Wat is dikke lucht? En heb je er als fietser écht last van?
Plus zes tips om de snelheid er in te houden.
Maar misschien wel het grootste verschil tussen de solorit en de groepsrit is uiteraard het (bij een gebrek aan een goed Nederlands woord) ‘drafting effect’. Oftewel het schuilen achter elkaar en daarmee veel minder energie (vermogen) hoeven leveren dan je voorganger. In studies met windtunnels of computermodelen wordt vaak in het wiel een verminderde luchtweerstand gevonden van tussen de 25 en 50 procent, afhankelijk van de afstand tot het wiel van de voorganger, groepsgrootte en natuurlijk fietsposities."Mijn advies is een groepsrit vooral te gebruiken om een goede duurrit te doen"
Deze 90 procent luchtweerstandsvermindering treedt wel alleen op bij een gigantische groep zoals een peloton. Omwille van de controleerbaarheid en veiligheid raadt de NTFU het sowieso al af om met meer dan veertien fietsers de openbare weg op te gaan. Daar komt bij dat je in het vierde wiel ook gaat merken dat je dusdanig weinig vermogen hoeft te leveren, waardoor de training een stuk minder effectief wordt. Vooral met een vermogensmeter zie je dit verschil pas echt. Met een hartslagmeter is dit minder duidelijk zichtbaar, omdat de hartslag in het wiel relatief wat hoger blijft. Je gaat namelijk vaak wat meer praten en je hebt iets meer stress van het moeten opletten in de groep."Achterin het peloton zelfs slechts vijf tot tien procent van de luchtweerstand te ervaren van een geïsoleerde renner"
Wil je jezelf verbeteren, maar niet vastzitten aan te strakke trainingsschema’s? Download de trainingsapp JOIN! Voor NTFU- en Fietssport PLUS-leden is deze beschikbaar met een korting van maar liefst 25 procent.
Join the appOprichter en eigenaar van Cyclinglab en de JOIN Cycling app. Samen met voormalig profwielrenner Laurens ten Dam en Stefan Bolt maakt Jim de succesvolle Beter Worden Podcast.
Plus zes tips om de snelheid er in te houden.
Wij geven je 5 praktische tips om de Hollandse wind te trotseren.
Jij laat je toch niet tegenhouden door een buitje?
Van beginnende fietser naar berggeit.
Je wordt beter op de fiets, bent klaar voor je eerste avontuur én meer!
Train niet te lang!
In training voor de Jean Nelissen Classic.
Nooit meer alleen bandje wisselen of solo tegen de wind in stoempen.
Draai 4 weken lang gratis proef.
De meest creatieve clubnamen.