Wat is dikke lucht? En heb je er als fietser écht last van?
Plus zes tips om de snelheid er in te houden.
Veel mountainbikers vinden het lastig om door mul zand te rijden. Toch is het handig om deze techniek onder de knie te hebben; er zijn zomers nogal wat MTB-routes die in zandbakken veranderen. Met deze 6x tips ploeg jij er vrolijk doorheen.
Hoe zachter je banden, hoe makkelijker je door mul zand trapt. Waarom? Harde banden graven zich in. Zachte banden blijven als het ware 'drijven'. Wat is de juiste druk? Dat is heel persoonlijk. Dit hangt onder andere af van je gewicht, de breedte van je banden en of je wel of niet tubeless (zonder binnenbanden) rijdt. Fiets je normaalgesproken met 2 bar rond, probeer het tijdens droge periodes eens met een half barretje minder. Gewoon een kwestie van uitproberen.
Bij mountainbiken is vooruitkijken sowieso slim, dat geldt ook bij het overwinnen van een zandstrook. Kijk in de richting waar je naartoe wilt. Kies een (bestaande) lijn en probeer deze te volgen. Houd je ogen open voor stukken die minder mul zijn en probeer daar naartoe te sturen. Blijf wel op het pad! Als je de randjes opzoekt of zelf een olifantenpaadje creëert, dan bezorg je de trailcrew een hoop ellend. Behalve dat ze urenlang aan de bak moeten om de boel weer te herstellen, bestaat ook de kans de ze de route(s) gedwongen moeten sluiten; in de vergunning die de terreineigenaar afgeeft voor de routes, staat een maximaal toegestane breedte. Dit om de aard van de trails zo goed mogelijk en de impact op de natuur zo klein mogelijk te houden.
Blijf ontspannen rijden en haal de druk enigszins van je voorwiel door je gewicht naar achteren te verplaatsen. Je houdt je armen licht gebogen en het stuur lichtjes vast. Dit geeft je voorwiel de kans zijn eigen weg te zoeken.
Dit klinkt een beetje tegenstrijdig, maar is het niet. Door je stuur niet krampachtig vast te houden, zoekt je bike zelf zijn weg door het zand. Teveel of te abrupt sturen, zorgt voor controleverlies. Door lichte (lees: vloeiende) stuurbewegingen kun je je ros in de gewenste richting manoeuvreren.
Bij zand is het is belangrijk om de vaart erin te houden. Blijf rustig trappen en rijd met een iets lichter dan normaal verzet door het zand heen. Schakel ook weer niet te licht; hierdoor graaf je jezelf in. Zoek een cadans die je gemakkelijk kunt volhouden en die voor jou een goede balans is tussen kracht en souplesse.
Oefening baart kunst. Als jij soepel door zand wilt trappen, dan zul je het gewoon veel moeten doen. Zie het niet als een obstakel, maar als een uitdaging. Ga er dus niet omheen, maar er dwars doorheen (zie ook tip 2). Afstappen kan altijd, en is geen schande.
In 1993 begonnen als een grap, maar inmiddels uitgegroeid tot een serieuze discipline binnen het mountainbiken: strandracen. Populair onder zowel de mountainbikers als de wegracers. Langs de kust rammen door weer en wind.
Lees meerRedactie Fietssport
Plus zes tips om de snelheid er in te houden.
Wij geven je 5 praktische tips om de Hollandse wind te trotseren.
Jij laat je toch niet tegenhouden door een buitje?
Van beginnende fietser naar berggeit.
Je wordt beter op de fiets, bent klaar voor je eerste avontuur én meer!
Train niet te lang!
Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder.
In training voor de Jean Nelissen Classic.
Draai 4 weken lang gratis proef.
Nooit meer alleen bandje wisselen of solo tegen de wind in stoempen.