Wat is dikke lucht? En heb je er als fietser écht last van?
Plus zes tips om de snelheid er in te houden.
Probeer tijdens de afdaling altijd ontspannen te blijven. Naast het feit dat je onder spanning simpelweg minder van je rit geniet, werkt het ook nog eens enorm tegen bij het ‘smooth’ en gecontroleerd rijden van een afdaling. Natuurlijk is er niks mis met enige voorzichtigheid tijdens het dalen, maar overdrijf hier niet in. Vertrouw op je materiaal én op je eigen kunnen!
Accepteer dat je tijdens de eerste paar afdalingen, niet direct als Vincenzo Nibali de berg af komt knallen. Neem rustig de tijd om in het ritme van het afdalen te komen. Je zult zien dat, zonder extra moeite, de afdalingen steeds makkelijker gaan. Zie het als trainen: de eerste duurtraining van het jaar gaat meestal ook niet helemaal vanzelf.
Probeer zo ver mogelijk voor je uit te kijken. Hiermee houd je overzicht in wat er op je afkomt, weet je goed welke bochten eraan komen, en heb je zicht op het verkeer. Als je een bocht induikt, kijk dan “door de bocht heen”; je zult dan automatisch de juiste lijn pakken en zodoende beter kunnen anticiperen op wat er komen gaat.
Ben je geen kopman van een professionele wielerploeg? Dan is de kans groot dat de weg niet is afgezet voor andere verkeersdeelnemers. Houd je daarom aan de verkeersregels: fiets altijd aan de juiste kant van de weg en neem geen onnodige risico's. Better safe than sorry.
De meeste renners zullen dit al vanzelf doen. Probeer in de beugel te rijden, met de remgrepen binnen handbereik. Als je onder in de beugel rijdt, wordt je gewicht automatisch beter over het voor- en achterwiel verdeeld, waardoor je meer controle houdt en een betere grip hebt. Op de gemiddelde racefiets zit tegenwoordig een compact stuur, wat de positie in de beugel een stuk makkelijker vol te houden maakt, en waardoor je eenvoudiger bij je remmen kunt.
Probeer de topdaler in je fietsgroepje eens te observeren tijdens een afdaling. Let hierbij bijvoorbeeld op de positie op de fiets in de afdaling, de gemaakte lijnen, en het stuur- en remgedrag van deze renner. Probeer niet willens en wetens deze rijder de hele afdaling te volgen, maar probeer iedere afdaling iets langer in zijn buurt te blijven en te leren van zijn techniek.
Zorg ervoor dat, voordat je de bergen ingaat, je materiaal tiptop in orde is. Laat je remmen, banden, balhoofd en wielen checken als je jouw fiets naar je fietsenmaker brengt om je bergverzet te laten monteren; zo kom je nooit voor verrassingen te staan én kun je met een gerust hart de afdalingen in. Neem ook een set extra remblokken mee, want bij slechte omstandigheden kunnen deze binnen een dag opslijten.
Een grote verbetering op materieel gebied is de komst van de schijfrem op de racefiets. Met deze remmen heb je veel meer controle en kom je onder alle omstandigheden snel tot stilstand, iets waar je tijdens het dalen veel profijt van gaat hebben. Ben je je toevallig aan het oriënteren op de aanschaf van een nieuwe fiets, neem deze keuze dan zeker in overweging.
Misschien zal dalen nooit je favoriete bezigheid worden, maar laat het nooit je fietsplezier belemmeren. Hoe meer je daalt, hoe beter het zal gaan!
Tekst: Harm Bronkhorst, Performance Coach vij SEG Racing
/imgRedactie Fietssport
Plus zes tips om de snelheid er in te houden.
Wij geven je 5 praktische tips om de Hollandse wind te trotseren.
Jij laat je toch niet tegenhouden door een buitje?
Van beginnende fietser naar berggeit.
Je wordt beter op de fiets, bent klaar voor je eerste avontuur én meer!
Train niet te lang!
Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder.
In training voor de Jean Nelissen Classic.
Nooit meer alleen bandje wisselen of solo tegen de wind in stoempen.
Draai 4 weken lang gratis proef.