• Materiaal
  • Gewijzigd op 19 december 2022

Zo repareer of vervang je een ketting

Het komt niet vaak voor: een kettingbreuk. Samen met Shimano leggen we stap voor stap uit hoe je kettingslijtage meet zodat je de breuk voor bent én laten we zien hoe je een nieuwe ketting monteert.
Zo repareer of vervang je een ketting

Wat heb je nodig?

  • Quick link of kettingpin. Let er goed op dat je de juiste lengte of breedte gebruikt. Dit is afhankelijk van het aantal tandwielen dat je achter op je cassette hebt zitten.
  • Een kettingslijtagemeter.
  • Quick linktang of kettingpons.
  • Nieuwe ketting. Let goed op het type (10, 11, 12 speed).

Checklist (video hieronder)

Gebroken ketting

  1. Bij het repareren van een gebroken ketting gebruik je of een quik link of een ponspen. In dit voorbeeld gebruiken we een quick link.
  2. Leg de gebroken ketting eerst terug op het kleinste blad voor en het kleinste kransje (tandwieltje) achter. Let hierbij wel op dat je ‘em op de juiste manier door de derailleur heenvoert.
  3. Breng de uiteinden van de ketting bij elkaar.
  4. Bevestig de afzonderlijke delen van de quik link aan beide kettinguiteinden en breng de schakels naar elkaar toe.
  5. Haak de quik link in elkaar.
  6. Let er voor het sluiten van de quick link op dat de draairichting goed staat en dat de letters van de ketting (ivm de looprichting) aan de buitenant staan.
  7. Trek de schakel met behulp van de speciale quick link-tang dicht.
  8. Draai je pedalen net zolang rond totdat de link zich aan de bovenkant (boven de liggende achtervork) bevindt. Knijp in je achterrem en druk vervolgens met kracht op de crank: de link schiet netjes op zijn plek.

Nieuwe ketting

  1. Check met een kettingslijtagemeter of je ketting aan vervanging toe is.
  2. Zo ja, gebruik dan een kettingpons om een van de verbindingspennetje los te drukken zodat je de ketting kunt verwijderen. Haal wel eerst even de spanning van de ketting. Dit doe je eenvoudig door de ketting van het voorblad af te halen.
  3. Leg een nieuwe ketting om het grootste blad voor en het grootste tandwiel achter (voer de ketting goed door de voor- en achterderailleur heen).
  4. Omdat de nieuwe ketting is altijd een stukje langer dan de oude ketting moet je ‘em eerst met de kettingpons inkorten. Let op dat je een binnenschakel overhoudt, want daar moet uteindelijk de quick link inkomen.
  5. De juiste lengte bepaal je door de uiteinden van de ketting naar elkaar toe te brengen, net zolang totdat de derailleur bijna recht naar voren wijst. 
  6. Plaats de kettingpons voor de juiste pennetje en verwijder deze - door de spindel van de pons aan te draaien - uit de ketting.
  7. Herhaal bovenstaande stappen 4 t/m 8.

Redactie Fietssport
Door Redactie Fietssport

Redactie Fietssport

Dit vind je misschien ook interessant