• Materiaal
  • Gewijzigd op 26 maart 2021

Test: Specialized Levo Pro Gen3

Na de lancering in 2015 en upgrade in 2018 is de Levo alweer aan de derde generatie toe. En die lijkt veelbelovend: een nieuw frame, ‘mixed wheels’ en update van het elektrische systeem. Ik ging een weekje op pad met deze elektrische krachtpatser.
Test: Specialized Levo Pro Gen3
Test: Specialized Levo Pro Gen3

Lang rijden ze nog niet rond, maar toch zijn e-mountainbikes al niet meer weg te denken uit het fietslandschap. In de Franse Alpen wordt je door fietsenzaken al gek aangekeken als je een ‘gewone’ mountainbike wilt huren en ook op onze Nederlandse rondjes neemt het aandeel e-MTB’s gestaag toe. Veel fabrikanten geloven dat dit de toekomst van onze sport is en investeren flink. Aan de lopende band worden nieuwe modellen gelanceerd met nóg krachtigere motoren, zwaardere accu’s en betere rijeigenschappen. Ook Specialized steekt veel energie in haar Turbo-modellen. Vorig jaar lanceerde de Amerikanen de lichte, behendige maar minder krachtige Levo SL. Dit jaar was het de beurt aan de originele Levo.

Frame

Het frame is een van de onderdelen die een update kreeg. Daarbij ligt de focus heel duidelijk op controle. Ondanks de korte, rechte zit heeft de Levo een behoorlijk lange wielbasis. Dat zorgt voor stabiliteit op ruige secties en een soepele landing na een jump of drop. Helaas gaat een lange wielbasis vaak ten koste van de speelsheid. Om te voorkomen dat het voelt alsof je een olietanker moet manoeuvreren, werkt de Levo daarom met verschillende wielmaten. Aan de voorkant steekt Specialized een 29” voorwiel waarmee je eenvoudig over obstakels rolt. Achterop is een kleiner 27,5” wiel gemonteerd. Die zorgt voor een kortere achtervork wat resulteert in een wendbaardere fiets. 

S-sizing

Een andere interessant vernieuwing is de maatvoering. Specialized laat de traditionele maten (S, M, L) los en introduceert de S-maatvoering. Die is niet alleen gebaseerd op de binnenbeenlengte maar houdt ook rekening met je individuele rijstijl. De Levo komt in zes maten: S1 t/m S6. De S4 lijkt op een maatje L. Een prima keuze als je een ruime zit en veel stabiliteit wenst. Wil je een wendbare fiets met een korter bereik? Dan kies je beter voor de S3.    

Specs

De Pro-versie die wij testten is nog niet eens het topmodel uit de Levo-range maar toch al uitgerust met top-notch onderdelen. Dat mag ook best voor het meer dan behoorlijke prijskaartje.

  • Aandrijving: Sram X01 Eagle (12-speed) met carbon Praxis crankstel
  • Remmen: SRAM Code RSC, 220 mm schijf voorop en 200 mm achterop
  • Wielen: Roval Traverse Carbon, 29” voorop, 27,5” achterop 
  • Vork: FOX FLOAT 38 Factory, 160 mm
  • Demper: FOX FLOAT X2 Factory 
  • Motor: Specialized Turbo Full Power System 2.2, 565 Watt piekvermogen en 90 Nm koppel
  • Accu: Specialized M3-700, 700 Watt
  • Gewicht: 22,4 kg (in maat S4)
  • Prijs: 11.499 euro

Meer info op Specialized.com

Motor

Alle Levo modellen worden aangedreven door de eigen Turbo 2.2 motor die piekvermogens tot 565 Watt en 90 Nm koppel levert. De hardware van de motor is grotendeels hetzelfde als die van de tweede generatie, maar er zijn wel enkele verbeteringen doorgevoerd. Zo heeft de motor een betrouwbaardere riemaandrijving en is de software verbeterd zodat de ondersteuning natuurlijker aanvoelt. Ook is de laadkabel beter weggewerkt zodat die beter beschermd is tegen water en modder. 

Het controlecentrum is verplaatst van de cockpit naar de bovenbuis. Hoewel het schermpje hiermee een stuk kleiner is geworden, blijven de letters en cijfers duidelijk leesbaar. Via knoppen op het stuur kun je door de verschillende menu’s bladeren en via de Mission Control app kun je de schermen aanpassen. In die app bepaal je ook hoeveel ondersteuning er in de Eco-, Trail- of Turbo-stand wordt geleverd en stel je in hoeveel batterij je over wilt houden aan het einde van je rit. De fiets zorgt dan zelf dat je genoeg overhoudt om thuis te komen.

 

"Het wordt pas echt leuk als de trails langer, hoger en technischer worden."

Eerste impressie

Drie keer hebben we de nieuwe Levo flink op de staart kunnen trappen. Genoeg voor een eerste impressie. Omdat er maar weinig mensen de luxe hebben in het bos te wonen, moet ik eerst een paar kilometer peddelen over het asfalt. Daar vallen twee zaken op. Allereerst de ondersteuning: die voelt heel natuurlijk, zeker in de Eco- en Trail-stand. De hoogste stand – Turbo – is minder natuurlijk. Standje ‘rakket’ heb ik niet nodig gehad. Wel een fijn gevoel dat je deze achter de hand hebt als het terrein echt moeilijk wordt en hellingspercentages de hoogte inschieten. 

Het sturen is op het begin wel wat onwennig. Op het asfalt voelt de fiets – mede door zijn gewicht van ruim 22 kg – een beetje als een bulldozer. Maar… dat is op asfalt. Als ik een kronkelende singletrack induik, verandert dat gevoel. Op krappe secties, waar de snelheid laag ligt, blijft de fiets loom aanvoelen. Maar eenmaal op snelheid lijkt het gewicht op magische wijze te verdwijnen en stuurt de Levo als een echte trailbike. Snelheid maken in afdalingen valt overigens niet mee. Op een bekende sectie in het Groesbeekse bos - het Traumapad - fiets je via een serie bochten bijna 1,5 km lang omlaag. Op een lichte trailbike kun je hier ongelooflijk hard naar beneden razen, maar met de Levo is het vasthouden van de snelheid een stuk lastiger. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het hoge gewicht en de grof genopte 2,6" brede banden. Maar dat mag de pret niet drukken. Afdalen blijft hier een feest en de controle in de bochten is geweldig. Dat komt ongetwijfeld door de combinatie van de geometrie, perfecte demping en speelse achterkant.

Hoe leuk de flowtrails in Nederland ook zijn, het échte MTB-gevoel krijg ik niet te pakken. Het voelt te makkelijk: worteltapijtjes veranderen in knikkerbanen en voorheen indrukwekkende dropjes lijken kinderlijke afstapjes. Hoewel je je in Nederland prima kunt vermaken met de Levo, wordt het pas echt leuk als de trails langer, hoger en technischer worden. Helaas zit een trip naar de bergen er voorlopig nog niet in.

Actieradius

Een van de belangrijkste vragen bij de aanschaf van een e-MTB: hoe lang kun je met één accu fietsen? Specialized geeft aan je uit één laadbeurt zo’n 4 a 5 uur rijplezier haalt. Dat lijkt aardig te kloppen. Ik lus een aantal routes in het Rijk van Nijmegen aan elkaar en fiets in 2,5 uur 58 km met 750 hoogtemeters. Ik rijd het grootste deel van de rit in de Trail-stand maar schakel ook regelmatig terug naar Eco. Bij terugkomst geeft de display nog 40% capaciteit aan. 

Conclusie

Als je vooral actief bent op de Nederlandse flowtrails is de prijzige Levo misschien niet het ideale wapen. De fiets heeft namelijk zoveel meer in zijn mars. Dat potentieel benut je pas wanneer de klimmen langer en afdalingen technischer worden. Een test in de bergen houden we graag tegoed. 

Bart van de Vossenberg
Door Bart van de Vossenberg

Fietsende sportgek. Mountainbiken, wielrennen, triathlon en trailrunning. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zorgt dat je op Fietssport.nl de leukste artikelen, mooiste tochten en meest uitdagende routes vindt.

Dit vind je misschien ook interessant