• Materiaal
  • Gewijzigd op 16 mei 2019

Test: Ohr racewielen

Ohr Cycling is een jonge Nederlands/Belgische wielenfabrikant, die het verschil wil maken met betrouwbare wielen en een goede service. Een jaar lang hadden we twee sets te gast bij de redactie. Na 12.000 km tijd om de balans op te maken.
Test: Ohr racewielen

Onze test betreft twee Ohr-modellen aan de onderzijde van het assortiment. De inmiddels door de qua opbouw gelijke E2 opgevolgde E3-set is gericht op de toerrijder met duurzaamheid en hoge belastbaarheid als kernwaarden. 

Bij de R3 (vanaf 2019 R2) ligt de focus vooral bij een zo hoog mogelijke stijfheid om de wedstrijdrijder zo goed mogelijk te bedienen. De E-serie toont door de eenvoudiger naaf flensen met J-bend spaken klassieker dan de R-serie, die rond straight pull spaken en systeemnaven is opgebouwd. 

Grammen jagen

Ondanks het grotere spaakaantal in het achterwiel (27 in plaats van 24) is de E-serie een fractie lichter: 1648 versus 1671 gram. De toegelaten belastbaarheid is met 125 kg systeemgewicht fors hoger dan de 110 kg van de R. Kom je niet aan zo veel kilo's, dan is er van de E ook nog een versie leverbaar met 24-spaaks achterwiel goed voor 110 kilo, waarmee je nog wat grammen uitspaart. 

Het verschil in rijeigenschappen is in de praktijk niet heel groot. Beide voelen goed stijf aan, zodat de voorkeur naar de 498 euro kostende E uitgaat en we de 100 euro meerprijs voor de R liever in de zak zouden houden. De J-bend-spaken maken het model bovendien makkelijker te repareren, omdat reservespaken overal te vinden zijn. 

Uit eigen huis

Behalve de naamgeving wijzigde voor dit jaar diverse details, die de duurzaamheid verder moeten vergroten. Het betreft nieuwe, in eigen huis ontwikkelde spaaknippels, die langer zijn dan de schroefdraden op spaak en nippel reiken. Daardoor valt eventuele spaakbuiging niet samen met de relatief kwetsbare plek waar de schroefdraad eindigt. Ook de naven werden onder handen genomen. 

De freewheelpallen en –ring werden verbreed en de afdichting van de lagers en het vrijloopmechanisme verder geoptimaliseerd. Tevens moest de gefreesde aluminium freewheelbody het veld ruimen ten gunste van een volgens de fabrikant meer solide gegoten exemplaar. 

"Fine tuning van iets dat al goed was"

De noodzaak van die laatste wijziging wordt door onze duurtest bevestigd, want bij de R-serie hadden de stalen tandwielkransjes zich onder de gesel der trapkrachten ongeveer een millimeter ingevreten in het zachtere alu van de body. Verder bracht onze test geen enkel manco aan genoemde punten aan het licht, zodat die gezien mogen worden als verdere fine tuning van iets dat al goed was. 

In de praktijk

Het streven naar lange houdbaarheid blijkt ook uit de laser gegraveerde logo’s, die niet alleen chic ogen, maar ook ongevoelig zijn voor de tand des tijds. Is er dan verder niets op de wielen aan te merken? De remvlakken bleken niet perfect gevlakt te zijn, waardoor vertragen een beetje pulserend verloopt. Normaal gezien lost zoiets zich vanzelf op door slijtage aan de velg, maar van de R-serie hadden wij een versie met een slijtvaste, donkere keramisch finish die dat verhinderde. 

Aanpassingen

Na 6500 testkilometers begon zich wel een zweem blank alu te tonen, die bij de eindstand van 9000 km al wat duidelijker zichtbaar was. In het 2019 Ohr Cycling assortiment heeft de keramische uitvoering dan ook het veld moeten ruimen, waarschijnlijk omdat die niet geheel voldeed aan Ohr's eigen kwaliteitsdoelen. Een ander probleempje deed zich voor met de velglinten, die spontaan verschoven en zo hun beschermende taak verzaakten. Inmiddels wordt er een ander type lint meegeleverd. 

Body van E-wiel na 3000 km.

Welke beproeving lieten wij de wielsets het afgelopen jaar doorstaan? De R-set trof een 75 kg zware berijder. Behalve ritjes met de club en een uitje naar de Ardennen was er het nodige woon-/werkverkeer, waarvan de laatste 5 km door de drukte van de hoofdstedelijke binnenstad. Genoeg richels, tramrails en kinderkopjes om de wielen op de proef te stellen.

De  E-set brachten we vanwege de beloofde hoge belastbaarheid onder bij een 95 kg zware berijder, die van een stevige sprint houdt. Die zocht bovendien kasseistroken op om die belofte nog eens stevig aan de tand te voelen. 

Body van R-wiel na 9000 km.

De conclusie van de test kunnen we kort houden: glansrijk doorstaan. De wielen zijn nog net zo mooi rond als bij aanvang en de lagers en freewheels spinnen als nieuw. Met de laatste aanpassing aan de freewheelbody zijn dit solide wielsets, waarvan met name de E-serie een aanrader is. 

Detailgegevens geteste wielen 

  Ohr E2/E3 Ohr R2/R3
Gewicht voorwiel 738 746
Gewicht achterwiel 910 925
Totaal gewicht 1648 1671
Spaken voorwiel 20 20
Spaken achterwiel 27 (2:1 spaakpatroon)  24 (2:1 spaakpatroon)
Velgbreedte 22 22
Freewheel body Shimano 9/10/11 speed Shimano 9/10/11 speed
Lagering Enduro industrielagers 

Enduro industrielagers / achter is voorspanning instelbaar

Prijs in euro 498 598

Meer info zie Ohr Cycling

Eduard Knape
Door Eduard Knape

Wielerjunk met passie voor fietsmateriaal en het schrijven daarover.

Dit vind je misschien ook interessant