• Materiaal
  • Gewijzigd op 10 juli 2023

Test: Cube Agree C:62

Cube staat al jaren bekend om zijn degelijke en betaalbare fietsen, maar daarmee doen we de nieuwe Agree tekort. De comfortracer werd namelijk in een nieuw aerojasje gestoken en voorzien van elektronische schakelen. En dat voor nog geen drie ruggen.
Test: Cube Agree C:62
Test: Cube Agree C:62

De carbon Agree C:62 komt in maar liefst zes varianten die allen hetzelfde frame delen. Van het topmodel SLT met een prachtig parelmoer frame, hoge carbon velgen en Dura Ace Di2 tot ons testmodel van 2.899 euro. Die C staat trouwens voor carbon en 62 voor de verhouding tussen koolstofvezels (62%) en een speciale hars (32%) die Cube gebruikt voor de productie van het frame. Het resultaat: een licht frame dat stijf is waar nodig en comfortabel op de plekken waar dat kan. 



Wij gaan dus op pad met het instapmodel uit de serie. Op het eerste oog een beetje een grijze muis met zijn ingetogen kleur: een soort mix tussen blauw en grijs. Maar als je daar doorheen kijkt, ziet de fiets er pijlsnel uit. De ovale buizen van vorige modeljaren hebben plaatsgemaakt voor strakke aerodynamische vormen die je ook terugziet bij de Cube Litening en de Aerium-tijdritfiets. Daardoor moet je een stuk makkelijker door de wind snijden en dus sneller gaan. Dat wil trouwens niet zeggen dat de Agree een compromisloze racemachine is geworden die geen medelijden heeft met je rug en ledematen. Nee, comfort blijft belangrijk. De fiets heeft nog steeds een ontspannen zit en het carbon frame beschikt over genoeg dempende eigenschappen.



Elektronisch schakelen voor de massa 

Los van het frame is de meest in het oog springende feature het elektronische schakelmechanisme. Ruim tien jaar geleden maakte Shimano’s Di2 zijn opwachting in het profpeloton. En zoals dat gaat met innovatie, duurt het even voordat het beschikbaar (lees betaalbaar) wordt voor de massa. Lang zag je Di2 alleen op de duurdere schakelgroepen, maar sinds kort komt ook de 105-groep in een elektronische versie. Daarmee kan je ook met een kleinere portemonnee profiteren van de voordelen van elektronisch schakelen. Ik ben in ieder geval onder de indruk. Los van de hogere aanschafprijs en het feit dat je afhankelijk bent van een batterij, zijn de schakelprestaties subliem. Onder vrijwel alle omstandigheden schakelt de 105 Di2-groep snel en nauwkeurig. Of ik nu volle bak kracht zet op een stevige klim of een tandje bijschakel op een Vlaamse kasseienstrook, de derailleur voert de opdracht van mijn shifter feilloos uit.

"Lange ritten mogen dan ook geen probleem zijn met de Agree C:62 onder je kont."

Tsjoek tsjoek

De Cube Agree C:62 ziet er enorm snel uit, maar is hij dat ook? Dat is maar hoe je het bekijkt. Je kunt deze fiets vergelijken met een stoomlocomotief. Net als een trein die van het perron vertrekt, duurt het even voordat ik de Agree op snelheid heb. Het korte, explosieve aanzetten voelt wat traag. Maar voor zowel de locomotief als de Agree geldt: eenmaal op stoom, is er geen houden meer aan. Het vasthouden van snelheid kost weinig moeite. Alleen een rood sein (lees stoplicht) dwingt mij af en toe van het gas te gaan en de machine opnieuw op gang te trekken. 

Het gemis van dat explosieve gevoel is trouwens niet zo gek, veel comfortracers hebben dat. Het voordeel is echter dat deze fietsen zelden nerveus aanvoelen en heel betrouwbaar sturen. Ook de Agree stuurt messcherp door bochten en voelt erg zeker in snelle afdalingen. 

Comfort als kracht

Het is niet zo gek dat Cube veel tijd en energie heeft gestoken in het aerodynamischer maken van de Agree. Met minder energie kun je dan namelijk harder trappen. Maar wat heeft dat voor zin als je daarvoor vierkant op een fiets moet zitten? Weinig, daarom blijft een comfortabele zit een belangrijk uitgangspunt bij deze fiets. Hoewel je ten opzichte van veel andere endurance racefietsen best sportief zit, blijft je houding bovenal ook lekker comfortabel.

Daarnaast zijn er ook nog enkele onderdelen die duidelijk bijdragen aan het comfort. Zo is er ruimte voor banden van 30 mm, is het stuur lekker dik ingetaped én kan de zadelpen – vanwege zijn bevestiging in het frame – een klein beetje doorbuigen zodat je rug ontlast wordt. Lange ritten mogen dan ook geen probleem zijn met de Agree C:62 onder je kont.

Conclusie 

De Agree C:62 komt weliswaar een beetje moeizaam op gang, maar is daarna niet te houden. De fiets gedraagt zich lekker voorspelbaar en is een kei in afdalen. En waar vind je tegenwoordig nog een comfortabele carbon racefiets met elektronisch schakelen voor nog geen 3.000 euro? Wij zouden het niet weten.

Plus 

  • Comfort
  • Elektronisch schakelen
  • Prijs

Min

  • Komt wat moeilijk op gang
  • Saaie kleurstelling

Specificaties 

  • Frame: C:62 carbon 
  • Schakelen: Shimano 105 Di2 2x12
  • Remmen: Shimano 105 
  • Wielen: Newmen Performance SL R32
  • Banden: Conti Grand Sport Race SL 28mm
  • Gewicht: 8,6 kg
  • Prijs: 2.899 euro
  • Meer info
Bart van de Vossenberg
Door Bart van de Vossenberg

Fietsende sportgek. Mountainbiken, wielrennen, triathlon en trailrunning. Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zorgt dat je op Fietssport.nl de leukste artikelen, mooiste tochten en meest uitdagende routes vindt.

Dit vind je misschien ook interessant