• Materiaal
  • Gewijzigd op 21 januari 2022

Test: Liv Langma Advanced SL

Nieuw jaar, nieuwe fiets? Misschien is de Liv Langma wel wat voor je. Zowel beginnende als ervaren of veeleisende wielrensters kunnen in deze vernieuwde serie wat van hun gading vinden. Wij mochten spelen met de Liv Langma Advanced SL Disc.
Test: Liv Langma Advanced SL

Liv heeft vorig najaar een geheel nieuwe Langma Disc-serie op de markt gebracht. Voor zowel de beginnende als de veeleisende, recreatieve racefietster én de profrijders is er een passend model in één van de drie series te vinden.

De Giant Group, waartoe Liv, maar ook Giant, Momentum en Cadex behoren, borduurt voort op het succes van het eerste Langma-ontwerp, dat in 2017 op de markt werd gebracht. Destijds werd deze vooral als de superlichte, allround racefiets gepresenteerd; de nieuwe Langma wordt gebracht als dé veelzijdige uitblinker in beklimmingen en gemaakt voor de renster die haar grenzen wil verleggen.

De lat nog hoger leggen

Dat de Langma gemaakt is voor bergachtig terrein, blijkt al wel uit de naam. Die is afgeleid van het Tibetaanse woord ‘Chomolungma’ voor Mount Everest. “De eerste Langma-generatie behoorde al tot de beste racefietsen voor vrouwen. Door gebruik van onze nieuwe carbon frametechnologie ligt de lat nu nog hoger”, zegt Sophia Shih, hoofdingenieur bij Liv Cycling.
 

“De profrensters van ons WorldTeam testen de prototypes. De feedback die we daarna krijgen, verwerken we in het uiteindelijke ontwerp. De geometrie is geüpdatet voor de montage van bredere banden, de stijfheid-gewichtsverhouding is geoptimaliseerd en het algehele aerodynamische voordeel van de fiets is verbeterd.”

De Langma heeft zich wel bewezen in het profcircuit met 47 eerste plaatsen en zes nationale kampioenschappen sinds de introductie vijf jaar geleden. Coryn Rivera won in 2018 het nationaal kampioenschap in de Verenigde Staten op de Langma. En onze eigen Marianne Vos sprokkelde op deze fiets 23 etappezeges en klassementsoverwinningen bijeen in haar twee jaar bij CCC-Liv Team. Ze juichte onder meer in La Course en greep de eindzege in de Women’s WorldTour.

De verschillen op een rij

De Liv Langma Disc bestaat uit drie series: het topmodel, de Langma Advanced SL Disc, de Langma Advanced Pro Disc en de Langma Advanced Disc 1 en 2. Het hart van de Langma is een licht frame, dat is opgebouwd met langere, meer doorlopende stukken carbonvezels en ellipsvormige buizen, wat zorgt voor een nog stijvere fiets en 60 gram lichter (1325 gram frame maat M) dan de eerste generatie Langma-frames. 

Liv heeft ook goed nagedacht over het verbeteren van de meest essentiële onderdelen. De voorvork, zadelpen, zadel, cockpit en wielen zijn aangepakt. De voorvork is zo onder handen genomen dat de laterale stijfheid is verbeterd. Je stuurgedrag wordt hierdoor preciezer met een snellere respons. 

Daarnaast is de Langma uitgerust met een nieuwe, slechts 114 gram wegende carbon stuurpen, de Variant SLR, en het zadel Alacra met een korte neus, beide uit eigen huis. Het carbon stuur komt ook uit eigen stal, de Liv Contact SLR, met een geoptimaliseerde drop en reach, zodat je beter de controle houdt, zonder dat het ten koste gaat van de aerodynamica. 

Waren bij de vorige generatie Langma’s in 2017 de schijfremmen nog niet gemeengoed, bij de huidige serie zijn alle modellen standaard voorzien van geïntegreerde, flat-mount schijfremmen. 

De lichte, aerodynamische wielset 36-Disc komt van Cadex, ook één van de merken die onder de Giant-paraplu valt. Met hookless velgen, carbon spaken en keramische lagers. De binnenvelgbreedte is vergroot zonder dat het gewicht toeneemt. Daarbij nemen de, eveneens van Cadex afkomstige, 25mm tubeless banden een rondere vorm aan, waardoor er meer steun is aan de zijkant en wat de grip op de weg ten goede komt.

En nu snel de weg op

In het hoofdkwartier van Liv in Lelystad stond het neusje van de zalm voor me klaar, de Langma Advanced SL Disc. Deze was afgemonteerd met een SRAM Red eTap AXS versnellingsbak. Het model dat nu in ons land beschikbaar is, is voorzien van een Shimano Dura-Ace Di2.

Van de eerste indruk krijg ik direct vlinders in mijn buik. Wat een geweldige 'paint job'! Afhankelijk van hoe het licht er op valt, wisselt de kleur van moccabruin naar een paarsachtige gloed, waarbij je de carbonstructuur erdoorheen ziet. Heel stijlvol. De door Liv gekozen kleurenpaletten zijn een ware ode aan de natuur door het gebruik van voornamelijk aardetinten.

Met een gewicht van een 7,5 kg racefiets (maat L) onder de pedalen merk ik meteen hoe snel je op gang komt. Dat is wel even andere koek vergeleken met mijn eigen karretje. De superlichte Cadex-wielen spelen daar ook een belangrijke rol in, terwijl het niet ten koste gaat van het comfort. Ook op de klinkerstraten en slecht wegdek kan ik moeiteloos de vaart erin houden. Mijn Strava-prestaties schieten omhoog!

Schakelen en remmen

De ellipsvormige buizen verminderen de luchtweerstand, uit welke richting de wind ook komt, lijkt het. Daardoor win ik seconden op het vlakke, in een Veluwse klim en bij tegenwind. De SRAM eTap doet wat het belooft, razendsnel schakelen en als je dat eenmaal gewend bent, wil je eigenlijk niet meer terug naar het mechanische systeem. De schijfremmen wennen ook snel, maar ik blijf het irritant vinden hoeveel lawaai ze produceren als je remt in natte omstandigheden. 

De meeste fietsmerken zijn allang weer afgestapt van de vrouwspecifieke frames, maar ik kan alleen maar concluderen dat de Liv mij het beste past. Dankzij de goede pasvorm trap ik comfortabel door en word ik minder snel moe. Het ronde stuur oogt wel vrij groot en had van mij een tikje smaller gemogen, een 40 cm. Framemaat L krijgt echter een stuurbreedte van 42 cm mee, in de kleinste maat XXS wordt het 36 cm.

Plussen

+ pasvorm
+ supersnel acceleren
+ gaaf lakwerk

Minnen

- Cockpit oogt wat log
- Pittig prijskaartje met dik 11.000 euro

Voor en door vrouwen

Het ontwerpteam bij Liv, dat uitsluitend uit vrouwelijke ingenieurs bestaat, richt zich specifiek op data van vrouwen en feedback van vrouwen om de optimale framegeometrie te realiseren. Ze baseren zich op duizenden cijfers en statistieken over de lichaamsmaten van vrouwen, evenals op feedback die ze krijgen van professionele sporters tijdens de testfase van prototypes. Dat er uitsluitend vrouwen werkzaam zijn bij Liv is een bewuste keus: “Wij geloven dat merken die geleid worden door vrouwen beter kunnen inspelen op de specifieke wensen van vrouwen.” 

Liv’s andere twee series, de Langma Advanced Pro Disc en Langma Advanced Disc, beschikken over dezelfde carbon frames als het topmodel. Ook zijn ze uitgerust met dezelfde composiet voorvork met ruimte voor banden tot maximaal 32mm. De Langma’s zijn verkrijgbaar in de maten XXS tot en met L, voor rijdsters met een lichaamslengte van 145 tot 183 centimeter. Onderstaande modellen zijn in ons land beschikbaar:

Langma Advanced Disc 2, €2.399,-
Langma Advanced Disc 1, €2.899,-
Langma Advanced Disc 1+ AR, €3.949,-
Langma Advanced Disc 1+, €3.299,-
Langma Advanced Pro 1 Disc, €4.249,-
Langma Advanced Pro 0 Disc UT Di2,€5.649,-
Langma Advanced Pro 0 Disc AXS,€5.899,-
Langma Advanced SL Disc, €11.449,-

Zie voor meer informatie, beschikbaarheid en het dealernetwerk: Liv Cycling

Wilma Vorselman
Door Wilma Vorselman

Mooi-weer-racefietser en slecht-weer-loper. Gek op de bergen, pasta en cappuccino.

Dit vind je misschien ook interessant