De Topstone bevindt zich aan de randjes van het nog steeds uitdijende spectrum van gravelbikes, waarin je enerzijds pure racebakken vindt en anderzijds kromme-stuur-fietsen die gemaakt zijn voor het ruige werk. In die laatste categorie zou je de Topstone op voorhand plaatsen.
Eerste rit
Voor mijn eerste rit was ik bang dat ik op een veredelde mountainbike zou stappen. Op mijn doorsnee dwaaltochten zou zo’n fiets overdreven zijn. En als ik over technische singletracks wil rauzen, dan kies ik wel voor een echte mountainbike. Binnen tien minuten wordt echter mijn angst weggenomen: de Topstone rolt heerlijk. In bochten en bij sprintjes heb ik nog steeds het ‘racy’ gevoel van een gravelbike. Tegelijkertijd geeft deze Cannondale behoorlijk wat extra mogelijkheden voor je route, want die worteltapijten en hobbelige bospaden voelen op de Topstone toch een stuk strakker aan.
Capabel en comfortabel
Dat heeft alles te maken met het vernieuwde Kingpin-systeem en de Lefty Oliver-vork die speciaal voor deze gravelbike is ontwikkeld. Allereerst Kingpin. Dit systeem vond je al op de vorige generatie Topstones, maar is verder verbeterd. De basis van het systeem is een simpel buisje waarmee de zitbuis en staande achtervork met elkaar worden verbonden. Door de toevoeging van dit lichte en onderhoudsarme scharnierpunt kunnen de carbon buizen aan de achterzijde extra doorbuigen als je achterwiel een wortel of steen raakt. Bij de achteras kan het frame bij impact tot tien millimeter buigen en bij de zadelpen wel tot dertig millimeter. Zo voegt het systeem extra comfort én controle toe. Dat merk je goed tijdens het fietsen. Kingpin neemt nadrukkelijk de scherpe randjes van je rit weg, zonder dat je het idee hebt dat je fiets in een soort accordeon verandert.
"En voor wie zich afvraagt of een eenpotige vork een beetje stuurt: jazeker, retestrak zelfs"
Door naar de meest opvallende feature: de Lefty Oliver, een vork met een poot en een veerweg van dertig millimeter. Het gaat hierbij niet simpelweg om een afgeknepen mountainbikevork, maar om een vork die specifiek voor gravel is gemaakt. Er is door Cannondale met name aandacht besteed aan de demping. Die is strak en treedt pas in werking als je lekker agressief een bocht induikt of een flink obstakel raakt. Een veerweg van drie centimeter lijkt dan misschien niet veel, maar zorgt voor bakken met grip als je de Topstone stevig op zijn staart trapt. En voor wie zich afvraagt of een eenpotige vork een beetje stuurt: jazeker, retestrak zelfs.
Dropper
Als je een gravelbike ontwerpt waarmee je net een stapje verder durft te gaan, is het misschien logisch dat je een dropper post monteert. Dat heeft Cannondale dan ook gedaan. Voor de niet-mountainbikers: een dropper post is een zadelpen die je met een druk op de knop enkele centimeters kunt laten zakken, zodat er bewegingsruimte ontstaat en je jouw zwaartepunt kunt verlagen. Superhandig bij technische secties of steile afdalingen. Maar ja, dan moeten die wel in je fietsrondje liggen.
Op mijn rondjes in Nederland heb ik deze zakkende zadelpen niet nodig gehad. Ik ben lenig genoeg om die paar centimeter ruimte zelf te creëren. Bovendien moest ik enorm wennen aan de positie van de knop die de zadelpen doet zakken. Als je het aandurft om met de gravelbike de randjes op te zoeken, dan is het ongetwijfeld een aanwinst. Voor veel Nederlandse gravelbikers voegt de dropper echter vooral gewicht en extra onderhoud toe.
Geen klimfiets
De Topstone voelt zich thuis op ruig terrein, daalt ook graag af. Helaas moet je dan ook zo nu en dan klimmen. Daarin blinkt de Topstone niet uit. Al dat comfort en die extra controle voegen ook wat kilootjes toe aan de fiets. Mijn testmodel (maat L) weegt met pedalen ruim elf kilo. Geen vedergewicht dus. Daar komt bij dat de – overigens feilloos schakelende – Shimano GRX-groep het met een 40T voorblad en 11-42 cassette moet doen. Geen combinatie waarmee je soepel hoogtemetertjes wegtikt, zeker niet op offroad-secties.
Modellen
Onze testfiets met Lefty Oliver-vork, Shimano GRX800 11-speed groep en dropper post kost 5.199 euro. Liever geen verende vork? Geen probleem. Cannondale brengt een karrevracht aan Topstones uit met verschillende afmontages. De voordeligste Topstone kost 1.749 euro. Je hebt dan een aluminium model en moet het stellen zonder Lefty Oliver en Kingpin- systeem.
Conclusie? Uiteraard zijn er lichtere, snellere opties waarmee je – zeker in Nederland – niet in de problemen komt. Maar komt de mountainbiker in jou regelmatig boven drijven en heb je een ontembare singletrackhonger? Of zoek je naar dat beetje extra controle en comfort? Dan is de Topstone jouw ideale gravelbike.
Plus
- Capabel
- Comfortabel
- Oliver Lefty-voorvork
Min
- Dropper is in Nederland lichtelijk overdreven
- Niet gemaakt voor positieve hoogtemeters
Info
Trap naar
www.cannondale.com voor meer informatie over de Topstone