• Materiaal
  • Gewijzigd op 20 december 2024

Test: Cube Reaction C:62 SLX cross-country hardtail mountainbike

Erwin Reijneveld ging voor ons op stap met de Cube Reaction C:62 SLX, een carbon mountainbike van 2.999 euro. Het flitsende cross-country karretje stelde hem niet teleur: "Ik vertrek feller na een bocht en klimmetjes voelen makkelijker aan."
Test: Cube Reaction C:62 SLX cross-country hardtail mountainbike
Test: Cube Reaction C:62 SLX cross-country hardtail mountainbike
Als de Cube Reaction C:62 SLX in 2018 naast mijn toen nieuwe instap-MTB had gestaan, had ik me zeker in de werkruimte van Q gewaand die James Bond voorziet van futuristische foefjes. Een licht karretje, in futuristisch spuitwerk, met een atletische voorvork en een baanbrekende SRAM-derailleur die altijd gehoorzaamt met slechts een druk op de knop. Tijd om oud te verruilen voor nieuw?

Het bos in

Zonder voorkennis stuur ik de Cube Reaction C:62 SLX de straat uit, op naar bordjes met stipjes en een driehoekje. Mijn vertrouwde mountainbike uit 2018 blijft in de berging achter. De Cube schittert in de herfstzon in het flitsende ‘liquidred’ kleurtje (ook wit met rood en blauwe details verkrijgbaar). Voor ik het bos bereik, valt mijn rechte zit op. Benieuwd hoe dit tussen bomen slalommend gaat voelen, piel ik wat met het moderne schakelen. Snaarstrak danst de ketting over de kransjes.

"Snaarstrak danst de ketting over de kransjes"

Dan duik ik de trail op. De nieuwe houding zakt naar de achtergrond als plezier de op de voorgrond komt. Laag gewicht en atletische vork profileren zich meteen. Ik vertrek feller na een bocht en klimmetjes voelen makkelijker met dit speelse karretje. Nieuwsgierig kom ik thuis. Maatje XL (met pedalen en bidonhouders) weegt een beetje vies aan de haak minder dan tien kilo en daarmee bijna anderhalve kilo minder dan mijn oude carbon hardtail. 

Extreem licht

Cube heeft hardtails in drie hoofdsmaken. De high-end Fhenix, de middenklasser Reaction en de aluminium Attention. Ik rij rond op het vlagschip van uit de Reaction-vloot. Carbon is carbon, zou je misschien denken. Niet dus. ‘C:62’ staat voor 62 procent carbonvezel. De overige 38 procent bestaat uit hars en nanodeeltjes carbon.

Volgens Cube is het resultaat een extreem licht, sterk en degelijk carboncomposiet. Wat zouden ze anders beweren? Toch denk ik ze gelijk te kunnen geven! 


Gespreid bedje

Als dikke plus is in dit model de allernieuwste Fox 32 voorvork gestoken. Met deze ‘performance’ versie de één-na lichtste van Fox. De opvallende vorkboog achter de buizen maakt hem 40 procent stijver volgens de fabrikant. Het verschil dat deze vering maakt tegenover mijn instapmodelletje is serieus. Staand op de pedalen val ik klimmetjes aan zonder te worden geremd door vering en gewicht. En naar beneden is het helemaal bal. Drop-offs, of een afdaling geplaveid met boomwortels, deze Fox maakt er een gespreid bedje van. ? 

Rollen en remmen 

Wielen van dienst zijn de Nemen Beskar 30 XC. Met Boost steekassen, lichtgewicht aluminium hooked velgen en 30 millimeter interne velgbreedte een degelijke set wielen. Verwacht geen wonderen, maar in de weg rijden ze zeker niet. Hieromheen de vertrouwde Schwalbe Racing Ralph en Ray banden. Wel met binnenbanden, en dat merk je. In de bochten komen fiets en skills echt beter tot recht als die plaatsmaken voor latex! 
 
Remmen is angst, leerde een Drentse mountainbike clinic me ooit. Toch is het fijn dat de Magura MT8 Pro PM erop zit met 180 millimeter voor en 160 millimeter schijven achter. Deze set staat bekend om het lage gewicht en de remkracht. Op de Nederlandse trails kan ik de grens hiervan niet vinden en voelt het aangrijppunt soepel. 

Geometrie 

Net als een echte kubus heeft verandering van het ene vlak effect op de andere. Reach, stack, liggende achtervork, wielbasis, balhoofdbuishoek, een onvolledige lijst met maten waar je een aardige bingokaart met technisch jargon kan vullen. Ook hier heeft aanpassing van de ene maat gevolgen op de andere.

"Ze zetten in op een comfortabele en intuïtieve geometrie"

De uitkomst hiervan vormt het karakter van de fiets. Cube loopt hierin niet voorop, maar volgt de gangbare hoeken en lengtes van vergelijkbare fietsen. Ze zetten in op een comfortabele en intuïtieve geometrie, geschikt voor een grote groep. Wil je puur hard gaan dan is er de agressieve Phenix. Maar voor een reactieve (waar zou die naam toch vandaan komen?) en snel sturende hardtail moet je deze hebben.  

Ten opzichte van zijn voorganger heeft dit 2025 model een geïntegreerde zadelpenklem. Het resultaat is fraaier en een beetje lichter. De carbon zadelpen is te vervangen voor een dropper post, daarvoor heeft Cube al een interne kabel in het frame gestopt. 

Aandrijving 

Dit speelse bakkie schakel je elektronisch met de SRAM GX Eagle AXS aandrijving. De directe montage op het frame is mogelijk door de UDH (Universal Derailleur Hanger, een idee van SRAM). Hierdoor staat de derailleur krachtiger op het frame.

In combinatie met het tandprofiel van de cassette moet het geheel beter schakelen en mag je dit zelfs (of juist) doen terwijl je stevig doortrapt. Ik kon het niet laten deze belofte te testen en ik kon het ongelijk van SRAM niet aantonen. ? 


 

Q, sorry Cube!

Stond deze doorstapper naast de instapper die ik in 2018 kocht, dan had ik mij zeker in de werkruimte van Q gewaand, die James Bond in de films voorziet van futuristische foefjes. Als ik toen toch eens kon bevroeden dat we nu met zulk materieel ten aanval kunnen... Een licht karretje, in futuristisch spuitwerk, met een atletische voorvork en een baanbrekende derailleur die altijd gehoorzaamt met slechts een druk op de knop. Helaas zagen we James Bond nog niet op een fiets door het bos raggen (regisseur, als je dit leest!), maar feit is dat ik een versnelling harder ga met dit wapen van Q, sorry Cube! 

"De kans dat deze Reaction je sneller om de bomen laat slalommen is groot"

Voor 2.999 euro spring je over naar het middensegment van het mountainbike arsenaal. Daar waar deze hardtail dus iets moois voor je doet. Die eerder aangehaalde benen en behendigheid, die blijken ineens tot meer in staat. Het lichte frame met de rits aan onderdelen van kwaliteit zorgen daar als een gebalanceerd team voor. Je houding op de fiets is even belangrijk als persoonlijk.

De kans dat deze Reaction je sneller om de bomen laat slalommen is groot. Rapper omhoog en stevig omlaag een zekerheidje, net als de glimlach! 

Conclusie

Pluspunten 

+ Veel waar voor je geld 
+ Ontzettend fijne voorvork 
+ Laag gewicht 

Minpunten

- Stuur heeft vrijheid tegen bovenbuis te slaan 
- Eruit met die binnenbanden! 

Prijs: 2.999 euro. Ga voor meer info naar Cube.eu.

Tekst: Erwin Reijneveld 
Beeld: Merlijn Spenkelink


 

Redactie Fietssport
Door Redactie Fietssport

Redactie Fietssport

Dit vind je misschien ook interessant