Wat is dikke lucht? En heb je er als fietser écht last van?
Plus zes tips om de snelheid er in te houden.
Het is opmerkelijk (en tegelijkertijd juist heel logisch) hoeveel overeenkomsten er zitten tussen bepaalde rijtechnieken op de mountainbike en technieken in de ski- en snowboardsport. Zo volgde ik enkele jaren geleden een Oostenrijkse opleiding tot snowboardleraar en maakte daarbij kennis met de begrippen Hochbelastung, Tiefbelastung en Hoch- en Tiefentlastung. Deze termen hebben betrekking op het belasten en ontlasten van het snowboard door je gewicht omhoog of omlaag te bewegen.
Het zijn enkele essentiële bewegingen om op het juiste moment druk op het snowboard te zetten en daarmee bijvoorbeeld bochtengrip te verkrijgen, danwel om het snowboard ‘licht te maken’ om een kantenwissel te maken. Om precies te zijn gaat het bij deze begrippen om het krachtenspel tijdens het omhoog danwel omlaag bewegen van je lichaamsgewicht - of beter gezegd het lichaamszwaartepunt of LZP - ten opzichte van de ondergrond. Op een rijtje...
De be- en ontlastingsvormen ontstaan dus aan het begin en eind van een verticale beweging. Vergelijk het met een lift: als deze accelereert om naar een hogere etage te gaan, lijkt het voor heel even alsof je zwaarder wordt. Hetzelfde gebeurt als de lift afremt op de onderste etage. Bij het neerwaarts accelereren, en als je op de bovenste verdieping aankomt, gebeurt het tegenovergestelde: je voelt je voor eventjes heel licht.
Maar wat heb je hieraan op de mountainbike? Meer dan je wellicht denkt. Zeker voor een geoefende mountainbiker zijn dit belangrijke bewegingsvormen: ze geven meer controle over de fiets op grotere, glooiende oneffenheden en je kunt deze glooiingen zelfs gebruiken om snelheid te maken. En ook in bochten komt het be- en ontlasten van de fiets van pas – net als bij het snowboarden.
Een pumptrack of BMX-baan is de meest voor de hand liggende plek waar je deze bewegingsvormen kunt gebruiken. Maar laten we eerst eens kijken wat er gebeurt als je dat juist niet doet. Als je op een pumptrack over een bult rolt, kun je stug op het zadel blijven zitten. De fiets vertraagt dan als hij tegen de bult omhoog rijdt, en zal weer enigszins versnellen als hij aan de achterkant van de bult omlaag rolt. Dit is de langzaamste – en zeker niet de veiligste – manier om over een bult te komen. Het terrein werkt tegen je.
Het gaat al beter als je gaat staan op de pedalen. Je helpt de fiets dan als het ware over de bult: aan de voorkant van de bult laat je het stuur (en de pedalen) naar je toe komen, en aan de achterkant breng je de fiets weer verder van je af. Je bovenlijf blijft dan constant op gelijke hoogte en de fiets zal minder vertragen als hij tegen de bult omhoog rijdt. Zo ga je al wat sneller over de bult, met meer controle. Je “neutraliseert” het terrein.
"De langzaamste en minst veilige manier om over een bult te komen is stug op je zadel blijven zitten."
Door een pompende beweging te maken kun je de bult écht optimaal benutten. En daar komen de 4 belastingsvormen om de hoek kijken:
Als je deze techniek en de timing perfect beheerst, kun je een bult (of elke andere glooiende hindernis) gebruiken om snelheid te maken. Je gebruikt het terrein dus in je voordeel. Pump it baby!
Dit is slechts één van vele situaties waarbij de vier belastingsvormen een rol spelen. Bij een bunnyhop gebruik je exact dezelfde principes om de fiets van de grond te krijgen. Wil je een bunnyhop doen met een full suspension? Dan kun je Tiefbelastung gebruiken om van tevoren de vering in te drukken en vervolgens bij de sprong uit te veren.
Als je over obstakels rijdt gebruik je deze techniek om de wielen te ontlasten. En als je in volle vaart een grote kuil in duikt kun je de banden aan de grond houden door je bovenlijf vlak voor de rand omlaag te brengen (Tiefentlastung) en de fiets vervolgens weer aan de grond te drukken (Hochbelastung). De ware pumpmeister pompt zelfs in bochten.
Als "verstand op nul, blik op oneindig" niet meer volstaat, dan wordt het tijd om aan je rijtechniek te werken. Het boek Bike Skills geeft je daarbij talloze tips. Wat ons betreft het beste Nederlandstalige mountainbikeboek op de markt.
Meer infoActief op mountainbike en trialfiets. Opgeleid mountainbiketrainer en auteur van het boek Bike Skills, een Nederlandstalig boek over rijtechniek op de mountainbike.
Plus zes tips om de snelheid er in te houden.
Wij geven je 5 praktische tips om de Hollandse wind te trotseren.
Jij laat je toch niet tegenhouden door een buitje?
Van beginnende fietser naar berggeit.
Je wordt beter op de fiets, bent klaar voor je eerste avontuur én meer!
Train niet te lang!
Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder.
In training voor de Jean Nelissen Classic.
Nooit meer alleen bandje wisselen of solo tegen de wind in stoempen.
Draai 4 weken lang gratis proef.