• Ons werk
  • Gewijzigd op 4 januari 2024

Mooiere en uitdagender routes dankzij het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund

Tien verbeterde mountainbikeroutes in amper twee jaar tijd. Dat hebben vrijwilligers bereikt met hulp van het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund. Deze winter krijgen trailcrews opnieuw een bijdrage uit het fonds. Doel: mooiere en uitdagender routes.
Mooiere en uitdagender routes dankzij het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund
Mooiere en uitdagender routes dankzij het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund
Het aanleggen en onderhouden van een mountainbikeroute kost geld. Denk al gauw aan vijf- tot tienduizend euro voor gereedschap, een professionele routebouwer en specialistisch personeel en materiaal zoals een minikraan en kraanmachinist. Geld dat vrijwilligers zelf moeten regelen, bijvoorbeeld via subsidies, donaties en sponsoring. En dat kost hun weer tijd én energie: iets dat ze veel liever besteden aan de route zelf.

Het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund is in het leven geroepen om trailcrews financieel te ondersteunen bij het verwezenlijken van hun projecten. Mountainbikekampioen Jeroen van Eck buigt zich met Bosch eBike Systems en de NTFU over de aanvragen. Daarbij kijkt hij vooral naar de meerwaarde voor mountainbikers. “We moeten alle vrijwilligers die aan de routes werken, eigenlijk enorm bedanken. Na het doorlezen van de aanvragen, realiseerde ik me nog meer hoeveel tijd, energie en geld zij in de mountainbikeroutes steken. Mooi dat wij een aantal van hen daarbij kunnen ondersteunen, want met hulp van het Trailfund zijn er zo’n tien routes verbeterd in amper twee jaar tijd.”

Zestig kuub zand

Met het geld is onder andere zand, gebroken puin en worteldoek gekocht om de routes van onder andere Anloo, Marum en Zeewolde aan te pakken. Maar ook een grondverzetmachine en een aannemer zijn ermee betaald. In Kloosterveen konden ze zo zestig kuub zand verplaatsen. “In plaats van een groep vrijwilligers die op zaterdag met schop en kruiwagen in de weer is. Een aannemer heeft ook betere machines. Dat is weer goed voor de kwaliteit van het werk”, zegt Bert Speelman van MTB Assen.
 

"In Zoetermeer wordt de laatste hand gelegd aan een dertig meter lange vlonder"


In Zoetermeer wordt de laatste hand gelegd aan een dertig meter lange vlonder. “Dertig meter is niet niks. We werken op een oude afvalberg van de gemeente Zoetermeer en dan moet voor zo’n groot project alles in detail kloppen. Het duurde dus even voordat alle lichten op groen stonden, maar de begroting was met hulp van het Trailfund gelukkig snel rond. We hebben er het eikenhout voor de vlonder mee gekocht en een professional ingeschakeld. Dat was een voorwaarde van de gemeente”, legt Joris Gerardu van MTB Zoetermeer uit.

Geen blubber maar jumpen

De vlonder is een oplossing voor de afwatering onderaan de oude afvalberg. “Die is afgedekt met een waterdichte laag. Regenwater loopt naar beneden en verzamelt in een drainage, maar die zit na twintig jaar helemaal vol. Grind is geen oplossing. Dat verdwijnt door al het water en afgraven mag sowieso niet. Zo’n vlonder is dan echt een uitkomst.

De route wordt er beter én leuker door, zeker met de dubbele roller erbij. Geen blubber meer én je kunt dus jumpen, maar zonder het Trailfund was dat wel een stuk moeilijker geweest. Voor zo’n groot project hebben we echt een extra potje nodig naast het geld van partners, uit subsidies en via donaties”, zegt Joris. Een investering die volgens hem goed besteed wordt dóór en vóór mountainbikers: “We maken mooiere routes die weer meer mountainbikers aantrekken en dat is precies waar alle vrijwilligers bij MTB Zoetermeer voor doen.”
 

"Met het Trailfund schaften ze twintig ton menggranulaat, een paar kuub grond en een kniklader plus rupsdumper om de boel te verplaatsen en aan te brengen"


In Almere konden ze het Trailfund van Bosch eBike Systems ook goed gebruiken in de strijd tegen de modder. De Flevolandse klei is keihard in de zomer, maar spekglad in de winter. “Herstelwerkzaamheden haalden niet veel uit. We wilden het daarom structureler aanpakken”, zegt Mathijs Barendregt, voorzitter bij MTB & More. De trailcrew testte daarom met menggranulaat op een strook: “Het resultaat was verbluffend! Dat menggranulaat wilden we dus op meer stukken van de route Kemphaan aanbrengen.” Met het Trailfund schaften ze twintig ton menggranulaat, een paar kuub grond en een kniklader plus rupsdumper om de boel te verplaatsen en aan te brengen.

Ook de crew uit Zeewolde bracht menggranulaat aan met hulp van het Trailfund. In Marum (Groningen) kon de trailcrew een nieuwe droge-route-sectie van zo’n 1,5 kilometer langs het bestaande pad langs snelweg A7 aanleggen. Nu kun je zomer én winter over deze snelle trail fietsen.

Boomwortelsectie

De mountainbikeroute in Anloo ligt er ook weer strak bij, nu kuilen en gaten met zand zijn opgevuld. In Netersel ligt er sinds vorig jaar de Monkey Trail: een technische rockgarden, north-shore-sectie en boomwortelsectie. De vrijwilligers van MTB De Baronie knapten met het Trailfund het bankje op dat bij het startpunt van mountainbikeroute Alphen staat. De dertig meter lange vlonder in Zoetermeer is deze winter klaar. En in Sibculo stappen ze over op elektrisch gereedschap van Bosch Power Tools, om het onderhoud duurzamer te maken.

Trailfund 2024

Twee keer per jaar kunnen trailcrews het Trailfund aanvragen. De volgende ronde sluit 1 mei 2024. Interesse? Check www.ntfu.nl/trailfund.
 
Redactie Fietssport
Door Redactie Fietssport

Redactie Fietssport

Dit vind je misschien ook interessant