• Materiaal
  • Gewijzigd op 11 december 2024

Eerste indruk van de Absolute Cycling The One fietsnavigatie

De afgelopen weken mocht ik op pad met The One van Absolute Cycling, fietsnavigatie van eigen bodem die de gevestigde orde uitdaagt met een andere kijk op gebruiksgemak, techniek en duurzaamheid. Leuk een frisse wind, maar hoe doet ie het?
Eerste indruk van de Absolute Cycling The One fietsnavigatie
Eerste indruk van de Absolute Cycling The One fietsnavigatie
Voordat we beginnen, een korte disclaimer. Je leest hier een eerste impressie van The One die ik aan de tand voelde op mijn gravelbike. Die impressie is kort, omdat de ritten dat ook waren. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de korte, koude en vooral hele natte laatste weken. Daardoor konden we helaas niet zoveel het bos in, tenzij je van watertrappelen houdt natuurlijk.

Langzaam naar meer duurzaam

Maar goed. Voordat ik je meer vertel over hoe The One presteert in het veld, wil ik je iets meer vertellen over de visie van Absolute Cycling op duurzaamheid. Een thema waar meer dan 80% van de Nederlandse consument zich zorgen over maakt, blijkt uit een peiling die onderzoeksbureau KPMG vorig jaar uitvoerde. Toch ligt de fietsindustrie op dit vlak zeker niet op kop. Er wordt weinig gerecycled, fietsmerken ‘vernieuwen’ om de haverklap en vooral elektronische apparaten zijn moeilijk te repareren. GPS-apparaten worden nog veelal verlijmd om ze waterdicht te maken. Daardoor is het repareren van een scherm of het vervangen van een kapotte accu moeilijk en ben je (buiten de garantieperiode) genoodzaakt een nieuwe aan te schaffen. 

Absolute Cycling doorbreekt dit patroon met een circulair ontwerp, waarbij onderdelen te vervangen of te repareren zijn. Dit brengt wel uitdagingen met zich mee op het gebied van waterdichtheid en kostprijs, maar het is verfrissend om te zien dat bedrijven deze stap durven te zetten. Dit is, naar mijn bescheiden mening, een belangrijke verantwoordelijkheid voor bedrijven in deze tijd.

Het is even wennen

Terug naar de prestaties, want dat blijft de belangrijkste reden om een GPS-apparaat te kopen. Zeker als die een prijskaartje van €599 heeft. Het eerste wat opvalt als je het apparaat uit de doos haalt is het grote scherm. Een enorm pluspunt voor fietsers die niet gezegend zijn met haviksogen (ik dus). Ook ingeschakeld in de buitenlucht is het kleurenscherm goed leesbaar. De kaart is overzichtelijk en de dataschermen met onder meer snelheid, hoogtemeters en vermogen kun je zelf via de app instellen. 

"De kaart is overzichtelijk en de dataschermen met onder meer snelheid, hoogtemeters en vermogen kun je zelf via de app instellen"

Via die app kun je ook eenvoudig al je sensors (zoals hartslagbanden of powermeters) en apps (bijvoorbeeld TrainingPeaks of Strava) koppelen, kaarten downloaden en ritten plannen. Dat laatste werkt ook net wat anders dan je waarschijnlijk gewend bent. The One en de app verbind je via Wifi waarna routes via een cloudomgeving worden opgehaald. Die knal je vervolgens niet in een uitpuilende bibliotheek van GPX-bestandjes, maar je plant ze in op een kalender. Dat houdt de app opgeruimd en fungeert tijdens de gure wintermaanden als goede stok achter de deur om naar buiten te gaan. Maar als je het GPX-bestand van dat mooie rondje van vorige week nog eens op wilt snorren, heb je pech. Hoewel de app netjes je ritten opslaat, is er geen bibliotheek met jouw favoriete routes. Een gemiste kans. 



Door naar de bediening. Dat was even wennen. Want waar steeds meer merken overstappen op touch screens, kiest Absolute Cycling bewust voor een toestel met knoppen. Een budgetkeuze? Zeer zeker niet. De knappe koppen van het Arnhemse bedrijf bedachten dat je bij een druk op de knop meteen een duidelijke actie hebt. En een dikke plus in deze periode van het jaar: je hoeft je handschoenen niet uit te doen als je even je gemiddelde wilt checken. En ja, ik weet dat er handschoenen met vingertopjes bestaan waarmee je die schermpjes kunt bedienen. En nee, dat werkt bij mij zelden. 

"Absolute Cycling kiest bewust voor een toestel met knoppen. Een budgetkeuze? Zeer zeker niet"

De eerste twee ritten betrapte ik mezelf nog enkele keren op een swipe over het scherm, maar vanaf rit 3 zit het gebruik met knoppen in een hersenpan geprent. Vanaf dat moment merk ik dat ik inderdaad met een intuïtief en gebruiksvriendelijk toestel te maken heb. En dat is cruciaal. Want je wilt niet continue met je apparaat bezig zijn, maar je focus op het fietsen en de omgeving houden. 

Ongekende nauwkeurigheid

Door naar de volgende reden om The One te overwegen: de nauwkeurigheid. Waar de concurrenten volledig vertrouwen op GPS, daar werkt Absolute Cycling óók met ingebouwde sensoren die jouw positie nauwkeurig bepalen. Fiets je op een bewolkte dag door een bosrijk gebied, dan kan je signaal even wegvallen. Dat resulteert in rare snelheidspieken in je Strava-rit en het missen van je afslag.

"Daarmee kan The One voorspellen of je een bocht maakt"

Niet bij The One. Als die geen verbinding kan maken met een satelliet dan bepalen twee sensoren – zonder dat je het doorhebt – waar je bent. Eén houdt bij hoe snel je beweegt, de andere in welke hoek het toestel zich bevindt. Daarmee kan het voorspellen of je een bocht maakt. Een indrukwekkend stukje techniek dat lijkt te werken. Want tijdens mijn gravelritten door de beboste hellingen in het aan Nijmegen grenzende Reichswald toont het toestel zich een betrouwbare metgezel. Ik heb zowat ieder populair navigatiemerk op mijn stuur gehad en kan rustig zeggen dat niet iedereen een voldoende scoort onder deze omstandigheden. 

Opladen en batterijduur 

Niet onbelangrijk, kun je er een volle dag mee fietsen? Houdt de accu het vol zonder dat je bij een koffiestop op zoek moet naar een stopcontact? Ik denk van wel, maar vind de exacte prestaties moeilijk inschatten. Op basis van korte ritten en eigen tests van het merk lijkt de batterij echter prima te presteren, vergelijkbaar met de concurrentie.

En dat is maar goed ook, want opladen is een dingetje. The One heeft namelijk geen poort waar je een oplaadkabel insteekt. Je laadt het apparaat op via het bevestigingspunt aan de achterzijde. Die draai je – net als in de mount op het stuur – in een mooie maar onhandige oplader. Opladen via een powerbank op het stuur is daardoor op zijn zachtst gezegd een behoorlijke uitdaging. De lader laat zich door zijn vorm ook niet makkelijk vervoeren in een krappe stuur- of frametas. Dat is voor de meeste coureurs geen probleem, maar voor een doorgewinterde bikepackers een aandachtspuntje om rekening mee te houden. 

Conclusie

The One van Absolute Cycling is een mooie toevoeging aan de wereld van fietsnavigatie. Voor een eerste versie  is dhet toestel al erg compleet en betrouwbaar. Als we enkele updates verder zijn en de prijs concurrerend wordt, gaan de Arnhemmers de status quo het nog moeilijk maken. Wil je daar niet op wachten? Groot gelijk. Want voor wie prestaties, gebruiksgemak en duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, is The One nu al een prima keuze.   

Specificaties
-    3.1 Inch scherm (800x400 pixels)
-    Gewicht: 116 gram
-    Batterijduur (op papier): 12+ uur
-    Connectiviteit via ANT+, BLE en Wifi
-    Prijs: 599 euro (met stuurhouder naar keuze) 

Meer info op www.absolutecycling.com


 
Bart van de Vossenberg
Door Bart van de Vossenberg

Fietsende sportgek. Mountainbiken, wielrennen, triathlon en trailrunning. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zorgt dat je op Fietssport.nl de leukste artikelen, mooiste tochten en meest uitdagende routes vindt.

Dit vind je misschien ook interessant