• Materiaal
  • Gewijzigd op 22 september 2022

Test: Salsa Cutthroat

Er bestaat een dikke kans dat je er nog nooit één gezien hebt, maar de liefhebber van stalen frames en no-nonsense vakantiefietsen krijgt een fonkeling in de ogen bij het horen van de naam Salsa. Fietssport ging op pad met de Cutthroat GRX600.
Test: Salsa Cutthroat

De eerste Salsa werd begin jaren tachtig in Californië door Ross Shafer gemaakt. Mountainbiken stond in die tijd nog in de kinderschoenen en het aantal merken dat ‘terreinfietsen’ fabriceerde, was op een hand te tellen. Shafer, een fervent wielrenner en framebouwer voor een Amerikaans tandemmerk, werd door fietsvrienden gevraagd of hij een custom bike voor hen wilde bouwen.

"Na veel bloed, zweet en trainen kwam hij met een serie stalen frames op de proppen"

Na veel bloed, zweet en trainen kwam hij met een serie stalen frames op de proppen die niet alleen ruimschoots aan hun wensen voldeed, maar er ook net even anders uitzag dan de rest van de stofhappers die destijds in Noord-Californië rondreden. 

Zo had Shafer rekening gehouden met framebuizen die specifiek op de gebruiker waren afgestemd. Daarnaast koos hij als een van de eersten voor een balhoofdhoek van 71-graden, wat zorgde voor een stabieler rijgedrag in het terrein. Ook zijn zelfontworpen voorvork en sierlijke lugs - de verbinding tussen twee framebuizen - waren sterke staaltjes vakmanschap. 

Pittige salsasaus

Shafer’s fietsmaten waren laaiend enthousiast en al spoedig werd hij overstelpt met aanvragen voor custom MTB-frames. De nieuwbakken mountainbikebouwer zei zijn baan op en ging zich fulltime op zijn eigen merk storten. Over de naam hoefde hij niet lang na te denken: Ross was gek op pittige salsa saus en omdat hij Shafer Bikes saai vond klinken, koos hij voor Salsa Cycles. Salsa, met een hete peper als logo, groeide in de jaren daarna in rap tempo uit tot een geliefd fietsmerk met instant classics als de Ala Carte, El Mariachi en de Fargo.

Met de Cutthroat – vrij vertaald ‘moordenaar’ of de naam van een Amerikaanse forel, kies zelf – is Salsa haar roots trouw gebleven. Lang voordat gravelbiken een dingetje werd in Europa, dansten er aan de andere kant van de oceaan al Salsas over eindeloze gravelstroken. Zo deed de Fargo ruim tien jaar geleden al stof opwaaien. Hetzelfde geldt voor de Cutthroat, een sportievere uitvoering van deze klassieker die je het beste kunt omschrijven als een mix tussen een toerfiets, gravelbike en mountainbike. 

Tour Divide als inspiratiebron

In de lage landen worden via bekende routeplatforms steeds vaker ‘Divide’ routes ontwikkeld: lange onverharde routes die dwars door natuurgebieden of landen heen trekken. Deze routes zijn afgeleid van de Tour Divide, misschien wel de zwaarste meerdaagse fietsrace ter wereld die start in Canada en via de Rockies ruim 4.000 km later finisht aan de Mexicaanse grens. Met deze uitdaging in het achterhoofd ontwikkelde Salsa de Cutthroat. Dat zie je terug in het ontwerp van het frame, keuze voor onderdelen en de globale route die op de onderbuis is vereeuwigd. 

Geen luie toerfiets

Van een afstandje ziet de Cutthroat eruit als een gravelbike. De fiets heeft flatmount remmen en een krom stuur waarbij de uiteinden ver naar buiten wijzen voor extra controle. Toch zouden wij het een mountainbike noemen. Allereerst door de 29” wielset van 2.2” noppenbanden, maar ook door de geometrie. Die is net als veel mountainbikes vooral gericht op controle en stabiliteit.

Eigenschappen die goed van pas komen in ruige hooggebergtes. Verwar de Cutthroat trouwens niet met een luie offroad toerfiets. Hoewel hij wat weg heeft van de Fargo – zijn oudere broertje – is Cutthroat een flink stuk sportiever en is het frame van carbon. 

Naast het frameontwerp met slimme beschermkappen tegen steenslag, is ook de keuze voor de onderdelen logisch. Geen lichte carbon wielen met snelle rubber sloffen, maar degelijke aluminium velgen met stevige banden die tegen een stootje kunnen. En hoewel de GRX 600 schakelgroep niet de absolute top van Shimano is, voert deze groep met dubbel voorblad zijn werk zonder slag of stoot uit.

"Toch zouden wij het een mountainbike noemen"

Omdat je een 4.000 kilometer lange race niet in één dag aflegt, moet je behoorlijk wat spullen meezeulen. Uiteraard heeft Salsa daar rekening mee gehouden. De ruimte tussen de framebuizen is extra groot zodat er enorme frametassen – Salsa ontwikkelde een eigen tas speciaal voor deze fiets – in gehangen kunnen worden.

Ook kun je maar liefst drie grote bidons kwijt: twee op de gebruikelijke plekken in de framedriehoek, een aan de onderbuis. Daarnaast zijn er diverse nokjes waar je de Cutthroat kan volhangen als een pakezel. Tenslotte, niet onbelangrijk als je ook ’s nachts meters moet afleggen, bevat de voorvork een interne kabelroute, zodat je de draden van je dynamo slim en veilig kunt wegwerken. 

Thuis op ruig terrein

De Cutthroat is een veelzijdige fiets, maar dat heeft ook zijn keerzijde. In Nederland is de Salsa nergens specialist. Op uitdagende singletracks zoals Nijmegen of Amerongen staat-ie zijn mannetje, maar ben je nog altijd beter af met een vol geveerde mountainbike. Op geplaveide grindstroken is de Cutthroat daarentegen een tikkie overdreven. 

"Het ideale terrein voor de Cutthroat vond ik buiten de landsgrenzen, bij onze oosterburen"

Voordat het verzoek kwam om deze fiets te testen, stond al een vakantie naar de Harz gepland. Collega Ard verkende het gebied eerder al op de mountainbike en liet me weten dat de Cutthroat zich hier thuis ging voelen.

Hij had gelijk. De brede banden en de stabiele geometrie bieden eindeloze controle op de omver geploegde bospaden, losse stenen en eindeloze grindstroken. Nergens kom ik in de problemen, iets wat met mijn eigen gravelbike met 40mm bandjes waarschijnlijk wel was gebeurd.

Een ander punt dat opvalt, is het Vibration Reduction System. Salsa heeft de staande vork een kwartslag gedraaid, waardoor deze doorbuigt en zo kleine oneffenheden absorbeert die anders rechtstreeks je rug in schieten. Vaak voelt dit als een marketingtrucje, vernieuwen om het vernieuwen, maar hier zie en voel je het verschil wel degelijk. 

Wat je verder in de Harz vindt zijn hoogtemeters, heel veel steile hoogtemeters. De fiets klimt ondanks zijn niet geringe gewicht van ruim 11kg verrassend goed. Door het dubbele voorblad kan ik op de echt steile stroken snel terug naar het laatste tandje, terwijl ik op ‘immer-gerade-aus-stroken’ het gas vol open kan gooien. 

Ben je op zoek naar een unieke offroad pakezel die zich uit geen enkel veld laat slaan? Een fiets waarmee je dagenlang door onherbergzaam terrein kan trekken? Dan is de Cutthroat jouw vriend. Ben je gefocust op snelheid en rijd je het liefst strakke gravelstroken? Dan kun je beter op zoek naar andere opties.

Plus 

+ Wonderschone details
+ Robuuste onderdelen
+ Stabiel en comfortabel
+ Voor de lange adem

Min

- Hoe grover het terrein, hoe beter 

Info

Salsa Cutthroat GRX600
Prijs:  €3.499,- 
SALSACYCLES.COM

 

foto's: Ard Krikke

Bart van de Vossenberg
Door Bart van de Vossenberg

Fietsende sportgek. Mountainbiken, wielrennen, triathlon en trailrunning. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zorgt dat je op Fietssport.nl de leukste artikelen, mooiste tochten en meest uitdagende routes vindt.

Dit vind je misschien ook interessant