• Advertorial
  • Gewijzigd op 18 januari 2024

Van reparatie tot #newbikeday

Een plek om je Canyon naartoe te brengen voor onderhoud of reparatie, je nieuwe raspaardje feestelijk op te halen, of om gewoon te ouwehoeren over fietsen. Dat is de nieuwe Canyon Factory Service locatie in Eindhoven. Een kijkje achter de schermen.
Van reparatie tot #newbikeday
Van reparatie tot #newbikeday
In de ontvangsthal staat de nieuwe gravelbike Grail te glimmen op een voetstuk, liggen accessoires zoals carbonsturen uitgestald en hangen gesigneerde truien van Mathieu van der Poel en Annemiek van Vleuten. Even verderop in de #newbikeday-ruimtes, staan twee fietsen te wachten om overhandigd te worden aan hun nieuwe eigenaar. Ondertussen wordt in de werkplaats flink gesleuteld aan een frame dat na een valpartij moet worden vervangen.
 

"In Eindhoven kun je nu ook terecht voor persoonlijke service en advies en om het merk te ervaren"


Als je Canyon Factory Service in Eindhoven binnenstapt, ervaar je meteen wat de toegevoegde waarde is van deze nieuwe locatie. De fietsen van Canyon zijn alleen online te bestellen, maar in Eindhoven kun je nu ook terecht voor persoonlijke service en advies en om het merk te ervaren. Een belangrijke toevoeging dus voor het Duitse bedrijf dat de afgelopen jaren is uitgegroeid tot één van de populairste merken in Nederland. 

Less is more

Canyon staat bekend om zijn concept waarbij je fietsen in standaard configuraties online kunt bestellen. De Duitsers gaan uit van het adagium ‘less is more’. Het aanbod aan kleuren is configuraties beperkt. De Canyon Ultimate CF SLX is bijvoorbeeld ‘slechts’ in twee kleuren verkrijgbaar. Je kunt kiezen voor Shimano afmontage in combinatie met DT Swiss wielen of SRAM afmontage in combinatie met Zipp wielen, geen uitzonderingen.

Voordeel van deze vaste configuraties is dat de Duitsers op grotere schaal kunnen inkopen en produceren. Alle fietsen worden in de fabriek in Koblenz geassembleerd en direct naar de klant verstuurd. Daardoor liggen de prijzen lager voor jou als consument. 
 

"Mathieu van der Poel hamerde bijvoorbeeld op het belang van bracketstijfheid van de Aeroad"


Canyon onderhoudt vanuit Eindhoven direct contact met de klant over reparaties, garantie en ander euvel. Alle feedback wordt centraal verzameld en opgeslagen. Op basis van die data weten ze bij Canyon precies waarmee klanten wel en niet tevreden zijn en kunnen ze hun fietsen optimaliseren. Daarnaast krijgt Canyon waardevolle feedback van de profs. “Mathieu van der Poel hamerde bijvoorbeeld op het belang van bracketstijfheid van de Aeroad. Dat hebben we natuurlijk meegenomen in de ontwikkeling”, zegt Coördinator Marketing Mathijs Rademakers. 

Canyon had in Nederland al dik twintig ‘affiliate partners’, fietsenzaken waarbij je met je Aeroad, Exceed, Grizl of andere fiets terecht kunt. Maar een fysieke plek voor service en advies was nog een missing link. “We wilden onze service richting klanten net even beter maken”, zegt Mathijs.

Feestelijk onthaal

Belangrijkste onderdeel van de persoonlijke service, is de werkplaats voor onderhoud en reparatie van de fiets. Je kunt met je fiets gewoon in Eindhoven binnenlopen. “Kleine reparaties doen we meteen ‘on the spot’. Bij grotere reparaties plannen we je fiets in bij de werkplaats. Het team doet er alles aan om je aan het fietsen te houden, bijvoorbeeld door het beschikbaar stellen van leenwielen.”

Verder kun je in Eindhoven terecht voor aankoop- en maatadvies. Bijvoorbeeld voor bepalen van de juiste fietsmaat. Canyon heeft daarvoor een speciale online tool ontwikkeld, het Perfect Positioning System, die je thuis via de website kunt gebruiken. “Maar als je die tool ingewikkeld vindt, of het gewoon leuk vindt om je maat met hulp van een medewerker te bepalen, kun je naar Eindhoven komen en meten wij je op.”

Heb je een nieuwe fiets gekocht? Dan kun je deze – tegen betaling – laten afleveren en opbouwen in Eindhoven. Je wordt dan feestelijk onthaald, waarna je fiets wordt onthuld in één van de #newbikeday ruimtes. Een medewerker trekt een uur uit om je bij te praten over je nieuwe raspaardje en eventueel de afstelling te finetunen. 

Emotionele aankoop

Voor het kopen van accessoires ben je ook welkom in Eindhoven. Mathijs zegt er echter wel nadrukkelijk bij: Factory Service is géén showroom. Je kunt in Eindhoven niet terecht voor het kopen of testen van een fiets. Voor het testen van fietsen kun je terecht bij het Shimano Experience Center in Valkenburg. “We kunnen je in Eindhoven wel helpen met een aankoop, door het geven van maatadvies en het type fiets dat bij je past.”
 

"Het is ook gewoon leuk om op de locatie rond te neuzen en te ouwehoeren over fietsen"


Tenslotte kun je bij Factory Service ook binnenlopen zonder goede reden. Want laten we wel wezen: het is ook gewoon leuk om op de locatie rond te neuzen en te ouwehoeren over fietsen onder het genot van een kopje bonenkoffie uit de plaatselijke Rocket Espresso machine. “Een fiets is natuurlijk ook een emotionele aankoop. Je komt niet bij ons voor een zak aardappelen. We zijn hier allemaal fietsers en vinden het leuk om met je over fietsen te babbelen.”

Dit artikel is in samenwerking met Canyon tot stand gekomen.

 
Bram de Vrind
Door Bram de Vrind

Gek van reizen én fietsen. Inspireert fietsers letterlijk hun grenzen te verleggen met reisverslagen op Fietssport.nl en in Fietssport Magazine.

Dit vind je misschien ook interessant