Test: Van Rysel RCR racefiets van Decathlon
Puike prijsvechter.
Bij de productie worden de aluminium inserts van de stuurbuis, zadelbuis en bracket in een mal gefixeerd, waarna de bamboe buizen daarop pas worden gemaakt. De verbindingen ertussen komen tot stand door omwikkeling met in biologische hars gedoopt henneptouw. De organische styling lokt uiteenlopende reacties uit. Een enkeling vindt het spuuglelijk; de meesten valt de mond open van bewondering met termen als ‘vet’, ‘mooi’ en ‘cool’.
Deze bike is nog voorzien van de (vorige serie) Shimano 105 10-speed triple groep, maar inmiddels is de productie overgeschakeld op de 2 x 10 versie. De hier gemonteerde achterderailleur is van het korteslag type dat niet hoort bij de triple. Desondanks schakel je alle versnellingen probleemloos, zij het met minder schakelkwaliteit. De fiets rolt op WH-R501 wielen van hetzelfde merk. De 23 mm Schwalbe Durano’s passen maar net onder het remmannetje. Breder rubber is dus geen optie. In de loop van dit jaar krijgt het frame een aanpassing zodat 25 mm banden wel de ruimte krijgen. Het zadel is een Brooks Cambium C15, die mooi harmonieert met de natuurlijke materialen van deze fiets.
De wielbasis is met 104 cm ongebruikelijk lang. Het bijbehorende slome stuurkarakter wordt deels gecompenseerd door de met 75 graden erg steile balhoofdhoek. De achterpadden zijn als van een baanfiets: je moet het wiel er achterwaarts uitnemen. Een lek achterbandje wisselen verloopt daardoor minder soepel. De trapas van het FSA Vero crankstel is ruim een centimeter langer dan standaard bij Shimano. Het binnenblad loopt daarmee maar net vrij van de best brede liggende achtervork. De kettinglijn ligt hierdoor gemiddeld over de versnellingen een stukje schever.
Denk je bij bamboe aan wuivende stengels in de wind, dan vermoed je misschien een zwabberende fiets. Niet dus! De stijfheid is ruim voldoende en de koersstabiliteit is ook boven de 50 km/u helemaal in orde. Ik zou er met een gerust hart de Stelvio mee afdalen, maar liever niet omhoog rijden. Deze racer is met 12,59 kg namelijk een stuk zwaarder dan de 10,5 kg uit de folder. Ondanks de smalle 23 mm bandjes rolt de fiets soepel over klinkers en kleine kasseitjes. Blijkbaar absorbeert bamboe nogal wat trillingen. Grotere oneffenheden komen wel vrij hard door.
"Een Ferander koop je voor het mooie verhaal erachter en de unieke organische look"
Voor toerritten door ons vlakke landje kun je er prima mee uit de voeten. Voor serieus klim- of koerswerk zijn er technisch gezien betere alternatieven. De Snelle Jelle maakt duidelijk, dat je van bamboe solide frames kunt bouwen met voor een racefiets gewicht als minpuntje. Bij doorgaans zwaardere stads-, toer of elektrische fietsen is dat nadeel niet van toepassing. Zou het verhaal je aanspreken, maar de race-uitvoering wat minder, dan zijn er dus zat goede alternatieven!
Ferander Snelle Jelle: €2.599,- Meerprijs carbon i.p.v. alu voorvork: € 399,-
Elke maand uitdagende tochten, mooie routes en interessante tips & tricks in je mailbox? Meld je gratis aan voor de Fietssport nieuwsbrief.
Meld je aanRedactie Fietssport
Puike prijsvechter.
"Het is fijn als je je niet over je materiaal hoeft te bekommeren"
Snelle crosscountry sloffen!
Een unieke, capabele én premium fietscomputer
We leggen het je in vijf stappen uit!
CUBE introduceert fietsen modeljaar 2025 met meer keuze en meer innovatie.
Onze ervaring met deze stalen dropbar trail mountainbike.
Bike Adventure Fair 2025, dé nieuwste Mountainbike- en Gravelbeurs van Nederland
We make you faster!
verbeterde prestaties en fris design