Kom jij je bed niet uit voor een paar uurtjes fietsen? Ben jij zo’n type dat pas warmdraait na 150 kilometer? Staat zadelpijn niet in jouw woordenboek? Doe dan eens mee aan een Brevet Randonneurs Mondiaux, oftewel BRM. Klinkt chic, is het niet. Het is gewoon ver fietsen. Jezelf uitdagen om 200, 300, 400 kilometer of meer te voltooien. Een mooie route met andere kilometervreters volgen. Een langeafstandsfietstocht dus.
De Nederlandse BRM’s worden georganiseerd door Randonneurs Nederland, een club voor fietsers met een lange adem. Voorzitter Bart Verheijen weet er alles van. Samen met hem beantwoorden we een paar vragen zodat jij straks goed voorbereid aan de start staat.
Waar komt de term Brevets Randonneurs Mondiaux vandaan?
Laten we beginnen met
randonneur. Dit is een langeafstandsfietser, eentje die deelneemt aan een georganiseerde tocht, ook wel
brevet of
randonnée genoemd. De eerste BRM werd in 1921 georganiseerd door de Audax Club Parisien.
Deze Franse fietsclub is vooral bekend om Paris-Brest-Paris, een 1.200 kilometer lange monstertocht die inmiddels elke vier jaar plaatsvindt. Andere BRM-afstanden zijn: 200, 300, 400, 600 en 1.000 kilometer.
Hoe past Randonneurs Nederland in dit verhaal?
In ons landje vallen de BRM-tochten onder de hoede van Randonneurs Nederland. Dit is een overkoepelende organisatie die samen met lokale organisatoren lange ritten op touw zet. Zo’n lokale organisator is vaak zelf ook een ervaren randonneur, maar ook gewoon iemand – meestal een lid van Randonneurs Nederland – die het leuk vindt om zoiets op te zetten.
Als een tocht door Randonneurs Nederland is goedgekeurd, dan kloppen de randvoorwaarden, van het inschrijfproces tot de voorgereden (GPX-)route en van een stempelkaart tot de controleposten.
Zijn er dan controleposten onderweg?
Ja, controlepunten zijn een vast onderdeel van BRM-tochten. Deze punten dienen om te checken of deelnemers de volledige route hebben gereden. Ze zijn vaak bij tankstations, horecagelegenheden of 24-uurslocaties waar fietsers hun brevetkaart kunnen laten afstempelen. Maar ook karakteristieke gebouwen, standbeelden of monumenten kunnen een goede (foto-)controle zijn.
Waarom is het leuk om aan een BRM mee te doen?
Of je nu je grenzen wilt verleggen of simpelweg wilt genieten van nieuwe landschappen en gezelschap, BRM biedt een ervaring die je niet snel zult vergeten. Daarnaast zie je nog eens wat van Nederland; je komt op plekken waar je normaal gesproken niet zo snel komt. Met de juiste voorbereiding en mindset is er voor iedereen een geschikte tocht te vinden.
Wat zijn de afstanden die je in Nederland kunt fietsen?
De standaard afstanden zijn 200, 300, 400 en 600 kilometer. Keuze genoeg dus. Dit jaar organiseert Randonneurs Nederland zelfs twee BRM1000 tochten, eentje vanuit Groningen en eentje vanuit Maastricht.
Moet je binnen een bepaalde tijd finishen?
Ja, voor alle BRM’s geldt een tijdslimiet. Als je binnen de tijdslimiet finisht, wordt je rit gecertificeerd (gehomologeerd) door de Audax Club de Paris.
• 200 km in maximaal 13,5 uur
• 300 km in maximaal 20 uur
• 400 km in maximaal 27 uur
• 600 km in maximaal 40 uur

Is dit voor een gewone sterveling ook te doen?
BRM-tochten zijn toegankelijk voor een breed scala aan fietsers. Alles hangt af van hoe goed je getraind bent. Als je 100 kilometer zonder al te veel moeite kunt fietsen, dan zou 200 kilometer in principe ook geen probleem moeten zijn. En als jij je hand niet omdraait voor de langste afstand van Limburgs Mooiste of de Mergelheuvelland 2-Daagse, dan moet 300 kilometer in principe ook lukken.
"Als je 100 kilometer zonder al te veel moeite kunt fietsen, dan zou 200 kilometer in principe ook geen probleem moeten zijn"
De tijdslimieten zijn in ieder geval redelijk ruim, zodat je onderweg van de omgeving en de ervaring kunt genieten. Als je een kruissnelheid tussen de 20-28 km/uur aanhoudt, dan kom je ruim binnen de tijdslimiet binnen – en heb je onderweg tijd voor koffie, lunch of een hazenslaapje.
En als ik 400 of zelfs 600 kilometer wil fietsen?
Deze afstanden vergen veel meer voorbereiding, zowel op materiaal- als mentaal vlak. Ten eerste moet je meer meenemen. Denk aan extra voeding, drinken, kleding, (bikepacking) tasjes, verlichting, reparatiespullen, oplader etc.
Daarnaast rijd je bij deze afstanden dwars door de nacht. Zo start de 400 kilometer vaak om 9 uur ’s avonds. Dat betekent dat je al na een paar uurtjes het donker (en vaak de kou) induikt. Dit kan mentaal zwaar zijn, bijvoorbeeld als je moederziel alleen fietst of als het weer tegenzit. Tenslotte moet je deze afstanden ook fysiek aankunnen.
Dat betekent dat je de nodige kilometers in de benen moet hebben. Goed om te weten: bij BRM’s draait het er niet om om het deelnemers zo zwaar mogelijk te maken. Zo worden in een heuvelachtige omgeving niet krampachtig alle beklimmingen in een route gepropt. De routes zijn ontworpen om een balans te bieden tussen uitdaging en rijplezier.
Is het een wedstrijd?
Nee, BRM’s zijn tochten zonder competitie-element. Natuurlijk heb je altijd fietsers die stiekem als eerste willen finishen, en vanaf de start de gaskraan vol opendraaien. Zo zijn er fanatiekelingen die 600 kilometer binnen 24 uur afraffelen. Onze tip: ga niet als een malle van start, vooral niet bij de langere afstanden.
Wordt er veel in groepjes gereden?
Ja, deelnemers aan deze langeafstandstochten zijn vaak supersociaal. Groepen vormen zich spontaan onderweg. Haak daarom aan bij een groepje dat jouw tempo rijdt. Behalve dat je samen sneller bent dan in je uppie, is het ook een stuk gezelliger. En in geval van pech is er altijd wel iemand die je wil helpen.
Wat is er onderweg geregeld?
Dat verschilt heel erg per tocht. Bij de ene organisatie staan ze bij de controlepost met blikjes cola terwijl je bij de andere organisatie op thee, koeken of soep wordt getrakteerd. Maar in principe zijn de tochten zelfvoorzienend.
Kan ik op iedere fiets meedoen?
Zeker. Je komt de meest uiteenlopende tweewielers tegen bij brevetten. Van dikke aerobakken en Bromptons tot bepakte en bezakte endurance racers en razendsnelle ligfietsen. Heb je de keuze, kies dan vooral een fiets waarop je comfortabel zit zodat je het lang volhoudt.
Wat is het inschrijfgeld van een BRM?
Dat varieert van 10 euro (200 km) tot 19 euro (600 km). Uiteraard krijg je als NTFU/Fietssport PLUS- lid korting en als lid van Randonneurs Nederland nog iets meer.
Hoeveel BRM’s staan er op de Fietssport kalender?
Het varieert een beetje per jaar, maar er staan tussen de 30 en 35 brevettochten op de kalender. Iedere maand worden er minimaal twee georganiseerd. In de zomer uiteraard nog meer, waaronder de langere afstanden.
Hoeveel fietsers doen er mee?
Dat hangt zowel van de afstand als van het seizoen af. Bij 200 kilometer tochten in de zomer staan er tussen de zestig en negentig rijders aan de start. Aan de 400 kilometer doen doorgaans enkele tientallen fietsers mee.
Waar kan ik me inschrijven?
Alle BRM-tochten staan op de Fietssport-kalender. Op de pagina van de desbetreffende tocht vind je alles wat je nodig hebt, zoals startplek, beschrijving van de route en inschrijf button. Voor informatie over Randonneurs Nederland kun je ook altijd een kijkje nemen op
randonneurs.nl.
Ik doe mee
foto's: Ivo Miesen, Bram de Vrind, Michiel Maas, Ard Krikke, Merlijn Spenkelink