te monteren, tot 38 mm, voor ruwere wegen en alle modellen bevatten geïntegreerde bevestigingspunten voor spatborden voor rijden in nat weer. Bovendien worden alle Defy-modellen geleverd met twee carbon bidonhouders, speciaal ontworpen voor het Defy-frame. Van begin tot eind, van het frame tot de banden, is elk detail van de Defy ontworpen om wielrenners van alle niveaus de ultieme ervaring op lange afstanden te bieden.
De nieuwe Defy-reeks is vanaf nu verkrijgbaar. In de Benelux worden zeven modellen aangeboden, waaronder een frameset.
- Defy Advanced SL 0: adviesverkoopprijs € 11.999
- Defy Advanced SL 1: adviesverkoopprijs € 8.999
- Defy Advanced SL frameset: adviesverkoopprijs € 3.599
- Defy Advanced Pro 0: adviesverkoopprijs € 6.399
- Defy Advanced Pro 1: adviesverkoopprijs € 4.899
- Defy Advanced 1: adviesverkoopprijs € 3.599
- Defy Advanced 2: adviesverkoopprijs € 2.799
Voor meer informatie over de nieuwe Defy-reeks, inclusief alle details over functies en technologieën, ga naar
www.giant-bicycles.com/nl/defy.