• Materiaal
  • Gewijzigd op 16 februari 2023

Test: Allez Sprint Comp, een aluminium racemachine

Voor fanatieke fietsers is carbon de heilige graal. Frames van dit materiaal zijn licht, comfortabel en sterk. Maar er rollen ook nog genoeg aluminium fietsen van de band, vaak gericht op de startende fietser.
Test: Allez Sprint Comp, een aluminium racemachine
Test: Allez Sprint Comp, een aluminium racemachine
De Allez Sprint van Specialized is dan misschien wel van alu, maar is zeker geen beginnersfiets. Sterker nog: de Amerikanen noemen de Allez Sprint ‘s werelds eerste aluminium superbike. Een gedurfde uitspraak, omdat andere merken zoals Cannondale ook al jaren indrukwekkende alu racefietsen uit de mouw schudden. Bovendien was de vorige Allez Sprint generatie ook niet mis. Ik kan het weten, ik rijd al jaren op het ‘oude’ model dat ik liet opbouwen met carbonwielen, dito stuurtje en een Shimano Ultegra groep.

Wat maakt deze fiets dan zo anders? Nou, dat deze een soort kopie is van de snelste carbon racefiets uit de Specialized-stal: de Tarmac SL7. De engineers stripten de SL7 en bouwden die op vanuit aluminium. De Allez heeft dezelfde vormen en geometrie als zijn ‘grote broer’ en deelt dezelfde zadelpen. Die geleende eigenschappen zouden de nieuwe Allez Sprint 41 seconden sneller maken bij 40 kilometer in het uur. 

Functioneel, niet fraai

Het frame ziet er dan ook aardig strak uit. Op de dikke lasnaden na dan. Specialized wijkt met hun ‘Smartweld’ lastechniek af van de standaard lasnaden bij het balhoofd en het bracket die in het nieuwe frame uit één stuk aluminium gemaakt zijn. Door de lasnaden uit de hoeken van het frame te halen, wordt deze een stuk stijver. Functioneel dus, maar in mijn ogen niet fraai.

Standaard of custom

Wil jij een Allez Sprint toevoegen aan je fietsschuur? Dan heb je verschillende opties. Kies je voor een echte aluminium superbike? Trek dan je portemonnee, want het paradepaartje – de LTD-variant – kost maar liefst 7.500 euro. Niet goedkoop, maar je alu racer is dan wel uitgerust met een de elektronische 1x12 SRAM Force eTap groep, carbon onderdelen en een mooie Roval-wielset. 

Een andere optie is het zelf samenstellen van de fiets. Je kunt de Allez Sprint namelijk ook als losse frameset kopen. Een frameset met carbon vork en zadelpen kost 1.800 euro en je hebt de keuze uit maar liefst zes kekke kleurtjes en designs.



De laatste mogelijkheid – waar wij een tijdje mee op pad mochten – is de Allez Comp Sprint. Met een prijskaartje van 3.300 euro een stuk voordeliger dan het LTD-model, maar wel aan de dure kant voor een aluminum racefiets.

"Als je er een setje hoge carbon wielen insteekt, dan is de Allez Sprint echt af"

Dit model is uitgerust met een S-Works zadelpen, carbon voorvork, Shimano 105-groep (2x11) en DT-Swiss R470 wielen met 26 mm Turbo banden. De fiets ziet er al fraai uit, maar als je er een setje hoge carbon wielen insteekt, dan is de Allez Sprint echt af.


 

Verassend comfortabel 

Ik heb inmiddels aardig wat kilometers op de vorige Allez Sprint gereden. Dit is een criteriumbak die vooruit wil en strak door de bochten stuurt. De keerzijde was een knalhard frame. Ik herinner me mijn eerste rit waarbij ik op enkele drempels letterlijk uit mijn zadel werd gedrukt. Comfort was duidelijk geen prioriteit bij de bouw van de vorige generatie. 

Tijdens mijn eerste kilometers op de vernieuwde Allez Sprint merk ik dat de sterke eigenschappen zoals het strakke sturen en snel aanzetten behouden zijn, maar dat de fiets een stuk comfortabeler is. De scherpe randjes zijn eraf. Dat komt onder meer door de laag aangezette staande achtervork, nieuwe buisvormen en zadelpen te maken.

Bovendien kun je je rit nog aangenamer maken door bredere sloffen te monteren. Standaard komt de Allez Sprint Comp met 26 millimeters, maar het frame biedt ruimte voor banden tot 32 mm.

Racemonster

Ondanks de indrukwekkende comfortwinst, gaat het wat ver om de Allez Sprint weg te zetten als allrounder. Diep van binnen blijft deze fiets een echt racemonster. Vooral op bochtige stukken merk je hoe strak de fiets stuurt en hoe snel je ‘m ook weer op gang trekt. Je zou bijna vergeten dat je op een aluminum racefiets rijdt. 

"Diep van binnen blijft deze fiets een echt racemonster"

Verder schakelt de 105-groep als een zonnetje. Deze Shimano-groep is al lang niet meer de instapgroep die het vroeger was. Elke tik op de shifter is raak en ik merk nauwelijks verschil met mijn duurdere Ultegra-groep. 

Is er dan niks te klagen? Toch wel. Hoewel je op de meeste ‘klimmetjes’ in Nederland fluitend boven komt, is de Allez Sprint met bijna 9 kg geen lichtgewicht. Dat ga je op langere klimmen in het buitenland ongetwijfeld merken. 

Eindoordeel 

De nieuwe Specialized Allez Sprint is meer geworden dan een criteriumracer. Hij stuurt nog steeds retestrak en komt eenvoudig op snelheid, maar het scherpe randje is eraf. Doordat de fiets aan comfort heeft gewonnen, kun je ook af en toe ontspannen toeren. Al gaat de voorkeur van deze met racegenen volgepakte Allez uit naar snelheid. 

PLUS
  • Stijf 
  • Stuurgedrag 
  • Comfortabel 
MIN
  • Gewicht 
  • Dikke lasnaden 
PRIJS 3.300 euro

MEER INFO specialized.com

foto's: Ard Krikke


 
Bart van de Vossenberg
Door Bart van de Vossenberg

Fietsende sportgek. Mountainbiken, wielrennen, triathlon en trailrunning. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zorgt dat je op Fietssport.nl de leukste artikelen, mooiste tochten en meest uitdagende routes vindt.

Dit vind je misschien ook interessant