• Materiaal
  • Gewijzigd op 11 oktober 2018

Test: Cube Reaction Pro

De Reaction van Cube gaat al heel wat jaren mee. Nou ja, de naam dan, want bij het model Pro tref je maar weinig gelijkenissen met de Reactions van de eerste generatie. Of het moet de complete uitrusting zijn.

Bij Cube hebben ze een naam hoog te houden. Een naam als het gaat om het bouwen van fietsen met een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit. Ook voor de Reaction Pro is flink geshopt. Vooraan prijkt een Recon voorvork uit het magazijn van Rockshox, luchtgeveerd en blokkeerbaar vanaf het stuur. De Pro beschikt over tweemaal elf versnellingen met onderdelen uit de SLX-groep van Shimano. Een Japanse side swing voorderailleur dirigeert de ketting razendsnel naar een ander voorblad en als kers op de taart dragen zowel achterderailleur als crankstel het zo felbegeerde XT logo.

Een vleugje downhill

Dit complete pretpakket is vastgeschroefd aan een matzwart frame. Een frame, dat goed laat zien wat er tegenwoordig technisch mogelijk is met aluminium. De buizen zijn door middel van hydroforming in allerlei exotische vormen geperst om met zo min mogelijk materiaal een licht en tegelijkertijd zo stijf mogelijk frame te bouwen. Een steekas zorgt voor een solide verbinding tussen achterwiel en achtervork. Die vork is kort, de bovenbuis lang, de balhoofdhoek lui en het stuur breed. Het zijn de kenmerken van een crosscountry Twentyniner met een vleugje downhill eigenschappen. Helemaal volgens de laatste mode.

"Maar zeker ook geschikt voor jouw rondje door het bos"

Een cross country bike waarmee je goed kunt afdalen. Met een geometrie, ontwikkeld in de racescene, als antwoord op het almaar technisch wordende wedstrijdparcours. Maar zeker ook geschikt voor jouw rondje door het bos. Door de luie balhoofdhoek blijft het voorwiel van de Reaction goed in het spoor, dat merk je als je met de fiets door het rulle zand rijdt. De Cube verteert bovendien vrij makkelijk lastige afdalingen en straft kleine stuurfouten niet meteen af. Het is een fiets die zich voorspelbaar gedraagt. Bij het insturen van een scherpe bocht is echter wat zachte dwang nodig, het brede stuur functioneert prima als hefboom. 

Past maar net

Verwacht van het frame geen medelijden met je onderrug. Comfort moet komen uit de 2,25 inch brede luchtkamer van de achterband, de Rapid Rob van Schwalbe. Met die bandbreedte moet je het doen, Rob past maar net tussen de liggende achtervork. Daardoor kan modder zich makkelijk ophopen tussen de achterband en het frame. Aan de voorzijde biedt de Recon van Rockshox een veerweg van 100 mm. Die vork voldoet prima op Nederlandse bodem, alleen jammer dat een snelspanner en niet een steekas het voorwiel borgt. 

De wow-factor

Oh ja, nog even over de versnellingsbak. De voorbladen met respectievelijk 36 en 26 tanden zorgen in combinatie met de 11 tot 42 tands cassette voor een enorm bereik. Daarmee kom je echt overal boven. Helaas zijn de stappen tussen de tandkransjes onderling best groot, zodat je ondanks de in totaal 22 verzetten toch het gevoel hebt dat er versnellingen ontbreken. Wat je ook mist, is de wow-factor. Qua rijeigenschappen en design heeft deze Cube geen uitgesproken karakter. Maar wie op zoek is naar een makkelijk te rijden, goed uitgeruste en degelijke mountainbike moet de naam Reaction zeker onthouden.

PRIJS: 1.099 euro

INFO: Cube
 

Maarten 't Hoen
Door Maarten 't Hoen

Mateloos geboeid door de techniek van racefiets en mountainbike. Een echte materiaalfreak.

Dit vind je misschien ook interessant