Gravel is de hype allang voorbij. Fan van het eerste uur Schwalbe doet daarom aan gezinsuitbreiding: in de succesvolle ‘G-One R Pro lijn’ is de G-One RX Pro ter wereld gekomen. De nieuwe aanwinst is gemaakt om lekker door ruig en nat terrein te raggen. Want zo gaat dat met de jongsten, die gaan niet om plassen heen; modder is er om vies van te worden. Ik mocht bij de lancering, afgelopen zomer in Duitsland, alvast kennismaken met de jongste telg van het gravelgezin.
Het draait om (eerlijk) rubber
In het Duitse Noordrijn-Westfalen stuur ik bij Reichshof een industrieterrein op. Van verre is het oude, maar vertrouwde logo van Schwalbe al zichtbaar. Dichterbij wappert het moderne logo vier in de wind. Ik stap naar binnen voor de lancering van de nieuwste gravelband. Maar eerst mag ik en de rest van het media-gezelschap een kijkje in de rubberkeuken nemen.
In dit hoofdkwartier van de bandenbouwer heeft alles een moderne look. We lopen over een rubberwood trap (vast een nobrainer als je de hele dag met het goedje bezig bent) naar een museumvleugel, waar de mooie historie van het familiebedrijf en de liefde voor de band, en wat je daarmee kan bereiken, trots vanaf spat.
"In Indonesië wordt het rubber uit de bomen gewonnen"
Voordat we de G-One RX Pro wordt onthuld verplaatsen wij ons nog snel naar Indonesië, waar het rubber uit de bomen wordt gewonnen en de banden geproduceerd (net als in Vietnam). In een interactieve setting zien we video’s van het gehele proces terwijl we de grondstoffen, verschillende stadia van de compound en de magische mallen zelf kunnen voelen.
Schwalbe geeft er nog weinig ruchtbaarheid aan, maar heeft met Fair Rubber een goed verhaal. Fair Rubber is een organisatie die streeft naar verbetering van de werk- en leefomstandigheden van de primaire producenten van natuurlijk latex (rubber).
Steeds meer banden van de bandengigant worden gemaakt met dit eerlijke rubber – ook de G-One gravelbanden, de reden van onze komst. Goed om te weten: van iedere kilo rubber die ze inkopen gaat 50 eurocent naar de gecertificeerde kleine boeren en tappers. Dat is g
rofweg 50% van de marktprijs voor een kilo natuurrubber. Een serieuze impact dus.
Winnende banden
Terug naar Duitsland. We leren dat topgravelbikers al heel wat overwinningen met Schwalbe sloffen hebben behaald. Zo werd Unbound Gravel (een ruim 300 km lange race in Kansas) in 2022 gewonnen door Ivar Slick (op de G-One RS). Caro Schiff deed dit vorig jaar bij de dames. En dit jaar werd er bij de prestigieuze Traka 200 (een Spaanse gravelrace van 200 km) zowel bij de dames als bij de heren de G-One R/RS gezegevierd.
"Het moest sneller kunnen. Dus zochten de rubberspecialisten naar het beste noppenpatroon"
Deze twee type banden (de G-One RS en de G-One R) hebben zich dus bewezen, maar er was nog een leemte te vullen. Dus begon een zoektocht naar een competitieve band die op de voeten kan op een ruige en modderige ondergrond. De G-One Bite en Ultrabite bestonden hier al voor, maar het moest sneller kunnen. En dus zochten de rubberspecialisten van Schwalbe naar het beste noppenpatroon.
Nieuwe namen
Voordat we naar de uitkomst van deze zoektocht gaan, eerst even iets over de bandennamen. Deze worden voor alle type banden eenduidiger. Om het bij gravel te houden; G-One staat voor gravel (de ware, zo je wilt). Voor de competitieve fietser bestaat die uit de ‘R-Line’: dit zijn de bestaande RS, R en nieuwkomer RX. De aanduiding daarachter blijft leeg, of komt de aanvulling ‘Pro’. In het eerste geval heb je de normale Addix rubbercompound en in het laatste geval de Addix race, de beste compound van Schwalbe.
Behalve nieuwe namen worden ook nieuwe kleuren geïntroduceerd.
Naast de bekende Transparant Skin (skinwall) met de bruine wand, komt Schwalbe nu ook met volledig zwarte gravelbanden in de G-ONE PRO lijn.
Ruig en modderig
Een nieuwe band voor ruig en modderig dus. Je hoeft in de winterse weekenden maar naar een cycle-cross wedstrijd op het scherm te kijken om te zien dat er best te fietsen valt in blubber. De ervaring uit het veldrijden hebben de Duitsers naar de gravelwereld getrokken.
Zo is de buitenste rij noppen regelrecht schatplichtig aan de X-One R (de cyclocross lijn), waarbij een verticale nop een diagonale afwisselt. Een rijtje verder naar binnen zijn het traanvormige nopjes die moeten zorgen voor ‘sterke ondersteuning onder belasting’ (lees: steile klim). De kern van dit noppenpatroon kennen we al van de snelle G-One R, met lage ‘boemerangvormige’ nopjes voor voldoende grip bij versnellen en vertragen.
"De ervaring uit het veldrijden hebben de Duitsers naar de gravelwereld getrokken"
En dan moet het mooiste nog komen, de zelfreiniging. Laat dit even op je inwerken. Zelf-rein-ig-ing. Als vader van een gezin zou ik dit patroon graag van Schwalbe kopiëren en op verschillende plaatsen in ons huis willen aanbrengen. In afwachting daarvan kan ik er dus al van genieten op deze band, gemaakt voor modder om die vervolgens (jawel) zelf te reinigen.
De ruimere afstand tussen de traanvormige noppen is waar deze magie plaatsvindt. Zijn we er dan met de innovatie? Bijna, voor de fijnproever zijn de buitenste noppen zo gevormd dat ze off-camber (over de breedte schuin aflopend pad) meer grip en stabilisatie geven. Niet alleen deze RX, maar alle gravelbanden met de toevoeging ‘Pro’ hebben volgens Schwalbe een lagere rolweerstand en betere lekbestendigheid, dit laatste omdat de V-Guard (het karkas) van 20 naar 25mm (bij 40-622 banden) is gegroeid en dus meer bescherming biedt.
Mountainbiken met een gravelband?
Genoeg theorie, tijd om deze nieuwe gravelbeesten te gaan voeren. Voeren met modder, bakken vol met modder. De herfst heeft lekker meegewerkt aan deze test en dus staat ieder onverhard stukje van de route vettig. Wanneer het RX onderstel een fors eerste salvo aan blubber heeft verwerkt, kijk ik nieuwsgierig naar beneden. Het is echt waar, de zelfreiniging doet wat het beloofd!
"Het is echt waar, de zelfreiniging doet wat het beloofd!"
Schwalbe deed met deze nieuwkomer nog een belofte: naast modder is ie ook geschikt voor de ruige stenen. En die krijgen we hier in de heuvelachtige omgeving van Reichshof. Echte stenen, ruig, puntig en soms groot. Niet dat brave spul wat we, buiten Zuid-Limburg gerekend, in Nederland voor onze wielen krijgen als we gravelen.
Bergop is het makkelijk grip houden op de natte stenen. Hoewel de mecaniciens van Schwalbe mijn ideale bandenspanning hebben berekend, laat ik na een paar afdalingen toch wat lucht ontsnappen. Nu zijn die naast volle focus ook met plezier te combineren. Ik besef me ineens dat ik op een veredelde racefiets met bredere profielbanden naar beneden dender, op een pad dat zich voorheen alleen liet lenen voor een mountainbike. Hulde aan deze band! Zeker nu ik weet wat er allemaal gebeurt vanaf het eerste drupje latex dat de rubberboom uit stroomt.
Conclusie
Hoewel ik slechts een paar uur op deze banden heb gereden, gaven ze me veel vertrouwen. Het lijkt erop dat Schwalbe erin geslaagd is een gravelband te maken die ruige ondergronden met huid en haar opvreet.
Terug bij het kantoor van Schwalbe in Reichshof wordt mijn met modder besmeurde gravelbike vriendelijk aangepakt en goed schoongemaakt. De band is zelfreinigend – de term zal een terugweg lang door mijn brein echoën –, de fiets helaas nog niet.
- Verkrijgbaar in 3 maten: 40 mm, 45 mm en 50 mm.
- De prijs is voor alle modellen hetzelfde: € 74,90
- Meer weten over Fair Rubber? Bekijk deze video.
- Ga voor meer info naar Schwalbe.com
Tekst: Erwin Reijneveld
Foto's: Schwalbe