• Materiaal
  • Gewijzigd op 21 oktober 2024

Test: Cube Reaction C:62 One

Regelmatig stellen merken hun vlaggenschip beschikbaar voor een test. Die zijn vaak uitgerust met toponderdelen en een bijpassend prijskaartje. Gelukkig krijgen we ook af en toe een betaalbaar model, zoals de Reaction C:62 van Cube.
Test: Cube Reaction C:62 One
Test: Cube Reaction C:62 One
De carbon Reaction C:62 komt in drie varianten die allen hetzelfde frame delen: Race, Pro en One. De C staat overigens voor carbon en 62 voor de verhouding tussen koolstofvezels (62%) en de speciale hars (32%) die Cube gebruikt voor de productie van het frame. Het resultaat: een licht frame dat stijf is waar nodig en comfortabel op de plekken waar dat kan.


Wij mochten op pad met de One, met een adviesprijs van 1.549 euro de meest voordelige versie uit de Reaction C:62-familie. Het full-carbon frame is uitgerust met een 1x12 aandrijflijn met SRAM SX- en NX-onderdelen, Magura MT Thirty-remmen en een honderd millimeter Suntour Raidon-voorvork. Geen ‘top notch’ afmontage, maar wel een degelijke en weloverwogen onderdelenmix die deze Reaction betaalbaar houdt. Het knalrode frame ziet er gaaf uit met zijn strakke lijnen en weggewerkte kabels. Wel jammer dat er nog een aantal onderdelen uitsteekt, zoals de zadelpenklem en de quick release steekassen. Die doen afbreuk aan de high-end uitstraling van het frame.

Fiets die met je meegroeit

Doorgaans kiezen fabrikanten in dit segment voor goedkopere aluminium frames. Niks mis mee, maar doorgaans wel zwaarder dan carbon. Hoewel je voor snellere rondetijden beter kunt investeren in een kleinere buik en sterkere benen, helpt goed materiaal zeker. Met deze Reaction C:62 krijg je veel waar voor je geld. Het uitstekende frame is een prima basis om in te investeren. Door een nieuwe vork of nieuwe wielen of remmen te monteren wordt je fiets een stuk capabeler en lichter. Zo groeit de Reaction nog jaren met je mee.  

We hadden de Reaction een ruime maand tot onze beschikking. Tijd genoeg voor een praktijktest op uiteenlopende parcoursen en met wisselende weersomstandigheden. We knalden over brede gravelsnelwegen, slingerden over singletracks, stuiterden over worteltapijten en tikten aardig wat hoogtemeters weg. We reden routes dicht bij huis, maar pakten ook de auto naar het zuiden.

Dat leidde tot een kleine ruzie met de fiets. Ik rijd een compacte auto en heb geen fietsendrager, dus gaat de mountainbike gezellig mee op de achterbank. Daarvoor is het wel nodig om het wiel uit de voorvork te halen. Dat is bij de meeste fietsen een simpele handeling, maar nu sprongen de onderdeeltjes en veren alle kanten op toen ik de steekas uit de Suntour-vork haalde. Met mijn beperkt technisch vermogen duurde het vervolgens tien minuten om alles weer op zijn plek te krijgen. Niet erg handig.  

Uitstekende klimmer

Eenmaal aangekomen op de Zuid-Limburgse routes verdween de voorvorkfrustratie als sneeuw voor de zon. Klimmen is namelijk een verademing op de Reaction. Op de heuvelachtige routes in het zuiden en in het Rijk van Nijmegen sneuvelden de PR’s bij bosjes. Niet per se omdat ik in de vorm van mijn leven verkeerde, maar omdat de Cube vederlicht aanvoelde en elke trap raak was. Dat is een enorm verschil met de full-suspension trailbikes die je steeds vaker ziet. Je bent met zo’n fiets weliswaar minder beperkt op technisch terrein, maar bergop lever je secondes in. Op de strak aangeharkte singletracks – zoals we die veel hebben in Nederland – is een lichte hardtail zoals de Reaction nog steeds een uitstekende keuze.


Maar we zouden de Reaction tekort doen door hem weg te zetten als klimfiets. De One is namelijk ook een uitstekende daler. Door de moderne geometrie en het lage gewicht, laat je de fiets op bochtige singletracks eenvoudig onder je doorschieten. Daarnaast is de Reaction buitengewoon efficiënt waardoor je na hem na krappe bochten weer makkelijk op gang trekt. Op onze Nederlandse knikkerbanen is de Cube in zijn element.

Enkele tekortkomingen

Er is echter één maar: dit geldt vooral op snelle, strak aangeharkte singletracks. Op het moment dat het terrein technischer wordt, komen ook enkele tekortkomingen bovendrijven. Zo zijn de Magura-remmen niet krachtig genoeg om de fiets op extreem steile afdalingen rap tot stilstand te brengen en mist de Suntour-voorvork op ruig terrein grip en controle. Datzelfde geldt overigens ook voor de snelle Racing Ray-banden. Maar goed, daar merk je op de meeste binnenlandse routes dus niets van.

Conclusie? Er zijn weinig modellen waarvan we zo onder de indruk waren als deze rode raket. Natuurlijk zijn er lichtere fietsen met betere onderdelen, maar in dit prijssegment is de Cube Reaction C:62 One onverslaanbaar. Slinger je graag over snelle flowtrails? Dan is deze voordelige singletrack-verslinder een uitstekende keuze.                                

Pluspunten

+ Hoogwaardig frame: stijf en licht
+ Onverslaanbare prijs-kwaliteitverhouding
+ Degelijke en weloverwogen onderdelen

Minpunten

- Remmen en voorvork hebben moeite op steil en ruig terrein
- Onhandige voorvork bij vervoer in de auto


PRIJS: 1.549 euro

Disclaimer: wij testten het 2022-model. Het nieuwste model heeft weliswaar hetzelfde frame en dezelfde onderdelen, maar een afwijkende kleur. Bovendien is de nieuwe Reaction C:62 One duurder: 1.649 euro
Bart van de Vossenberg
Door Bart van de Vossenberg

Fietsende sportgek. Mountainbiken, wielrennen, triathlon en trailrunning. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zorgt dat je op Fietssport.nl de leukste artikelen, mooiste tochten en meest uitdagende routes vindt.

Dit vind je misschien ook interessant