Wat is dikke lucht? En heb je er als fietser écht last van?
Plus zes tips om de snelheid er in te houden.
Rijden door mul zand valt niet altijd mee, zeker niet als je van een technisch stuk met lage snelheid, ineens in het zand terecht komt. Je snelheid ligt dan al wat lager en je rijdt misschien niet in het juiste verzet. Hoe overwin je dan toch die zandbak die voor je wielen ligt?
Allereerst is het handig om te kijken in de richting waar je naartoe wilt en minimaal 10-15 meter voor je te kijken. Blijf ontspannen rijden en haal de druk enigszins van je voorwiel door je gewicht naar achteren te verplaatsen. Je houdt je armen licht gebogen en het stuur lichtjes vast. Dit geeft je voorwiel de kans zijn eigen weg te zoeken. Teveel sturen in zand maakt dat je de grip op je fiets gemakkelijk kunt verliezen. Door lichte stuurbewegingen kun je je fiets in de gewenste richting manoeuvreren.
Niet op je stuur leunen voorkomt dat je voorwiel zich ingraaft.
Het is belangrijk om de snelheid erin te houden. Je blijft continue trappen en rijdt met een licht verzet door het zand heen. Dit geeft je de kans om gemakkelijker vaart te maken als je dreigt vast te lopen. Zoek een cadans die je gemakkelijk kunt volhouden en een balans is tussen kracht en souplesse. Nieuwe technieken aanleren of bestaande technieken verder verbeteren is een kwestie van oefenen en ervaren. Dat geldt zeker voor het rijden door mul zand. Fiets er dus niet omheen maar ga de volgende keer recht door die zandbak!
Puntsgewijs...
Redactie Fietssport
Plus zes tips om de snelheid er in te houden.
Wij geven je 5 praktische tips om de Hollandse wind te trotseren.
Jij laat je toch niet tegenhouden door een buitje?
Van beginnende fietser naar berggeit.
Je wordt beter op de fiets, bent klaar voor je eerste avontuur én meer!
Train niet te lang!
Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder.
In training voor de Jean Nelissen Classic.
Nooit meer alleen bandje wisselen of solo tegen de wind in stoempen.
Draai 4 weken lang gratis proef.