• Materiaal
  • Gewijzigd op 9 mei 2019

Test: Cannondale Synapse Carbon Disc

Als je graag vaak en langdurig fietst weet je wat het effect van comfort is. Fabrikanten spelen daarop in door endurance modellen op de markt te brengen. De Synapse van Cannondale is zo’n endurance racefiets.
Test: Cannondale Synapse Carbon Disc

De eerste aanblik van deze Synapse is overweldigend. Bij de vormgeving van het frame zijn alle mogelijkheden die carboncomposiet biedt benut. Opvallend zijn de mooi vormgegeven achtervorken, zitbuis, bracket, balhoofd en bovenbuis. Zij vormen met elkaar het sierlijke frame dat minder dan 1000 gram op de klok brengt.

Netjes weggewerkt

In combinatie met de fraaie ingetogen kleurstelling resulteert dit in een schitterende compositie. Deze Synapse heeft onmiskenbaar een geheel eigen gezicht. De kabels en de bevestigingspunten voor spatbordjes zijn heel netjes in het frame weggewerkt. Datzelfde geldt voor de fixering van de zadelpen, die zit verdekt onderaan de bovenbuis.

Deze Synapse is uitgerust met een RD 2.0 wielset en Vittoria Zaffiro 28mm banden. Verder is de Synapse aangekleed met Cannondale onderdelen en Shimano 105 onderdelen, waaronder de hydro disc schijfremmen met 160mm RT56 schijven.

Comfortsysteem

Bijzonder aan deze Synapse is zeker het zogeheten SAVE microveersysteem dat ingebouwd is in het frame, de vork en de zadelpen. SAVE staat voor Synapse Actieve Vibratie Eliminatie en is bedoeld om je lijf te beschermen tegen schokken en trillingen, om daarmee onnodige vermoeidheid te voorkomen.

"De ritten over slechte asfaltwegen en klinkerwegen bevestigen het opvallende comfort"

Een mooi vormgegeven fiets is belangrijk, immers bij het kopen van een fiets speelt emotie een belangrijke rol. Echter een mooie fiets met slechte rijeigenschappen leidt tot teleurstelling. Wat al bij de eerste rit met deze Synapse opvalt, is het comfort.

De zitpositie is, door de lengte van de bovenbuis, iets minder rechtop dan ik verwachtte bij een endurance racer. Het voordeel daarvan is wel minder luchtweerstand. Dat geeft je het gevoel dat je gemakkelijk snelheid maakt. De ritten over slechte asfaltwegen en klinkerwegen bevestigen het opvallende comfort. Schokken en trillingen worden effectief gedempt, zonder dat je het gevoel hebt het contact met het wegdek te verliezen.

Vormgeving

Dat comfort is niet verwonderlijk als je de vormgeving van de verschillende frame ‘buizen’ nader bekijkt. De staande achtervorken zijn breed in de dwarsrichting en smal in de lengterichting. Dat zorgt voor verticale flexibiliteit en veel stijfheid zijwaarts. Ook de vorm van de zitbuis en de brede 28mm banden dragen hun steentje bij aan het comfort.

In de afdaling

Bij hoge snelheid in afdalingen blijkt dat die verticale flexibiliteit ook nog zorgt voor een goed contact met het wegdek. De Synapse dribbelt daarbij niet uit de bochten, blijft lekker sturen. Het stuurkarakter van de fiets is precies en vrij direct, maar niet nerveus. Ook bij hoge snelheden blijkt de Synapse heel stabiel.

In de klim

Om te kunnen dalen, moet je eerst klimmen. Dat gaat, ondanks het relatief hoge gewicht van 9,4kg, redelijk goed. Door de asymmetrie en goede zijwaartse stijfheid is het rendement goed. En de aandrijving met het 50/34 crankstel en de 11-34 cassette maken dat ook hele steile hellingen goed verteerbaar worden.

Met of zonder schijfremmen?

Op de vlakke wegen in Nederland kwamen de schijfremmen niet tot hun recht. Ik moest nergens een noodstop maken. Echter in afdalingen bleken de 160 mm schijfremmen met de 28mm banden hun werk geweldig goed te doen. Toch twijfel ik of ik zelf voor schijfremmen zou kiezen op deze comfortabele fiets. Immers een Synapse zonder schijfremmen weegt 800 gram minder en kost 400 euro minder dan een Synapse met schijfremmen.

"Deze Synapse is een echte allrounder die veel fietsers in vervoering kan brengen"

Deze Synapse is een endurance racefiets die comfort combineert met stijfheid, rendement en snelheid. Het rijgedrag geeft de berijder vertrouwen door goed stuurgedrag en stabiliteit. Mede door de mogelijkheid om spatbordjes en 32mm banden te monteren, is het een echte allrounder, die veel fietsers in vervoering kan brengen.

Prijs:  €2.499,- met schijfremmen / €2.099,- zonder schijfremmen
Info: Cannondale

Meer tests lezen?

Upgrade dan naar een FietssportPLUS-account. Je ontvangt dan 4x per jaar Fietssport Magazine, het grootste fietsmagazine van Nederland, boordevol tips, inspiratie en reviews.

Upgrade
Johan van Oosten
Door Johan van Oosten

Dit vind je misschien ook interessant