• Materiaal
  • Gewijzigd op 1 november 2022

Het verhaal achter de opvallende Trek Madone SLR

Een paar maanden geleden lanceerde Trek de nieuwe Madone SLR, een oogverblindende aerobike. Opvallend detail van de supersonische snelheidsduivel: het grote ‘gat’ in de zitbuis. We vroegen Jordan Roessingh, Director Road Bikes, om tekst en uitleg.
Het verhaal achter de opvallende Trek Madone SLR
Het verhaal achter de opvallende Trek Madone SLR

Waarschijnlijk heb je de nieuwe Trek Madone SLR al in de Tour de France of Ronde van Spanje zien rondrijden. Zo won het Deense sprintkanon Mads Pedersen met een Madone onder zijn kont een touretappe en kwam hij in de Vuelta maar liefst drie keer als eerste over de meet.

Welk aandeel zijn flitsende fiets in deze overwinningen precies heeft gehad weten we niet. Wel dat de gestroomlijnde racebak met opvallend gevormde zitbuis – door Trek IsoFLow gedoopt – er zelfs stilstaand uitziet alsof-ie door de geluidsbarrière kan knallen. 

Volgens Jordan Roessingh bedriegt schijn in dit geval niet. “De zevende generatie Madone SLR is écht snel. Dankzij een compleet nieuw frame en onderdelen met aero-vormen is de nieuwe Madone zo’n 60 seconden per uur sneller, bij een snelheid van 45 km/uur, dan het oude model”, aldus de baas van Treks racefietsdivisie. 

Gaat deze snelheidswinst ook op voor een goed getrainde amateur?

Ja, je hoeft geen profrenner te zijn om van de aerodynamische eigenschappen van de Madone te profiteren. In tegenstelling tot profrenners die 40+ km/uur rijden bespaar je als amateur misschien geen watts, maar wel tijd. Met andere woorden: je bent sneller op je vaste trainingsrondje, helemaal als het een beetje waait. Daarnaast strijkt de IsoFlow-technologie oneffenheden in het wegdek glad waardoor de fiets behalve wedstrijden ook geschikt is voor lange duurritten.

Wat is IsoFlow?

IsoFlow is een nieuwe technologie die we hebben toegepast in de zitbuis. Door gebruik te maken van Computational Fluid Dynamics, oftewel slimme software die luchtstromen nauwkeurig nabootst, konden we tijdens het designproces precies zien welke virtuele ontwerpen het meest aerodynamisch uit de bus kwamen. Op deze manier hebben we duizenden prototypes zonder windtunnel kunnen testen. Uiteindelijk kwam het opvallende IsoFlow design als beste naar voren.

Waarom was dit design de winnaar? 

Bij een traditioneel frame moet de lucht zich om de zitbuis en staande achtervorken persen. Deze ‘vuile’ lucht komt vervolgens in de knoop met bewegende fietsbenen waardoor de luchtweerstand wordt verhoogd. Bij IsoFlow kan de lucht vrij door de zitbuis stromen. Hierdoor ontstaat er achter en onder de trappende fietser gunstig draaiende wervelingen die je als het ware een duwtje in de rug geven. Dit hebben we behalve in computersimulaties uiteraard ook uitgebreid in de windtunnel getest.

Zonder computers dus geen IsoFlow?

Absoluut niet. Tien jaar geleden hadden we IsoFlow nooit kunnen maken; zonder krachtige supercomputers waren we nooit op dit complexe framedesign gekomen én hadden we het ook niet kunnen uitvoeren. Onze knappe koppen hebben dan ook ontelbare complexe berekeningen uitgevoerd om ervoor te zorgen dat het IsoFlow-ontwerp niet alleen aerodynamisch, maar ook licht, stijf én sterk is. 

Speelden looks bij het ontwerp geen rol?

Looks zijn altijd belangrijk. Bij Trek vinden we dat fietsers meteen een goed gevoel bij een bike moeten hebben. We zijn zelf ook allemaal fietsliefhebbers en vinden het tof als we een fiets kunnen maken die geweldige prestaties combineert met coole looks. Daarnaast speelt het ‘wauw-gevoel’ een belangrijke rol bij de aanschaf van een bike. Wie wil er nu niet op een rijdend kunstwerk rijden?

Hoe lang heeft het hele designproces van de Madone geduurd?

In totaal zo’n drie jaar, van de eerste tekeningen tot aan de lancering van de bike. Behalve veel computersimulaties heeft het ontwerpteam, bestaande uit 6 tot 8 mensen, heel veel tijd gestoken in het bouwen van carbon prototypes. We wilden eerst achterhalen of we alles in huis hadden om de nieuwe Madone SLR ook daadwerkelijk te maken. Daarnaast wilden we zeker weten of de computermodellen wel honderd procent klopten. Zeker bij complexe designs als deze is het absoluut noodzakelijk om theorie in de weerbarstige praktijk te testen. 

Bestaat het perfecte racefietsontwerp?

Nee. Tijdens ieder ontwerpproces kom je erachter dat er ruimte is voor verbetering. Maar omdat je als merk binnen een afgesproken termijn een fiets op de markt wilt brengen, moet je op een bepaald moment genoegen nemen met een design, mits deze een significante verbetering is ten opzichte van het vorige model uiteraard. Verbeteringen die je onderweg tegenkomt, maar niet zijn doorgevoerd, kunnen later altijd nog in nieuwe framedesigns worden verwerkt. Ontwerpen is compromissen sluiten. 

Meer informatie

De Madone SLR Gen 7 is verkrijgbaar in zes verschillende uitvoeringen. Voor de Madone SLR 6 ben je € 7,699, - kwijt, de Madone SLR 9 eTap kost je € 14.999,-. Trap naar www.trekbikes.com voor meer info.

 


 

Ard Krikke
Door Ard Krikke

Verslingerd aan mountainbiken en wielrennen. Is gek op singletracks, maar vindt het ook heerlijk om over kaarsrechte polderwegen te racen. Staat daarnaast regelmatig op zijn windsurfplank en hoopt iedere winter – tegen beter weten in – op de Elfstedentocht.

Dit vind je misschien ook interessant