Wat is dikke lucht? En heb je er als fietser écht last van?
Plus zes tips om de snelheid er in te houden.
Zeker als je niet direct een gravel bike aanschaft. Controleer de banden van je racefiets (want ook op een racefiets kun je in Nederland prima over gravelwegen rijden). Monteer een nieuwe band als de huidige band slijtage vertoont. Door lage bandendruk en de staat van de gravelpaden is de kans op lek rijden groter.
Een eerste gravelavontuur moet een leuke ervaring worden. Niemand vind het leuk om in de regen over glibberige gravelpaden te fietsen. Banden plakken of vervangen in de regen is ook geen pretje.
Je gaat iets nieuws doen. Op je racefiets of op je eerste gravel bike. Ga dan fietsen in een omgeving die je goed kent. Als je eenmaal gewend bent aan het rijden op gravelpaden, zoek dan het avontuur eens op.
De meeste racefietsen zijn uitgerust met 23 of 25 mm banden. Aan te raden is om de 23 mm banden te vervangen voor minimaal 25 mm. Als het past, kun je er zelfs ook nog voor kiezen om 28 mm banden te monteren. Iets bredere banden zorgen voor een rustiger rijgedrag van de fiets.
Met je maten cross je voor het eerst over de gravelpaden. Ze hebben je overgehaald om het ook eens te proberen. Probeer de meer ervaren gravel racers in de bochten zeker niet bij te houden. Voor je het weet zit je steentjes onder de huid van je handen of benen te pulken.
Iedereen zal begrijpen dat 8 bar te hard is als je op gravelwegen gaat fietsen. De juiste spanning is afhankelijk van je gewicht, de weersomstandigheden en de staat van de wegen en de breedte van de banden. Maar algemeen kun je ervan uitgaan dat je op 23 mm banden met 6 bar prima uit de voeten kan. Bij de 25 en 28 mm banden kan de bandenspanning zelfs onder de 6 bar gehouden worden. De lagere bandenspanning zorgt voor meer comfort en grip.
Banden gecontroleerd, en op de juiste spanning gebracht en het weer is prima. Dan nog blijft het risico op een lekke band groter dan bij fietsen op de weg. Zorg dus dat je goed voorbereid op pad gaat.
Redactie Fietssport
Plus zes tips om de snelheid er in te houden.
Wij geven je 5 praktische tips om de Hollandse wind te trotseren.
Jij laat je toch niet tegenhouden door een buitje?
Van beginnende fietser naar berggeit.
Je wordt beter op de fiets, bent klaar voor je eerste avontuur én meer!
Train niet te lang!
Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder.
In training voor de Jean Nelissen Classic.
Draai 4 weken lang gratis proef.
Nooit meer alleen bandje wisselen of solo tegen de wind in stoempen.