• Materiaal
  • Gewijzigd op 22 augustus 2023

Specialized Diverge STR: broodnodig of overbodig?

Tenzij je afgelopen jaar onder een dikke laag grind hebt gelegen, moet je de lancering van de nieuwste gravelbike van Specialized mee hebben gekregen. Dit keer niet slechts een fris kleurtje of een dieetkuur, maar een échte vernieuwing.
Specialized Diverge STR: broodnodig of overbodig?
Specialized Diverge STR: broodnodig of overbodig?
Waar die vernieuwing bij de nieuwe Diverge STR zit, laat zich snel raden. Want wie de fiets van een afstandje bekijkt, denkt misschien dat een gefrustreerde wandelaar een stuk uit de fiets heeft gezaagd. Maar in dat ‘gat’ tussen zadel- en bovenbuis zit een gloednieuw veersysteem. FutureShock noemt de Amerikaanse fietsbouwer dat zelf. Tel deze 30 mm achtervering op bij de 20 mm FutureShock die al enige jaren dienst doet aan de voorkant, en je hebt een full suspension gravelbike. Dat betekent trouwens niet dat de Diverge een veredelde mountainbike met een krom stuur is. Daarmee doe je de creatieve ingenieurs in Californië tekort. Want waar mountainbikevering vooral grip en controle toevoegt door de wielen tegen de ondergrond te drukken, daar kiest Specialized voor een andere benadering: suspend the rider (STR). 

Eurekamoment 

Het idee ontstond slechts een paar kilometer buiten het Specialized-innovatiecentrum. Op een vulling-uit-je-tanden-klapperende afdaling door de Eureka Canyon ondervond ingenieur Chris D’Aluisio dat je lichaam misschien wel de beste vering is op ruig terrein. Iedereen die weleens een mountainbikeclinic heeft gevolgd, klinkt dat bekend in de oren. Daar leer je dat je hangend boven je zadel, met gebogen armen en benen de grootste klappen opvangt. Chris wilde een systeem dat de fietser vering meegaf ten opzichte van de fiets, zodat die comfortabel in zijn zadel kon blijven zitten zonder de controle te verliezen. Dat moest natuurlijk niet ten koste gaan van de efficiëntie en directheid van de gravelbike. 

FutureShock in het kort

De oplossing was een gloednieuw veersysteem aan de achterkant van de fiets dat als volgt werkt (zie afbeelding):
A. Als de STR ruig terrein voor de voeten krijgt – bijvoorbeeld een kuil –vangen achterwiel en frame de klap op door naar voren te bewegen.
B. De ‘framepost’ – een uitwisselbaar element in het frame waarin de zadelpen beweegt – werkt als een veer en beweegt naar achter.
C. De framepost werkt in tegenstelde richting ten opzichte van het achterwiel
D. Een speciaal ontwikkelde demper controleert beide richtingen van de beweging en zorgt voor een comfortabele en soepele rit.
E. De fietser blijft tijdens het veren in dezelfde positie zodat je niet uit je zadel hoeft te komen. 



In dit artikel focussen we ons vooral op het nut van de Diverge STR en hoe die rijdt. Wil je een uitgebreide uitleg over de werking van FutureShock? Neem dan een kijkje bij onze vrienden van Velozine of lees meer over het systeem op Specialized.com

Is dat nou allemaal nodig? 

Tsja, dat is een gewetensvraag. Persoonlijk heb ik moeite met alle innovaties die tot ongekend comfort zouden leiden. Begrijp me niet verkeerd: het is prachtig wat techneuten bedenken en ontwikkelen en ik ben blij dat ik niet meer op 23 mm bandjes over ruw wegdek scheur, maar ik blijf graag dicht bij dat ouderwetse gevoel van fietsen. Ik vind het mooi als ik het contact met ondergrond voel. Alles wat dat geliefde ruwe randje wegneemt, ontvang ik met scepsis. Dus ook deze Diverge. Want wees eerlijk: wie mistte er de afgelopen jaren achtervering in een gravelbike? Ik niet. Sterker nog: ik rijd al jaren met mij racefiets over zandwegen. Nog voordat dat gravelbiken werd genoemd. 
Toeren over zand en grind? Bekijk onze kalender met meer dan 100 graveltochten. 

Maar ik besef me ook dat gravelbiken geen niche meer is. De doelgroep wordt alsmaar groter en breder. Volgens de Wielersportmonitor van de NTFU hebben meer dan 100.000 Nederlanders inmiddels een gravelbike in de schuur hangen. Daarmee is er ook een groeiende groep die een pesthekel heeft aan dat gestuiter en juist op zoek is naar extra comfort. 



Innovatie heeft daarom nut, maar komt ook met een stevig prijskaartje. Zo ook dit raspaardje. Dat komt niet alleen door het gebruik van prijzige grondstoffen en complexe constructies, maar ook door jarenlang onderzoek, testen en ontwikkelen. Die innovatie brengt het fietsen verder. Vrijwel niemand rijdt nog opeen 26” mountainbike en wie – op een kleine groep fanatici na – klaagt nog over schijfremmen? Of dit de ‘next best thing’ is, waag ik te betwijfelen. Maar het is een goede eerste stap die leidt tot nog betere fietsen, voor minder geld. En daar word ik dan weer enthousiast van.  

Eerste indruk

Ik mocht de Diverge STR enkele weken aan de tand voelen en kan eigenlijk maar één ding concluderen: het is een steengoede fiets. De STR is buitengewoon comfortabel, maar ook serieus rap. En dat is knap, want vaak zie dat je keuze voor snelheid gepaard gaat met verlies aan comfort. Ook de lijst met componenten is om te watertanden met een elektrische SRAM Force AXS-groep en carbon Roval wielen. 





Toch zijn er een aantal afwerkingsdingetjes die me tegenvallen. Op mijn testmodel laat de rubberen beschermkap aan de onderzijde van het frame al los en ook heb ik mijn vraagtekens bij de duurzaamheid van het rubberen kapje rond de zadelpen. Wie herinnert zich nog de vieze, uitgedroogde harmonicarubbers die je vroeger op geveerde voorvorken zag? Ook het klepje bij de stuurbuis tikt op ruige afdalingen vervelend tegen de bovenbuis aan. 



Kleinigheidjes laten we maar zeggen, want de Diverge verpulvert het ene na het andere PR’tje. En niet alleen de snelheid doet je een beetje als Max Verstappen voelen, ook de knoppen waaraan je kunt draaien geven je het gevoel alsof je in een Formule 1-cockpit plaatsneemt. Zo stel je met een draaiknop de vering in je stuurpen af en kun je ook nog spelen met de verschillende standen van je achtervering. En dan na afloop natuurlijk tegen je fietsvrienden oreren waarom je voor een bepaalde stand kiest. 



Kortom

Dus: boordnodig of overbodig? Ik neig naar iets in het midden. De Diverge SRT is gewoon een hele knappe fiets die doet wat 'ie belooft: comfort bieden zonder in te leveren op efficiëntie. Daar hangt echter ook een knap prijskaartje van 9.000 euro aan. Maar laten we niet teveel zeiken om de prijs. Er is een groep die het kan en wil betalen en bedenk goed dat innovatie altijd omlaag sijpelt. Dus misschien rijd jij over een aantal jaar wel comfortabel rond op eenzelfde systeem, voor een fractie van de prijs.   

De Specialized Diverge STR komt in drie modellen: de voordeligste Expert-versie kost 7.000 euro en de duurste S-Works-variant maar liefst 14.000 euro. Meer info over deze gravelbike vind je op Specialized.com.
Bart van de Vossenberg
Door Bart van de Vossenberg

Fietsende sportgek. Mountainbiken, wielrennen, triathlon en trailrunning. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zorgt dat je op Fietssport.nl de leukste artikelen, mooiste tochten en meest uitdagende routes vindt.

Dit vind je misschien ook interessant